8. Tržní systém - nabídka, poptávka, konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= množství výrobků/služeb, které jsou zákazníci ochotni koupit za vyhovující cenu
- pokud cena klesne, poptávka se zvyšuje – D má klesající charakter (čím vyšší cena – tím menší poptávka)
- dělení: dílčí (tržní) – D po určitém druhu zboží
Individuální – D určité osoby, rodiny
Agregátní – souhrn všech D na trhu v období 1 roku
- faktory: důchodový efekt – jakýkoliv příjem působí na poptávku (menší plat -> menší D)
Substituční efekt – záměna; pokud se cena výrobku zvýší, přejdeme na výhodnější -> sníží se D 1 produktu, ale
zvýší se D dalšího produktu
komplement – zboží, které potřebuje jiné zboží (1 faktor ovlivňuje druhý) -> auto – benzin, pračka – voda, …
demografický vývoj – stárnutím populace se mění struktura poptávky
změna v preferencích – novinky na trhu -> sníží se poptávka po starém zbožím (novější elektronika, …)
- elasticita (pružnost) – nepružná: při změně ceny nedochází ke změně poptávkové křivky (pivo, cigarety, léky, potraviny, …)
- pružná: při změně ceny dochází k velkému výkyvu v poptávkové křivce
4. Nabídka – S – množství zboží nabízené na trhu za určitou cenu (ovlivněno cenou, náklady, strukturou trhu)
• cena (P) – dohodnutá mezi prodávajícími a kupujícími
- fce: informační, motivační, místní
- zákon: s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
- druhy: dílčí, agregátní, individuální
- faktory: změna tržních cen, ve výrobních nákladech, výrobních substitutů (zboží, které lze nahradit), ceny vstupů a výstupů
(růst/pokles cen E, mzdy – snižují/zvyšují výrobní náklady), vnější podmínky (daně, struktura trhu, …)
5. Cena zboží
- cena = směnná hodnota statku/služby (protihodnota pro zisk zboží)
- rovnovážná cena = výhodná pro kupujícího i výrobce
- značka E (equilibrum)
- tvoří se rovnovážné množství – to nastaví množství, kolik zboží je na trhu
- marketingový nástroj – vytváří finanční prostředky
- ovlivňující faktory: vnější – ekonomičtí činitelé (kupní síla spotřebitele, inflace, konkurence), právní faktory, společenské
vnitřní – marketingové cíle, náklady na výrobek, …
6. Tržní rovnováha – vyrábí se tolik, kolik je potřeba -> nabídka a poptávka v rovnováze
- stav rovnováhy výjimečný!
- cena, při které dochází k TR -> rovnovážná cena
• konkurence – boj mezi firmami
7. Základy marketingu
- proces výzkumu trhu, prodeje výrobků či služeb – cílem je, dostat nový produkt na trh ve vhodný čas za vhodnou cenu
- u stávajících produktů je cílem zvýšit prodejnost (udělat inovace)
- proces zaměřený na zákazníka – zkoumá všechny činnosti firmy (nákup surovin, výroba, skladování, prodej)
• nástroje: 3 fáze: přípravná, realizační a kontrolní