Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (61.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Druhy :

  • paměťové (vzpomínky a poznatky)

  • fantazijní vymýšlení si

  • rekonstrukční – při čtení knihy si představím hrdinu

  • tvůrčí – píši báseň ,povídku

  • bezděčná a záměrná spojená s pamětí

Myšlení

  • nejsložitější proces, vnitřní mentální děj, který nelze přímo pozorovat

  • myšlení úzce souvisí s inteligencí (= poznávací schopnost, jež určuje kvalitu myšlení daného jedince)

  • myslet znamená především uvědomovat si vztahy mezi předměty a ději reálného světa, pro které máme slovní označení

  • Myšlení nám pomáhá poznat předměty a jevy hlouběji, vystihnout jejich vztahy, příčiny, podstatu. Nedílně je spjato s vnímáním, představami, pamětí a řečí.

  • obsahem myšlení jsou myšlenky

  • výsledkem myšlení je nový poznatek

Myšlenkové operace

  • slouží k zpracování pojmů-automatické – není potřeba složitě přemýšlet

Myšlení je velmi složitý proces, který se uskutečňuje pomocí myšlenkových postupů – myšlenkových operací:

  • Analýza – myšlenkové rozčleňování celku na jednotlivé části, vlastnosti a vztahy.

  • Syntéza – myšlenkové spojování jednotlivých částí, vlastností nebo vztahů v celek-shrnutí

  • Dedukce – aplikace obecného poznatku na konkrétní případ (dle obecného vzorce vypočítáme obsah konkrétního čtverce).

  • Indukce – vyvozování obecných závěrů na základě znalosti jednotlivých případů.

  • Srovnávání – zjišťování podobnosti a rozdílnosti mezi jednotlivými předměty nebo jevy.

  • Zobecňování (generalizace) – zjišťování společných souvislostí a znaků a vytváření nadřazených pojmů, kategorií.

  • Analogie –hledáme podobný příklad

  • abstrakce – vyčlenění podstatného od nepodstatného.

Řeč

=prostředek komunikace

  1. verbální (psaná, mluvená)

  2. neverbální (gesta,mimika,postoje)

Pozornost

- zaměřenost a soustředěnost duševní činnosti na určitý objekt nebo děj

Druhy :

  • záměrná – subjekt cíleně vnímá podnět

  • bezděčná – subjekt vnímá podnět bez úmyslu

Význam – díky pozornosti podáváme lepší výkony

Poruchy pozornosti

Roztržitost – Neschopnost dlouhodobé koncentrace

Rozptýlenost – Neschopnost udržet pozornost v daném směru

ADHD – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou

ADD – Porucha pozornosti bez hyperaktivity.

Paměť

= je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech

Druhy:

  • krátkodobá – Rozsah krátkodobé paměti je omezený na 5–9 prvků

  • dlouhodobá – může uchovávat informace delší dobu, někdy po celý život (chemické značky, básničky)

  • bezděčná – nevědomá

  • záměrná – učení

  • mechanická – memorování

  • logická – souvislosti, vyžaduje myšlenkovou aktivitu

Fáze paměti :

  1. zapamatování

  2. uchování

  3. vybavení

Efektivní učení

  • cvičení – opakování

  • připravenost

  • zásady efektivního učení

  • pracovat s chybami

  • doplňovat energii

  • dělat přestávky

  • roztřídění látky

  • vytvořit si optimální podmínky

  • hledat souvislosti

Témata, do kterých materiál patří