Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Tržní systém - nabídka, poptávka, konkurence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8. Tržní systém – nabídka, poptávka, konkurence

1. Trh, tržní mechanismus

• abstraktní znázornění, jak to na trhu funguje – princip – mechanismus, při kterém dochází k výměně zboží/služeb

• základ tržního hospodářství

• prvky: poptávka (D), nabídka (A), cena (P), množství (Q)

• členění trhu – územní hlediska

1) místní trh (regionální) – typické věci (ryby, slivovice, hořické trubičky, …

2) národní trh – pivo, škoda, Baťa, …

3) kontinentální trh – asijský, evropský, …

4) globální trh – spojení všech trhů dohromady (světový)

- objem a množství

1) dílčí (tržní) – trh s automobily

2) agregátní (celkový)

• dělení – 1) trh výrobků a služeb

2) trh výrobních faktorů (a) půdy; b) věcný kapitál; c) trh práce)

3) trh finanční – peněžní trh (s penězi); finanční kapitál (akci, cenné papíry)

• zákony trhu

- zákon poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží na daném trhu a naopak čím je cena nižší, tím víc nakupujeme

- zákon nabídky: s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu

2. Nedokonalosti tržního systému

- vyžaduje konkurenci (soutěž mezi firmami) – tržních spotřebitelů, výrobců, obchodníků

• dokonalá konkurence = rovné podmínky

-> nabízející ani poptávající nemůžou ovlivnit trh

-> existence subjektů na obou stranách

-> volný vstup do odvětví

-> všechny výrobky mají stejnou cenu

-> kvalita výrobků stejná = NEMOŽNÉ

• nedokonalá konkurence = různá kvalita, cena, výhody některých výrobků

- monopoly – 1 prodávající = 1 firma

Př.: ČEZ, ČD, Česká Armáda, Aerolinie

- vznik: administrativní zásah státu (samostatné vytvoření, likvidace konkurentů)

+: vysoká monopolní cena, vlastní podmínky, nemají konkurenci, dominance na trhu

- oligopoly (koluze) – tržní struktura, kde na straně nabídky je málo firem

Znaky: pár firem v odvětví, zpravidla diferencovaný produkt, dumpingová cena (která nelze překonat – nízká)

a) Ryzí (homogenní) – nabízí 1 druh zboží - ocelárny, ropa, čpavek

b) diferencovaný – diferencované produkty – trh s auty, s cigaretami, …

• smluvní oligopol – firmy se dohodnou na rozložení trhu (vzájemné ceny, zákazníci, výrobky, …)

- monopson – 1 subjekt ze strany poptávky a více na straně nabídky (trh s prací, pokročilé zbraně, léčiva, …

• externality – vedlejší účinky/produkty výroby

Př.: odpad, globální oteplování, emise, rozvoj, automatizace

• upřednostňování krátkodobého prospěchu před dlouhodobým

• rozdíly mezi společnostmi

• problematika veřejných statků – obrana státu, školství, zdravotnictví, státní správa -> korupce, efektivnost, kvalita, …

3. Poptávka – D – zájem o zboží

- pohled z pozice zákazníka, kupujícího! – má snahu koupit co největší množství za co nejnižší cenu

Témata, do kterých materiál patří