10.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
10. STRUKTURA OSOBNOSTI
10.1. Objasněte pojem osobnost
Osobnost v běžném životě je vnímána jako vůdčí člověk, v psychologii je to soubor individuální jednoty – psychofyzické a jednoty vrozené + získané (soubor všech fyzických, psychických a sociálních vlastností člověka, které se navzájem ovlivňují)
Osobnost se vyvíjí ontogeneticky, tzn. od narození do smrti
Vlastnosti:
integrita – jednota
polarita – sdružování protichůdných vlastností, př. jsem hodná i zlobivá
mnohostranná determinovanost
kontinuita vývoje (plynulá ontogeneze – někdy akcelerace, např. v pubertě, mladším školním věku)
dynamika – pohyb v čase
interindividuální odlišnosti – každý jsme mezi všemi lidmi jiná osobnost
intraindividuální odlišnosti – odlišnosti ve vývoji během života, př. změna od 1. – 4. ročníku gymnázia)
10.2. Vysvětlete biologickou a sociální determinaci osobnosti
Biologická – genetická informace
Sociální – sociální prostředí, výchova, socializace
10.3. Čím je tvořena struktura osobnosti
Osobnost = aktivačně – motivační (potřeby, zájmy, záliby, aspirace – schopnost určit si cíl)
vztahově – postojové vlastnosti (charakter, citové vztahy)
Struktura osobnosti je tvořena:
schopnostmi
temperamentem
charakterem
rysy osobnosti
10.4. Vysvětlete pojmy schopnosti, dispozice
Schopnosti = vlastnosti osobnosti, které potřebujeme k vykonávání určité činnosti, jsou to předpoklady pro nějakou činnost, nejsou vrozené, vrozená je jen dispozice
Dispozice (vloha) = je vrozeným biologickým základem pro nějakou schopnost, př. hudební vlohy, výtvarné vlohy, jemná motorika, fyzická mrštnost
1 dispozice může být základem pro více schopností, př. hudební vloha (pravděpodobně zvládám tanec, zpěv, kompozici, hru na nástroj) stejně jako 1 schopnost potřebuje více dispozicí, př. muzikálový herec (potřebuje zpěv, tanec, pohyb, extrovert)
Dispozice nemusí být silně rozvinutá, může být skrytá nebo rozvinutá pozdě, v rodině se dispozice mohou dědit
Příklad schopností u ontogeneze člověka – 3 měsíce – dítě hledá očima, odkud přichází zvuk, 5 měsíců – dítě uchopí hračku, 8 měsíců – dítě si sedne, 1 rok – schopnost samostatného kroku a říká první slova, která dávají smysl, 1,5 roku – zná 20 slov atd.
Typy schopností:
dovednost = něco, co jsme se naučili (ze schopnosti), není vrozená, je to právě dosažená úroveň výkonu, př. skočila jsem 3 metry, příští rok se zlepším a skočím 4 m, zavázání tkaničky (prakticky – dovednost, teoreticky – vědomost, schopnost k tomu – jemná motorika, intelektuální dispozice)
vědomost = osvojená zásoba poznatků, informací, je teoretická, př. popis pletení copu
znalost = soubor vědomostí v jednom oboru
Úroveň rozvoje schopností:
nadání – nadprůměrná úroveň k něčemu
talent – vyšší úroveň rozvinutí schopností, brzo vyčnívající výborné výsledky
genialita – výjimečný, jedinečný výskyt úrovně schopnosti (schopnosti jsou rozloženy excentricky, tzn. nerovnoměrně, př. je dobrý v matematice, ale nepoužitelný v praktických věcech)