17. TRŽNÍ MEHCANISMUS (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Elasticita poptávky
vyjadřuje vztah mezi % změnou poptávaného množství a % změnou ceny (je rozdílní u různých druhů zboží)
Extrémní polohy cenové elasticity
Dokonale neelastická poptávka – stav, kdy změna ceny není doprovázena žádným pohybem poptávkové křiky (když se cokoliv zdraží, bude stálá ochota jej kupovat – pivo, drogy…)
Dokonale elastická poptávka – množství poptávaného množství se libovolně mění, aniž by došlo k pohybu ceny (je vyvolávána jinými faktory např. sezónou)
Strmost křivky (hodnoty)
Neelastická křivka E>1 – % změna ceny vyvolá MENŠÍ % změny objevu poptávaného množství
Elastická E<1 – vyvolá VĚTŠÍ % změnu objemu p. m.
Jednotková elastická poptávka – STEJNÁ změna u procentní ceny i procentní změny objemu poptávaného zboží (VZÁCNÁ)
Funkce a nástroje trhu
základní funkce trhu je umožnit vyladění (střetnutí) Nabídky a Poptávky, protože k tomu vždy nedochází
proto různé typy trhů mají své specifické nástroje
Funkce:
Informativní – zjišťujeme, kolik co stojí, co se nosí, nekupujeme…)
Stimulační – motivuje N a P k vyšší ekonomické aktivitě (půjčení peněz…)
Přerozdělovací – dochází ke změně, přerozdělování vlastnických vztahů
VLASTNICTVÍ – právo mít, užívat a disponovat různé statky a vyžadovat je od toho, kdo je neprávem zadržuje
Nástroje trhu
Jelikož nedochází vždy k úspěšnému střetu N a P, používají trhy nástroje:
Trh výrobků (cena, reklama, umístění zboží na viditelné místo)
Trh finanční (bankovní poplatky, prostředí, šíře služeb, úrok apod.)
Trh práce a pracovní síly (mzda, karierní růst, benefity)
Pojmy
Tržní rovnováha
takový stav na trhu, kdy prodávající chtějí prodat právě tolik zboží, kolik chtějí kupující koupit
Při nedostatku zboží na trhu je ochota koupit i za vyšší cenu
výrobci na to reagují:
zvýšením ceny
zvýšením nabízeného zboží (protože vyšší cena jim umožňuje vyrábět více, i s vyššími náklady)
při přebytku nabídky nad poptávkou se snižují ceny - výrobci na snížené ceny reagují snížením nabízeného množství
při rovnosti nabízeného a poptávaného zboží výrobci nemohou ceny zvýšit a nemají důvod je snížit, tj. na trhu nepůsobí síly ke změně stavu
tržní mechanismus reguluje množství vyráběného, a tím i spotřebovávaného množství zboží
podmínkou jeho fungování je stav dokonalé konkurence
Dokonalá konkurence
na trhu působí mnoho malých firem, z nichž žádná nemá významný podíl na trhu, tzn., žádná z firem nemůže výrazně ovlivnit cenu na tomto trhu
nabízené výrobky jsou stejnorodé
Nedokonalá konkurence
monopolistická konkurence
- vyznačuje se větším množstvím malých nebo středních firem, rovněž vstup i výstup z odvětví jsou snadné, ale výrobek je diferencovaný (výrobek každé firmy má poněkud odlišné vlastnosti)