11.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
11. PSYCHOLOGIE ČINNOSTI – HRY, MOTIVACE, UČENÍ
11.1. Vysvětlete, co je motivace a jakou má úlohu
= souhrn činitelů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají energii k určité činnosti nebo naopak jeho aktivitu tlumí
Zajišťuje výběrovost činnosti
Motiv = hypotetická hybná síla, která vzbuzuje zaměřenou činnost, „snažení“, vnější a vnitřní
Polymotivické jednání – když na člověka působí více motivů najednou (oslava – radost s potkání s přáteli, dárky), může dojít i ke konfliktu motivů = často protichůdné (naděje a strach)
11.2. Uveďte základní motivační činitele
= to, co na nás působí
Potřeby
Zájmy a záliby
Perspektivy a cíle
Hodnoty a postoje
City a citové vztahy
11.3. Vysvětlete úlohu potřeb, uveďte jejich klasifikaci a objasněte hierarchické uspořádání potřeb podle A. Maslowa
1. Primární fyziologické (prvotní, existenční)
Potřeby, které máme společné se savci, nezbytné pro zachování života (jedince i rodu), bereme je samozřejmě, př. potřeba kyslíku, vody, potravy, vyměšování, vyhnout se bolesti, horku, chladu, poškození, saturace = uspokojování potřeb
2. Primární psychologické potřeby
Potřeby odvíjející se od antropologické univerzálnosti, př. potřeba lásky, bezpečí, autonomie, sociální interakce, komunikace, seberealizace
3. Vyšší potřeby
Potřeby spjaty se společenským začleněním
potřeby poznávací – snaha najít něco nového vlastní cestou, nové informace, nové řešení problémů
potřeby sociální – často protichůdně, př. potřeba statusu, prestiže obliby, afiliace (potřeba být součástí skupiny), kompetice (soutěžení), dominance (mít převahu), kooperace (spolupráce), submise (nechat se vést, podřídit se), imitace (napodobení) a identifikace (ztotožnění)
potřeby aktivity – př. pracovní, herní, rekreační, sportovní
výkonové potřeby (aspirační) – úsilí něco dokončit, zvládnout lépe než minule, pocit spokojenosti se sebou samým, vytyčení cílů
existenciální potřeby – hledání smyslu života, cíle, typické pro dospívání, stáří, životní krize, období nemoci
Abraham Maslow – k vyšším potřebám dospíváme až po uspokojení nižších (dítě strádající nedostatkem lásky a bezpečí neokáže rozvinout vyšší potřebu sebeúcty)
11.4. Charakterizujte podstatu zájmu
= soustavné zaměření aktivity na vybranou oblast, vychází z primárních psychologických potřeb, jsou uvědomělé, dlouhodobé, integrují osobnost (vytváří z ní celek), dávají jí aktivní nasměrování
Zájem – vyhraněný, ústřední X záliba – celoživotní (sport)
Antizájem – rodiče uspokojují své ambice v dítěti, př. hra na housle
Klasifikace: poznávací (cestování), estetické (kresba), sociální (dobrovólničení), přírodovědné (biologický kroužek), technické (počítačové aktivity), rukodělné (háčkování), sportovní, umělecké (divadlo, zpěv, tanec)