Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22. Personalni cinnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

22. PERSONÁLNÍ ČINNOST

Personální management- představuje řízení lidských zdrojů v rámci pracovně-právního vztahu

- lidský potencionál je označován jako nejdůležitější lidský faktor

- jeho zakladatelem byl Abraham Maslow – jeho teorie zkoumá hierarchii lidských potřeb jako hlavní motivaci lidského chování

- chápe člověka jako psychologický organismus, kt. se snaží uspokojit své vlastní potřeby

- podstata jeho teorie spočívá v tom, při přechodu z jedné motivační úrovně na úroveň vyšší je nezbytné uspokojit potřeby úrovně vyšší

Maslowova teorie hierarchie lidských potřeb

1) základní fyziologické potřeby (bydlení, jídlo, spánek, oblečení) → potřeba nejvyšší

2) existenční jistota (jistota zaměstnání, zabezpečení ve stáří, pocit bezpečí)

3) soc. potřeby (potřeba kolektivu, pocit sounáležitosti, láska, přátelství, akceptace skupinou)

4) uznání (uznání kvalitních schopností člověka, uspokojení z práce)

5) seberealizace (rozvoj osobnosti, rozvoj vlastních schopností, kariéra, cíl) → nízká potřeba

Řízení lidských zdrojů - zahrnuje:a) vlastní řízení lidských zdrojů – spočívá ve vytváření dobrého pracovního klima v podniku

b) administrativní činnost – přijímání pracovníků, uzavírání pracovních smluv, stanovení výše mzdy, ukončení prac. poměru

- úspěch a prosperita podniku závisí na 2 základních faktorech:

1) na úrovni a kvalitě zaměstnanců – tzn. vzdělání, motivace, vztahy na pracovišti, schopnost spolupracovat, seberealizace

2) na úrovni a kvalitě řízení

Personalistika - činnost, kt. zahrnuje mnoho aktivit, patří k nim:

1) získání a výběr zaměstnanců

2) stanovení potřebného počtu a kvalifikace zaměstnanců (plánování Zc)

3) hodnocení a rozmisťování zaměstnanců

4) odměňování zaměstnanců

5) vybavování odpovídajícími pracovníky a ochrannými pomůckami

6) proškolování z hlediska bezpečnosti práce

7) vytváření odpovídajících pracovních a sociálních podmínek ve firmě

8) motivace zaměstnanců

9) vzdělání a rozvoj zaměstnanců

- všechny tyto aktivity v podniku zajišťuje personální útvar a vedoucí pracovníci – manažeři, ředitelé

- přístup řešení personalistiky v podniku: a) aktivní – řešení personál. problémů v předstihu

b) pasivní – řešení personál. problémů až když nastanou

- vlivy, kt. ovlivňují personální činnost v podniku:

a) vnitřní – program výroby, prostřední firmy, řízení firmy a její prosperit, soc. problematika podniku

b) vnější – ekonomická situace zaměstnanosti v regionu

- dle toho, jakou činnost zaměstnanci vykonávají, rozlišujeme tyto skupiny zaměstnanců:

a) dělníci - vykonávají převážně fyzickou práci za pomoci strojů, nástrojů a zařízení

- mezi ně můžeme zařadit také opraváře, i když jejich výsledkem činnosti je služba

Témata, do kterých materiál patří