11AB-Služby ostatní dopravy+Lázně v Čechách
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
A)Služby ostatní dopravy
Městská hromadná doprava
Je systém linek osobní veřejné dopravy určených k zajišťování dopravní obsluhy na území města hromadnými dopravními prostředky.
Použivá se ve velkých městech-Praha,Brno,Olomouc,Liberec,Ostrava
Systém mětstké hromadné dopravy může zahrnovat autobusovou,tramvajovou,trolejbusovou dopravou, ve městech s více než milionem obyvatel zpravidla také metro a mětskou nebo příměstskou železnici.
Součástí městské hromadné dopravy jsou i lanovky, nekonvenční dráhy (visuté, na magnetickém polštáři apod.) nebo přívozy nebo jiné formy vodní dopravy.
Vývoj městské hromadné dopravy
1642-zavedení omnibusů (taženy koňmi) v Paříži
1832-zprovoznění spojeno se zavedením kolejové dopravy (New York-Harlen)
1860-1863- 1.metro v Londýně
1868-1.metro v New Yorku
1896-1.metro na evropském kontinentě-Budapešť
1900-1.metro ve Francii
1974-1.metro v Praze
Dělení
1.Městské podzemní dráhy
Metro neboli podzemní dráha je druh kolejové dráhy a městské hromadné dopravy na ní provozované. Zpravidla aspoň část trasy, ale většinou celá, je vedena podzemními tunely. Vozy metra se tak mohou pohybovat zcela nezávisle na ostatních druzích dopravy.
Povrchové městské a příměstské železnice (rychlodráhy) se zpravidla za metro nepovažují a označují se jinými názvy, například v Paříži RER (Réseau Express Régional), v Německu S-Bahn.
Vozy metra jsou poháněny elektřinou, i když v počátcích byly prováděny pokusy i s pneumatickým, parním či animálním pohonem. Na rozdíl od tramvají se však u metra obvykle nepoužívá k odběru elektrické energie vrchní sběrač / pantograf / ale elektrický proud je odebírán z boční napájecí kolejnice. Výhodou tohoto systému je možnost snížení výšky tunelu, ve kterém by jinak muselo být ještě v bezpečné výšce nad vozy soupravy umístěno trolejové vedení, zvýšení odolnosti proti poruchám a delší životnost napájecí kolejnice proti troleji. Nevýhodou naopak je, že tato kolejnice, která je trvale pod napětím, představuje nebezpečí pro lidi, kteří by se dostali do kolejiště, proto musí být i úseky metra vedené po povrchu odděleny od okolí zábranami znemožňujícími vstup do kolejiště.
Český zákon o drahách od roku 1994 řadí metro do kategorie speciálních železničních drah – pražské metro .
Metro zpravidla spojuje okrajové části měst s jejich centry nebo je spojuje vzájemně mezi sebou.
Jeho výhodou je velká kapacita, rychlost, mimoúrovňové křížení s ostatními druhy dopravy, plynulost a bezpečnost, ekologické, minimální zatížení ŽP.
U metra lze vyzdvihnout jeho kvalitu, kdy vlaky poskytují pravidelné, rychlé a spolehlivé spojení vzdálenějších míst města s jeho centrem. Provoz metra je bezpečný a není ovlivňován vnějšími vlivy.
Na druhou stranu, nevýhodou metra je skutečnost, že jeho výstavba, údržba a provoz jsou velmi nákladné. Navíc, provoz metra „musí“ být přerušován z důvodu pravidelné údržby v nočních hodinách (mezi 0:30-4:30), přičemž tyto údržbové práce nelze provést v denních hodinách, kdy je největší provoz v síti. Provoz metra přes půlnoc by byl příliš neefektivním a ani obsazenost vlaků metra by nebyla velká. Mezi nevýhody lze také uvést relativně dlouhou celkovou dobu přepravy na kratší vzdálenosti, vyšší časové ztráty během nástupu nebo výstupu, vyšší vzdálenost mezi místy zastavení (stanice a zastávky) a v poslední době často skloňovaná zranitelnost metra při případných teroristických útocích, náhlých záplavách apod.