17. TRŽNÍ MEHCANISMUS (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
17. TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS
Je místo, kde dochází ke střetu nabídky s poptávkou
Na trhu vystupují vždy základní subjekty:
nabídko
poptávka
jedná se spojení nabídky, poptávky a ceny
Tržní mechanismus je založen na existenci 3 základních prvků:
Poptávky
Nabídky
ceny
Tržní mechanismus ovlivňuje ceny a reguluje je
Obecně se projevuje jako akt koupě bez ohledu na to, jakou formou se uskutečňuje (v prodejně, na netu)
Trh se nemusí vždy uskutečňovat za konkrétní osobní přítomnosti
Trh chápeme:
Prostorově (jedná se o jakékoli místo, kde ke směně dochází
Funkčně (všeobecný střet nabídky a poptávky)
Tržní subjekty:
domácnost - vystupují zde jednak jako kupující výrobků a služeb, jednak jako prodávající, neboť jsou vlastníky výrobních faktorů (práce, půdy, úspor)
firmy - vystupují jednak jako prodávající výrobků a služeb, jednak jako kupující výrobních faktorů
stát - jehož cílem je trh ovlivňovat
Rozlišujeme:
Z hlediska území
Místní (pobočky, drogerie – oblastní, regionální)
Národní (pivovar Radegast, velké firmy – v rámci státu)
Mezinárodní (světové automobily)
Celosvětový
Podle předmětu obchodování
trh statků a služeb (trh s auty…)
trh finanční
trh práce a pracovní síly
Z hlediska počtu druhů zboží na trhu
trh dílčí (trh obuvi, PC, potravin)
trh agregátní (všech druhů zboží – např. obchodní dům)
Z věcného hlediska – podle toho, co je předmětem koupě a prodeje
trh zboží a služeb (komodit)
trh spotřebních statků
trh kapitálových statků – zásob
investičních statků
trh výrobních faktorů
práce
půdy
kapitálu
trh finanční
trh peněžní
trh kapitálový
trh devizový
trh drahých kovů a kamenů
Představuje množství statků, výrobků a služeb, které je prodávající ochoten na trhu za danou cenu prodat
Má vždy rostoucí charakter -> s rostoucím množstvím stoupá i cena a tím i nabídka
Agregátní – celkově, komplexní
Individuální – jednotlivce
Dílčí – jednoho sortimentu
Poptávka
Představuje množství, kolik je kupující ochoten za danou cenu kupit
Má vždy klesající charakter -> s rostoucí množstvím klesá cena i poptávka
Bod, ve kterém je nabídka a poptávka protnou, je bod e – bod tržní rovnováhy = tolik množství je kupující ochoten za danou cenu koupit
Nabídka vždy roste proti poptávce
Charakteristické znaky:
je ovlivněna řadou faktorů
mezi doprovodné faktory patří
změny důchodu
preference
očekávání
setrvačnost
čas
Základní důvody pro pokles poptávky jsou:
efekt důchodový – čím méně peněz, tím méně kupuje (Důchod – základní peněžní zdroj)
efekt substituční – kupující se přesouvá k substituci (náhražce)
Příklady poptávky:
P P
D’ D D D’
Q Q
Zlevnění substitutu Zlevnění komplementu, zvýšení mezd, zvýšený zájem (móda)