13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-přechod z jedné do druhé fáze není jednoduchý
-životní cesta není jen plynulý sled událostí – je členěna do etap
8 fází podle Eriksona
Bazální důvěra X Nedůvěra
Od narození do cca 6 měsíce
V prvním roce života je úkolem dítěte získat základní důvěru v život a svět skrze vytvoření pevného vztahu k matce nebo zastupující osobě.
Stálost a účinnost péče, kterou od ní dostává, umožňuje kojenci vytvořit si v sobě pocit naděje, že život je, přes dočasné utrpení a neuspokojení, v základě dobrý („i když to teď není úplně ok – zítra bude lépe“).
Nedostatek naděje vede v dospělosti k pocitu, že nemůže věřit v uspokojení svých potřeb a bude od okolí očekávat primárně ohrožení.
důvěřuji, že dostávám, co potřebuji, a proto vracím a dávám druhým ve stejné míře
Autonomie X Stud a nejistota
6 měsíců až 3 roky
V druhém roce života je úkolem dítěte osvojit si sebedůvěru, že je schopno se správně a samostatně rozhodovat
Je-li samostatná volba dítěte potvrzována rodiči jako dobrá, upevňuje se v něm cit samostatnosti a nezávislosti, schopnosti sebevlády a vynakládání volního úsilí.
Pokud není rodiči podporována a oceňována jeho samostatnost, dítě si spíše vytváří pocity zahanbení a pochybnosti vůči sobě ve vztahu k okolí.
Iniciativa X Vina
3-6 let
úkolem dítěte osvojit si základní postoj zodpovědnosti za své činy.
Dítě navazuje kontakt s ostatními dětmi – první kamarádství
půjčování hraček
Úspěšné vyrovnání se konfliktem iniciativy podporuje vývoj osobnosti – v životě za něčím jdu, nevyhýbám se hravému experimentování a objevování terénu, nebojím se rizika, dovedu spolupracovat s ostatními; udělat chybu je o.k.
Neúspěch vede k postojům rezignace– trpím už dopředu pocity, že nic nedokážu, raději neudělám nic, abych nic nepokazil a vyhnul se pocitům viny a zahanbení, bojím se dělat chyby, zůstávám v koutě, spoléhám na známé a prověřené
Výkonnost x Méněcennosti
6-15
Vyhraňují se požadavky – úkoly
Je vystaveno srovnávání a hodnocení v širším výběru školních a mimoškolních situací
Úspěšné dosahování praktických cílů vlastní snahou v tomto období je základem rozvoje kompetence, sebedůvěry a sebeprosazení v praktické činnosti („umím to, jsem šikovný“).
Neúspěchy vedou k ustavení pocitů méněcennosti ve srovnání s ostatními.
Identita X Zmatení rolí
Puberta-adolescence
utváření osobní identity
Adolescence představuje hledání sebeidentity – mladí zkouší různé masky – hledají způsob zábavy, oblékání, účesu, tak, aby bylo přijato uznávanou skupinou.
Hledání identity je proces, který málokdo hned zvládne – většinou tento proces pokračuje celou první polovinu života.
Neúspěchem tohoto stadia je zmatení rolí (jak různé role skloubit?). Může dojít ke zmatení sexuální identity, delikvenci, výjimkou nejsou ani psychotické incidenty