Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. STRUKTURA OSOBNOSTI

10.1. Objasněte pojem osobnost

  • Osobnost v běžném životě je vnímána jako vůdčí člověk, v psychologii je to soubor individuální jednoty – psychofyzické a jednoty vrozené + získané (soubor všech fyzických, psychických a sociálních vlastností člověka, které se navzájem ovlivňují)

  • Osobnost se vyvíjí ontogeneticky, tzn. od narození do smrti

  • Vlastnosti:

integrita – jednota

polarita – sdružování protichůdných vlastností, př. jsem hodná i zlobivá

mnohostranná determinovanost

kontinuita vývoje (plynulá ontogeneze – někdy akcelerace, např. v pubertě, mladším školním věku)

dynamika – pohyb v čase

interindividuální odlišnosti – každý jsme mezi všemi lidmi jiná osobnost

intraindividuální odlišnosti – odlišnosti ve vývoji během života, př. změna od 1. – 4. ročníku gymnázia)

10.2. Vysvětlete biologickou a sociální determinaci osobnosti

  • Biologická – genetická informace

  • Sociální – sociální prostředí, výchova, socializace

10.3. Čím je tvořena struktura osobnosti

  • Osobnost = aktivačně – motivační (potřeby, zájmy, záliby, aspirace – schopnost určit si cíl)

vztahově – postojové vlastnosti (charakter, citové vztahy)

  • Struktura osobnosti je tvořena:

schopnostmi

temperamentem

charakterem

rysy osobnosti

10.4. Vysvětlete pojmy schopnosti, dispozice

  • Schopnosti = vlastnosti osobnosti, které potřebujeme k vykonávání určité činnosti, jsou to předpoklady pro nějakou činnost, nejsou vrozené, vrozená je jen dispozice

  • Dispozice (vloha) = je vrozeným biologickým základem pro nějakou schopnost, př. hudební vlohy, výtvarné vlohy, jemná motorika, fyzická mrštnost

  • 1 dispozice může být základem pro více schopností, př. hudební vloha (pravděpodobně zvládám tanec, zpěv, kompozici, hru na nástroj) stejně jako 1 schopnost potřebuje více dispozicí, př. muzikálový herec (potřebuje zpěv, tanec, pohyb, extrovert)

  • Dispozice nemusí být silně rozvinutá, může být skrytá nebo rozvinutá pozdě, v rodině se dispozice mohou dědit

  • Příklad schopností u ontogeneze člověka – 3 měsíce – dítě hledá očima, odkud přichází zvuk, 5 měsíců – dítě uchopí hračku, 8 měsíců – dítě si sedne, 1 rok – schopnost samostatného kroku a říká první slova, která dávají smysl, 1,5 roku – zná 20 slov atd.

  • Typy schopností:

  1. dovednost = něco, co jsme se naučili (ze schopnosti), není vrozená, je to právě dosažená úroveň výkonu, př. skočila jsem 3 metry, příští rok se zlepším a skočím 4 m, zavázání tkaničky (prakticky – dovednost, teoreticky – vědomost, schopnost k tomu – jemná motorika, intelektuální dispozice)

  2. vědomost = osvojená zásoba poznatků, informací, je teoretická, př. popis pletení copu

  3. znalost = soubor vědomostí v jednom oboru

  • Úroveň rozvoje schopností:

  1. nadání – nadprůměrná úroveň k něčemu

  2. talent – vyšší úroveň rozvinutí schopností, brzo vyčnívající výborné výsledky

  3. genialita – výjimečný, jedinečný výskyt úrovně schopnosti (schopnosti jsou rozloženy excentricky, tzn. nerovnoměrně, př. je dobrý v matematice, ale nepoužitelný v praktických věcech)

Témata, do kterých materiál patří