Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

11.5. Objasněte, jakou roli hrají hodnoty

  • = mají normativní charakter, určují morálku, jsou motivací k našemu životu

  • Klasifikace: hmotné (auto, peníze) X duchovní (vzdělání, láska k umění), primární (zdraví) X sekundární, individuální X společenské (normy, úzus – děti akceptují své rodiče)

11.6. Čím se liší hra od jiných činností

  • = hra je samoúčelná, nemá užitek, vzniká z vnitřní potřeby, spontánní, přirozená, spojená s citovou zainteresovaností, vstupuje fantazie, baví mě

  • většinou spojená s dětským věkem, ale nemusí to tak být (senioři – bingo, vnoučata, dospělí – tablet)

11.7. Uveďte některé teorie a druhy her

  • Teorie:

    • 1. Z nadbytku energie - děti po odchodu ze školy, potřeba se odreagovat

    • 2. Relaxace, uvolnění, zábava – věnování se něčemu jinému, lepší aktivní odpočinek

    • 3. Atavismus – odkaz na něco starého, viz genderové role

    • 4. Teorie přípravného cvičení – příprava na své budoucí povolání, na sociální role (učitelka, doktorka, matka)

    • 5. Teorie náhradní funkce – spojena taktéž s budoucí profesí, starší věk (hra na to, čím bychom chtěli být)

  • Druhy:

  • Manipulační hry – hra, při které se pracuje s hračkami, rozvoj motoriky, intelektu (3-4 roky, kostky)

  • Konstruktivní hry – vyšší úroveň manipulačních her, výsledkem je konkrétní výtvor, př. stavebnice lego, modelína, písek

  • Pohybové hry – od primitivních po složité, skákací panák, míčové hry, smysl pro tým, kolektiv

  • Didaktické hry – slouží k naučení něčeho, slovní zásoby, procvičení paměti, př. pexeso, kvarteto, slovní fotbal, básničky, písničky

  • Tematické hry – hry na někoho, vytváření rolí, improvizace, rozvoj fantazie, tvořivé, př. pantomima

11.8. Uveďte fáze a druhy učení

  • Habituace = ignorování jevů, které pro nás nemají smysl, otupění, slabší reakce na podnět (neuvědomělé), př. reklamy se sexuálním motivem, časté lekání

  • Klasické podmiňování – bezvýznamný (neutrální) podnět se mění na podnět spojený s nějakou reakcí, př. I. P. Pavlov – krmení psů (světlo a chůze krmičů = spuštění slin u psa), novorozenecké potápění – na příkaz: „Klárko, a žbluňk!“ se dítě potopí a zatají dech, využití i u alkoholiků – Antabus (vyvolá zvracení při napití)

  • Operativní podmiňování – taktéž původně neutrální podnět je prezentován jako odměna za reakci, př. myš v kleci (spuštění páčky = odměna – Skinner), výchova dětí, drezůra zvířat

  • Druhy:

  • Intelektuální učení – osvojování si znalostí, vědomostí, souvislostí, logičnosti

  • Motorické učení – zisk pohyblivých dovedností, zručnosti, jemná X hrubá motorika

  • Sociální učení – získávání informací o světě, lidech kolem nás, napodobení image – napodobujeme společnost, řeč, grimasy

11.9. Jaké znáte specifické poruchy učení

Témata, do kterých materiál patří