12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy :
paměťové (vzpomínky a poznatky)
fantazijní vymýšlení si
rekonstrukční – při čtení knihy si představím hrdinu
tvůrčí – píši báseň ,povídku
bezděčná a záměrná spojená s pamětí
Myšlení
-
nejsložitější proces, vnitřní mentální děj, který nelze přímo pozorovat
-
myšlení úzce souvisí s inteligencí (= poznávací schopnost, jež určuje kvalitu myšlení daného jedince)
-
myslet znamená především uvědomovat si vztahy mezi předměty a ději reálného světa, pro které máme slovní označení
-
Myšlení nám pomáhá poznat předměty a jevy hlouběji, vystihnout jejich vztahy, příčiny, podstatu. Nedílně je spjato s vnímáním, představami, pamětí a řečí.
-
obsahem myšlení jsou myšlenky
-
výsledkem myšlení je nový poznatek
Myšlenkové operace
slouží k zpracování pojmů-automatické – není potřeba složitě přemýšlet
Myšlení je velmi složitý proces, který se uskutečňuje pomocí myšlenkových postupů – myšlenkových operací:
Analýza – myšlenkové rozčleňování celku na jednotlivé části, vlastnosti a vztahy.
Syntéza – myšlenkové spojování jednotlivých částí, vlastností nebo vztahů v celek-shrnutí
Dedukce – aplikace obecného poznatku na konkrétní případ (dle obecného vzorce vypočítáme obsah konkrétního čtverce).
Indukce – vyvozování obecných závěrů na základě znalosti jednotlivých případů.
Srovnávání – zjišťování podobnosti a rozdílnosti mezi jednotlivými předměty nebo jevy.
Zobecňování (generalizace) – zjišťování společných souvislostí a znaků a vytváření nadřazených pojmů, kategorií.
Analogie –hledáme podobný příklad
abstrakce – vyčlenění podstatného od nepodstatného.
Řeč
=prostředek komunikace
verbální (psaná, mluvená)
neverbální (gesta,mimika,postoje)
Pozornost
- zaměřenost a soustředěnost duševní činnosti na určitý objekt nebo děj
Druhy :
záměrná – subjekt cíleně vnímá podnět
bezděčná – subjekt vnímá podnět bez úmyslu
Význam – díky pozornosti podáváme lepší výkony
Poruchy pozornosti
Roztržitost – Neschopnost dlouhodobé koncentrace
Rozptýlenost – Neschopnost udržet pozornost v daném směru
ADHD – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
ADD – Porucha pozornosti bez hyperaktivity.
Paměť
= je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech
Druhy:
krátkodobá – Rozsah krátkodobé paměti je omezený na 5–9 prvků
dlouhodobá – může uchovávat informace delší dobu, někdy po celý život (chemické značky, básničky)
bezděčná – nevědomá
záměrná – učení
mechanická – memorování
logická – souvislosti, vyžaduje myšlenkovou aktivitu
Fáze paměti :
zapamatování
uchování
vybavení
Efektivní učení
cvičení – opakování
připravenost
zásady efektivního učení
pracovat s chybami
doplňovat energii
dělat přestávky
roztřídění látky
vytvořit si optimální podmínky
hledat souvislosti