Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

11. PSYCHOLOGIE ČINNOSTI – HRY, MOTIVACE, UČENÍ

11.1. Vysvětlete, co je motivace a jakou má úlohu

  • = souhrn činitelů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají energii k určité činnosti nebo naopak jeho aktivitu tlumí

  • Zajišťuje výběrovost činnosti

  • Motiv = hypotetická hybná síla, která vzbuzuje zaměřenou činnost, „snažení“, vnější a vnitřní

  • Polymotivické jednání – když na člověka působí více motivů najednou (oslava – radost s potkání s přáteli, dárky), může dojít i ke konfliktu motivů = často protichůdné (naděje a strach)

11.2. Uveďte základní motivační činitele

  • = to, co na nás působí

    • Potřeby

    • Zájmy a záliby

    • Perspektivy a cíle

    • Hodnoty a postoje

    • City a citové vztahy

11.3. Vysvětlete úlohu potřeb, uveďte jejich klasifikaci a objasněte hierarchické uspořádání potřeb podle A. Maslowa

  • 1. Primární fyziologické (prvotní, existenční)

    • Potřeby, které máme společné se savci, nezbytné pro zachování života (jedince i rodu), bereme je samozřejmě, př. potřeba kyslíku, vody, potravy, vyměšování, vyhnout se bolesti, horku, chladu, poškození, saturace = uspokojování potřeb

  • 2. Primární psychologické potřeby

    • Potřeby odvíjející se od antropologické univerzálnosti, př. potřeba lásky, bezpečí, autonomie, sociální interakce, komunikace, seberealizace

  • 3. Vyšší potřeby

    • Potřeby spjaty se společenským začleněním

  1. potřeby poznávací – snaha najít něco nového vlastní cestou, nové informace, nové řešení problémů

  2. potřeby sociální – často protichůdně, př. potřeba statusu, prestiže obliby, afiliace (potřeba být součástí skupiny), kompetice (soutěžení), dominance (mít převahu), kooperace (spolupráce), submise (nechat se vést, podřídit se), imitace (napodobení) a identifikace (ztotožnění)

  3. potřeby aktivity – př. pracovní, herní, rekreační, sportovní

  4. výkonové potřeby (aspirační) – úsilí něco dokončit, zvládnout lépe než minule, pocit spokojenosti se sebou samým, vytyčení cílů

  5. existenciální potřeby – hledání smyslu života, cíle, typické pro dospívání, stáří, životní krize, období nemoci

  • Abraham Maslow – k vyšším potřebám dospíváme až po uspokojení nižších (dítě strádající nedostatkem lásky a bezpečí neokáže rozvinout vyšší potřebu sebeúcty)

11.4. Charakterizujte podstatu zájmu

  • = soustavné zaměření aktivity na vybranou oblast, vychází z primárních psychologických potřeb, jsou uvědomělé, dlouhodobé, integrují osobnost (vytváří z ní celek), dávají jí aktivní nasměrování

  • Zájem – vyhraněný, ústřední X záliba – celoživotní (sport)

  • Antizájem – rodiče uspokojují své ambice v dítěti, př. hra na housle

  • Klasifikace: poznávací (cestování), estetické (kresba), sociální (dobrovólničení), přírodovědné (biologický kroužek), technické (počítačové aktivity), rukodělné (háčkování), sportovní, umělecké (divadlo, zpěv, tanec)

Témata, do kterých materiál patří