11.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
11.5. Objasněte, jakou roli hrají hodnoty
= mají normativní charakter, určují morálku, jsou motivací k našemu životu
Klasifikace: hmotné (auto, peníze) X duchovní (vzdělání, láska k umění), primární (zdraví) X sekundární, individuální X společenské (normy, úzus – děti akceptují své rodiče)
11.6. Čím se liší hra od jiných činností
= hra je samoúčelná, nemá užitek, vzniká z vnitřní potřeby, spontánní, přirozená, spojená s citovou zainteresovaností, vstupuje fantazie, baví mě
většinou spojená s dětským věkem, ale nemusí to tak být (senioři – bingo, vnoučata, dospělí – tablet)
11.7. Uveďte některé teorie a druhy her
Teorie:
1. Z nadbytku energie - děti po odchodu ze školy, potřeba se odreagovat
2. Relaxace, uvolnění, zábava – věnování se něčemu jinému, lepší aktivní odpočinek
3. Atavismus – odkaz na něco starého, viz genderové role
4. Teorie přípravného cvičení – příprava na své budoucí povolání, na sociální role (učitelka, doktorka, matka)
5. Teorie náhradní funkce – spojena taktéž s budoucí profesí, starší věk (hra na to, čím bychom chtěli být)
Druhy:
Manipulační hry – hra, při které se pracuje s hračkami, rozvoj motoriky, intelektu (3-4 roky, kostky)
Konstruktivní hry – vyšší úroveň manipulačních her, výsledkem je konkrétní výtvor, př. stavebnice lego, modelína, písek
Pohybové hry – od primitivních po složité, skákací panák, míčové hry, smysl pro tým, kolektiv
Didaktické hry – slouží k naučení něčeho, slovní zásoby, procvičení paměti, př. pexeso, kvarteto, slovní fotbal, básničky, písničky
Tematické hry – hry na někoho, vytváření rolí, improvizace, rozvoj fantazie, tvořivé, př. pantomima
11.8. Uveďte fáze a druhy učení
Habituace = ignorování jevů, které pro nás nemají smysl, otupění, slabší reakce na podnět (neuvědomělé), př. reklamy se sexuálním motivem, časté lekání
Klasické podmiňování – bezvýznamný (neutrální) podnět se mění na podnět spojený s nějakou reakcí, př. I. P. Pavlov – krmení psů (světlo a chůze krmičů = spuštění slin u psa), novorozenecké potápění – na příkaz: „Klárko, a žbluňk!“ se dítě potopí a zatají dech, využití i u alkoholiků – Antabus (vyvolá zvracení při napití)
Operativní podmiňování – taktéž původně neutrální podnět je prezentován jako odměna za reakci, př. myš v kleci (spuštění páčky = odměna – Skinner), výchova dětí, drezůra zvířat
Druhy:
Intelektuální učení – osvojování si znalostí, vědomostí, souvislostí, logičnosti
Motorické učení – zisk pohyblivých dovedností, zručnosti, jemná X hrubá motorika
Sociální učení – získávání informací o světě, lidech kolem nás, napodobení image – napodobujeme společnost, řeč, grimasy