Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-přechod z jedné do druhé fáze není jednoduchý

-životní cesta není jen plynulý sled událostí – je členěna do etap

8 fází podle Eriksona

  1. Bazální důvěra X Nedůvěra

  • Od narození do cca 6 měsíce

  • V prvním roce života je úkolem dítěte získat základní důvěru v život a svět skrze vytvoření pevného vztahu k matce nebo zastupující osobě.

  • Stálost a účinnost péče, kterou od ní dostává, umožňuje kojenci vytvořit si v sobě pocit naděje, že život je, přes dočasné utrpení a neuspokojení, v základě dobrý („i když to teď není úplně ok – zítra bude lépe“).

  • Nedostatek naděje vede v dospělosti k pocitu, že nemůže věřit v uspokojení svých potřeb a bude od okolí očekávat primárně ohrožení.

  • důvěřuji, že dostávám, co potřebuji, a proto vracím a dávám druhým ve stejné míře

  1. Autonomie X Stud a nejistota

  • 6 měsíců až 3 roky

  • V druhém roce života je úkolem dítěte osvojit si sebedůvěru, že je schopno se správně a samostatně rozhodovat

  • Je-li samostatná volba dítěte potvrzována rodiči jako dobrá, upevňuje se v něm cit samostatnosti a nezávislosti, schopnosti sebevlády a vynakládání volního úsilí.

  • Pokud není rodiči podporována a oceňována jeho samostatnost, dítě si spíše vytváří pocity zahanbení a pochybnosti vůči sobě ve vztahu k okolí.

  1. Iniciativa X Vina

  • 3-6 let

  • úkolem dítěte osvojit si základní postoj zodpovědnosti za své činy.

  • Dítě navazuje kontakt s ostatními dětmi – první kamarádství

  • půjčování hraček

  • Úspěšné vyrovnání se konfliktem iniciativy podporuje vývoj osobnosti – v životě za něčím jdu, nevyhýbám se hravému experimentování a objevování terénu, nebojím se rizika, dovedu spolupracovat s ostatními; udělat chybu je o.k.

  • Neúspěch vede k postojům rezignace– trpím už dopředu pocity, že nic nedokážu, raději neudělám nic, abych nic nepokazil a vyhnul se pocitům viny a zahanbení, bojím se dělat chyby, zůstávám v koutě, spoléhám na známé a prověřené

  1. Výkonnost x Méněcennosti

  • 6-15

  • Vyhraňují se požadavky – úkoly

  • Je vystaveno srovnávání a hodnocení v širším výběru školních a mimoškolních situací

  • Úspěšné dosahování praktických cílů vlastní snahou v tomto období je základem rozvoje kompetence, sebedůvěry a sebeprosazení v praktické činnosti („umím to, jsem šikovný“).

  • Neúspěchy vedou k ustavení pocitů méněcennosti ve srovnání s ostatními.

  1. Identita X Zmatení rolí

  • Puberta-adolescence

  • utváření osobní identity

  • Adolescence představuje hledání sebeidentity – mladí zkouší různé masky – hledají způsob zábavy, oblékání, účesu, tak, aby bylo přijato uznávanou skupinou.

  • Hledání identity je proces, který málokdo hned zvládne – většinou tento proces pokračuje celou první polovinu života.

  • Neúspěchem tohoto stadia je zmatení rolí (jak různé role skloubit?). Může dojít ke zmatení sexuální identity, delikvenci, výjimkou nejsou ani psychotické incidenty

Témata, do kterých materiál patří