Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Tržní systém - nabídka, poptávka, konkurence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

= množství výrobků/služeb, které jsou zákazníci ochotni koupit za vyhovující cenu

- pokud cena klesne, poptávka se zvyšuje – D má klesající charakter (čím vyšší cena – tím menší poptávka)

- dělení: dílčí (tržní) – D po určitém druhu zboží

Individuální – D určité osoby, rodiny

Agregátní – souhrn všech D na trhu v období 1 roku

- faktory: důchodový efekt – jakýkoliv příjem působí na poptávku (menší plat -> menší D)

Substituční efekt – záměna; pokud se cena výrobku zvýší, přejdeme na výhodnější -> sníží se D 1 produktu, ale

zvýší se D dalšího produktu

komplement – zboží, které potřebuje jiné zboží (1 faktor ovlivňuje druhý) -> auto – benzin, pračka – voda, …

demografický vývoj – stárnutím populace se mění struktura poptávky

změna v preferencích – novinky na trhu -> sníží se poptávka po starém zbožím (novější elektronika, …)

- elasticita (pružnost) – nepružná: při změně ceny nedochází ke změně poptávkové křivky (pivo, cigarety, léky, potraviny, …)

- pružná: při změně ceny dochází k velkému výkyvu v poptávkové křivce

4. Nabídka – S – množství zboží nabízené na trhu za určitou cenu (ovlivněno cenou, náklady, strukturou trhu)

• cena (P) – dohodnutá mezi prodávajícími a kupujícími

- fce: informační, motivační, místní

- zákon: s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu

- druhy: dílčí, agregátní, individuální

- faktory: změna tržních cen, ve výrobních nákladech, výrobních substitutů (zboží, které lze nahradit), ceny vstupů a výstupů

(růst/pokles cen E, mzdy – snižují/zvyšují výrobní náklady), vnější podmínky (daně, struktura trhu, …)

5. Cena zboží

- cena = směnná hodnota statku/služby (protihodnota pro zisk zboží)

- rovnovážná cena = výhodná pro kupujícího i výrobce

- značka E (equilibrum)

- tvoří se rovnovážné množství – to nastaví množství, kolik zboží je na trhu

- marketingový nástroj – vytváří finanční prostředky

- ovlivňující faktory: vnější – ekonomičtí činitelé (kupní síla spotřebitele, inflace, konkurence), právní faktory, společenské

vnitřní – marketingové cíle, náklady na výrobek, …

6. Tržní rovnováha – vyrábí se tolik, kolik je potřeba -> nabídka a poptávka v rovnováze

- stav rovnováhy výjimečný!

- cena, při které dochází k TR -> rovnovážná cena

• konkurence – boj mezi firmami

7. Základy marketingu

- proces výzkumu trhu, prodeje výrobků či služeb – cílem je, dostat nový produkt na trh ve vhodný čas za vhodnou cenu

- u stávajících produktů je cílem zvýšit prodejnost (udělat inovace)

- proces zaměřený na zákazníka – zkoumá všechny činnosti firmy (nákup surovin, výroba, skladování, prodej)

• nástroje: 3 fáze: přípravná, realizační a kontrolní

Témata, do kterých materiál patří