Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Socializace osobnosti

Maturitní otázka č.13

Socializace-podstata,význam

Etapy socializace-rodina,škola,vrstevníci,práce

Interakce a komunikace-podstata,přiklady

Druhy komunikace-verbální a neverbální

Konflikt a řešení konfliktu

Životní cesta podle Eriksona-charakteristika etap

Socializace – celoživotní proces,při kterém se jedinec začleňuje do společnosti

Význam-člověk si osvojuje hodnoty společnosti, normy, chování, schopnosti a učí se sociálním rolím. Výsledkem tohoto procesu je vytvoření "sociálního já", sociální identity a sociokulturní osobnosti.

Druhy socializace:

  1. Záměrná – je cílené úsilí, zejména rodičů a pečovatelů, ovlivňovat budoucí smýšlení a začlenění dítěte. Záměrná socializace je prováděna vyučováním či vychováváním

  2. Nezáměrná – proces, kdy je jedinec ovlivňován a socializován bez předchozího úmyslu. Může k tomu docházet například každodenním vlivem rodičů nebo jiných sociálních vzorů ,člověk napodobuje určité vzory (ovlivňovat nás mohou i filmy,knihy,reklamy atd…)

Např: dítě vysleduje u rodičů jejich způsob řešení konfliktů a bude je v budoucnu řešit podobně

Socializační činitelé – to co nás ovlivňuje

  1. Instituce-rodina,škola,masmédia,zaměstnání

  2. Osoby – rodiče,sourozenci,příbuzní,učitelé,spolužáci,novináři,spolupracující

Etapy socializace →socializace v rodině

→socializace ve škole

→socializace mezi vrstevníky

→socializace v práci

SOCIALIZACE V RODINĚ

  • má zpravidla nejdůležitější roli, protože nejčastěji jsou to rodiče, kdo se o dítě starají

  • Nejdůležitější osobou bývá nejčastěji matka

  • Dítě si utváří vlastní představy-já jsem,já umím,já mám

  • Uvědomuje si svoje povinnosti,pravidla

  • Rodina je pro dítě hlavním socializačním faktorem, protože dítě odpozorovává projevy chování svých rodičů i dalších blízkých lidí ze svého společenství.

SOCIALIZACE VE ŠKOLE

  • Od dětí se zde čeká, že budou dodržovat určitý řád a kázeň

Vstup do nového prostředí-opouští rodinu

  • Nová pravidla,kamarádi

  • Primárním účelem škol je vzdělávat.

  • Důležitý je ale také přístup kantorů k dětem, protože podle něj se děti dozví, co samy od sebe mohou v budoucnu očekávat, což je připravuje na budoucí povolání.

5 rovin působení školy

  1. Poznávací – noví kamarádi,nové situace,poznatky

  2. Zadávání úkolů-požadavky,povinnosti,nový rytmus a řád

  3. Hodnocení – zkoušení,klasifikace,stres,žák bere za své výsledky odpovědnost,vytyčuje si sám své cíle ,důležité je sebehodnocení

  4. Sebeprezentace – sebektirika,sebejistota

  5. Spolužákovská vzájemnost-soutěživost,spolupráce,pomoc,vztahy mezi dívkami a chlapci

SOCIALIZACE MEZI VRSTEVNÍKY

  • Jedná se o skupinu kamarádů či vrstevníků, kteří mohou zastávat poněkud jiné hodnoty a normy, než které byly dětem vštěpovány v rodinách.

  • Vznikají vztahy

  • Jejich význam narůstá po 15 roce

  • Vztahy

Témata, do kterých materiál patří