12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy učení
učení podmiňováním
opsal I. P. Pavlov na základě svých pokusů se psy
Příkladem tohoto učení může být i případ dítěte, které si opakování a zkoušení ve škole spojilo s nepříjemným zážitkem
Před zkouškou pak bylo velice nervózní, potily se mu dlaně, bylo mu nevolno apod.
Takové emoce pak hodně ovlivní výkon.
učení pokusem a omylem
podstatou tohoto typu učení jsou náhodné pokusy, které buď vedou nebo nevedou k úspěchu. Následně je fixován pouze úspěšný pokus.
Tento typ učení se hojně využívá např. při řešení hlavolamů nebo hledání cesty v bludišti.
učení senzomotorické – smyslově pohybové
Do tohoto učení patří všechny druhy práce, hra na hudební nástroj, sportovní činnosti …
Tímto smyslově pohybovým učením se učíme chodit, psát, malovat, jezdit na kole.
Toto učení je důležité pro předškolní věk.
Dítě si jím osvojí všechny dovednosti. Naučí se oblékat, zavazovat si tkaničky, stříhat, stavět stavebnice…
učení verbální
Tímto typem učení se dítě učí zvládat slova a vhodně je používat
Nedostatky v řeči zpomalují myšlení a znesnadňují navazování sociálních kontaktů.
Učení pojmové
Učení vzhledem
Zapomínání
-nejvíce zapomínáme po 20 minutách
- faktory ovlivňující zapomínání
-patří mezi ně proces učení, paměť a její poruchy, či například spánek, v rámci, kterého dochází k třídění informací a má tedy i vliv na procesy zapamatování a zapomínání.
Procesy volní
=patří mezi procesy motivační ,jde zde o záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle
Pro volní procesy je důležitý motiv nebo vlastní zájem.
Člověk musí vědět co chce dělat, jak to chce získat, proč to chce získat. Pokud si toto všechno uvědomuje udělá to. Mělo by to člověku přinést radost či uspokojení.
Procesy motivační
Motivace=souhrn činitelů, aspektů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají mu energii = motivují ho k určité činnosti či chování anebo naopak tuto aktivitu tlumí (trest za překročení urč. zákonu)
u různých lidí složitá a odlišná
mezi motivační síly = motivy patří:
potřeby
zájmy, záliby
návyky
perspektivy, cíle
hodnoty, postoje
city, citové vztahy
druhy motivace :
vůle=– chtění, záměr, úmysl, snaha o dosažení nějakého cíle, zájem na jeho dosažení, výsledek rozhodování, svoboda rozhodování
impulzivní chování =jednání bez předchozí racionální a volní rozvahy, činy motivované pouze pudy, osobními potřebami, afekty, emocemi a city, a to převážně podvědomě, instinktivně
jednání =cílevědomá činnost nějakého člověka – vědomá činnost ,je výrazem jejich svobody, za niž v důsledku toho nesou také odpovědnost
principy stanovení cílů=Stanovení cílů tedy může člověku výrazně pomoci v dosahování lepších výkonů
zaměřenost-orientovanost, druh zájmu v určité oblasti
zájem =pozornost věnovaná něčemu
postoj=je názor nebo připravenost k činu ve vztahu s určitým problémem nebo volbou. Postoje jsou důležitou složkou komunikace.
potřeba =podmínka, jejíž splnění je nezbytné pro existenci určitého důležitého stavu