8. Tržní systém - nabídka, poptávka, konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. Tržní systém – nabídka, poptávka, konkurence
1. Trh, tržní mechanismus
• abstraktní znázornění, jak to na trhu funguje – princip – mechanismus, při kterém dochází k výměně zboží/služeb
• základ tržního hospodářství
• prvky: poptávka (D), nabídka (A), cena (P), množství (Q)
• členění trhu – územní hlediska
1) místní trh (regionální) – typické věci (ryby, slivovice, hořické trubičky, …
2) národní trh – pivo, škoda, Baťa, …
3) kontinentální trh – asijský, evropský, …
4) globální trh – spojení všech trhů dohromady (světový)
- objem a množství
1) dílčí (tržní) – trh s automobily
2) agregátní (celkový)
• dělení – 1) trh výrobků a služeb
2) trh výrobních faktorů (a) půdy; b) věcný kapitál; c) trh práce)
3) trh finanční – peněžní trh (s penězi); finanční kapitál (akci, cenné papíry)
• zákony trhu
- zákon poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží na daném trhu a naopak čím je cena nižší, tím víc nakupujeme
- zákon nabídky: s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
2. Nedokonalosti tržního systému
- vyžaduje konkurenci (soutěž mezi firmami) – tržních spotřebitelů, výrobců, obchodníků
• dokonalá konkurence = rovné podmínky
-> nabízející ani poptávající nemůžou ovlivnit trh
-> existence subjektů na obou stranách
-> volný vstup do odvětví
-> všechny výrobky mají stejnou cenu
-> kvalita výrobků stejná = NEMOŽNÉ
• nedokonalá konkurence = různá kvalita, cena, výhody některých výrobků
- monopoly – 1 prodávající = 1 firma
Př.: ČEZ, ČD, Česká Armáda, Aerolinie
- vznik: administrativní zásah státu (samostatné vytvoření, likvidace konkurentů)
+: vysoká monopolní cena, vlastní podmínky, nemají konkurenci, dominance na trhu
- oligopoly (koluze) – tržní struktura, kde na straně nabídky je málo firem
Znaky: pár firem v odvětví, zpravidla diferencovaný produkt, dumpingová cena (která nelze překonat – nízká)
a) Ryzí (homogenní) – nabízí 1 druh zboží - ocelárny, ropa, čpavek
b) diferencovaný – diferencované produkty – trh s auty, s cigaretami, …
• smluvní oligopol – firmy se dohodnou na rozložení trhu (vzájemné ceny, zákazníci, výrobky, …)
- monopson – 1 subjekt ze strany poptávky a více na straně nabídky (trh s prací, pokročilé zbraně, léčiva, …
• externality – vedlejší účinky/produkty výroby
Př.: odpad, globální oteplování, emise, rozvoj, automatizace
• upřednostňování krátkodobého prospěchu před dlouhodobým
• rozdíly mezi společnostmi
• problematika veřejných statků – obrana státu, školství, zdravotnictví, státní správa -> korupce, efektivnost, kvalita, …
3. Poptávka – D – zájem o zboží
- pohled z pozice zákazníka, kupujícího! – má snahu koupit co největší množství za co nejnižší cenu