13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Socializace osobnosti
Maturitní otázka č.13
Socializace-podstata,význam
Etapy socializace-rodina,škola,vrstevníci,práce
Interakce a komunikace-podstata,přiklady
Druhy komunikace-verbální a neverbální
Konflikt a řešení konfliktu
Životní cesta podle Eriksona-charakteristika etap
Socializace – celoživotní proces,při kterém se jedinec začleňuje do společnosti
Význam-člověk si osvojuje hodnoty společnosti, normy, chování, schopnosti a učí se sociálním rolím. Výsledkem tohoto procesu je vytvoření "sociálního já", sociální identity a sociokulturní osobnosti.
Druhy socializace:
Záměrná – je cílené úsilí, zejména rodičů a pečovatelů, ovlivňovat budoucí smýšlení a začlenění dítěte. Záměrná socializace je prováděna vyučováním či vychováváním
Nezáměrná – proces, kdy je jedinec ovlivňován a socializován bez předchozího úmyslu. Může k tomu docházet například každodenním vlivem rodičů nebo jiných sociálních vzorů ,člověk napodobuje určité vzory (ovlivňovat nás mohou i filmy,knihy,reklamy atd…)
Např: dítě vysleduje u rodičů jejich způsob řešení konfliktů a bude je v budoucnu řešit podobně
Socializační činitelé – to co nás ovlivňuje
Instituce-rodina,škola,masmédia,zaměstnání
Osoby – rodiče,sourozenci,příbuzní,učitelé,spolužáci,novináři,spolupracující
Etapy socializace →socializace v rodině
→socializace ve škole
→socializace mezi vrstevníky
→socializace v práci
SOCIALIZACE V RODINĚ
má zpravidla nejdůležitější roli, protože nejčastěji jsou to rodiče, kdo se o dítě starají
Nejdůležitější osobou bývá nejčastěji matka
Dítě si utváří vlastní představy-já jsem,já umím,já mám
Uvědomuje si svoje povinnosti,pravidla
Rodina je pro dítě hlavním socializačním faktorem, protože dítě odpozorovává projevy chování svých rodičů i dalších blízkých lidí ze svého společenství.
SOCIALIZACE VE ŠKOLE
Od dětí se zde čeká, že budou dodržovat určitý řád a kázeň
Vstup do nového prostředí-opouští rodinu
Nová pravidla,kamarádi
Primárním účelem škol je vzdělávat.
Důležitý je ale také přístup kantorů k dětem, protože podle něj se děti dozví, co samy od sebe mohou v budoucnu očekávat, což je připravuje na budoucí povolání.
5 rovin působení školy
Poznávací – noví kamarádi,nové situace,poznatky
Zadávání úkolů-požadavky,povinnosti,nový rytmus a řád
Hodnocení – zkoušení,klasifikace,stres,žák bere za své výsledky odpovědnost,vytyčuje si sám své cíle ,důležité je sebehodnocení
Sebeprezentace – sebektirika,sebejistota
Spolužákovská vzájemnost-soutěživost,spolupráce,pomoc,vztahy mezi dívkami a chlapci
SOCIALIZACE MEZI VRSTEVNÍKY
Jedná se o skupinu kamarádů či vrstevníků, kteří mohou zastávat poněkud jiné hodnoty a normy, než které byly dětem vštěpovány v rodinách.
Vznikají vztahy
Jejich význam narůstá po 15 roce
Vztahy