Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. TRŽNÍ MEHCANISMUS (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (101 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Elasticita poptávky

  • vyjadřuje vztah mezi % změnou poptávaného množství a % změnou ceny (je rozdílní u různých druhů zboží)

  • Extrémní polohy cenové elasticity

  1. Dokonale neelastická poptávka – stav, kdy změna ceny není doprovázena žádným pohybem poptávkové křiky (když se cokoliv zdraží, bude stálá ochota jej kupovat – pivo, drogy…)

  2. Dokonale elastická poptávka – množství poptávaného množství se libovolně mění, aniž by došlo k pohybu ceny (je vyvolávána jinými faktory např. sezónou)

Strmost křivky (hodnoty)

  • Neelastická křivka E>1 – % změna ceny vyvolá MENŠÍ % změny objevu poptávaného množství

  • Elastická E<1 – vyvolá VĚTŠÍ % změnu objemu p. m.

  • Jednotková elastická poptávka – STEJNÁ změna u procentní ceny i procentní změny objemu poptávaného zboží (VZÁCNÁ)

Funkce a nástroje trhu

  • základní funkce trhu je umožnit vyladění (střetnutí) Nabídky a Poptávky, protože k tomu vždy nedochází

  • proto různé typy trhů mají své specifické nástroje

Funkce:

  1. Informativní – zjišťujeme, kolik co stojí, co se nosí, nekupujeme…)

  2. Stimulační – motivuje N a P k vyšší ekonomické aktivitě (půjčení peněz…)

  3. Přerozdělovací – dochází ke změně, přerozdělování vlastnických vztahů

VLASTNICTVÍ – právo mít, užívat a disponovat různé statky a vyžadovat je od toho, kdo je neprávem zadržuje

Nástroje trhu

  • Jelikož nedochází vždy k úspěšnému střetu N a P, používají trhy nástroje:

  1. Trh výrobků (cena, reklama, umístění zboží na viditelné místo)

  2. Trh finanční (bankovní poplatky, prostředí, šíře služeb, úrok apod.)

  3. Trh práce a pracovní síly (mzda, karierní růst, benefity)

Pojmy

Tržní rovnováha

  • takový stav na trhu, kdy prodávající chtějí prodat právě tolik zboží, kolik chtějí kupující koupit

  • Při nedostatku zboží na trhu je ochota koupit i za vyšší cenu

  • výrobci na to reagují:

  1. zvýšením ceny

  2. zvýšením nabízeného zboží (protože vyšší cena jim umožňuje vyrábět více, i s vyššími náklady)

  • při přebytku nabídky nad poptávkou se snižují ceny - výrobci na snížené ceny reagují snížením nabízeného množství

  • při rovnosti nabízeného a poptávaného zboží výrobci nemohou ceny zvýšit a nemají důvod je snížit, tj. na trhu nepůsobí síly ke změně stavu

  • tržní mechanismus reguluje množství vyráběného, a tím i spotřebovávaného množství zboží

  • podmínkou jeho fungování je stav dokonalé konkurence

Dokonalá konkurence

  • na trhu působí mnoho malých firem, z nichž žádná nemá významný podíl na trhu, tzn., žádná z firem nemůže výrazně ovlivnit cenu na tomto trhu

  • nabízené výrobky jsou stejnorodé

Nedokonalá konkurence

  1. monopolistická konkurence

- vyznačuje se větším množstvím malých nebo středních firem, rovněž vstup i výstup z odvětví jsou snadné, ale výrobek je diferencovaný (výrobek každé firmy má poněkud odlišné vlastnosti)

Témata, do kterých materiál patří