Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. TRŽNÍ MEHCANISMUS (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (101 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

17. TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS

  • Je místo, kde dochází ke střetu nabídky s poptávkou

  • Na trhu vystupují vždy základní subjekty:

  • nabídko

  • poptávka

  • jedná se spojení nabídky, poptávky a ceny

  • Tržní mechanismus je založen na existenci 3 základních prvků:

  • Poptávky

  • Nabídky

  • ceny

  • Tržní mechanismus ovlivňuje ceny a reguluje je

  • Obecně se projevuje jako akt koupě bez ohledu na to, jakou formou se uskutečňuje (v prodejně, na netu)

  • Trh se nemusí vždy uskutečňovat za konkrétní osobní přítomnosti

  • Trh chápeme:

  1. Prostorově (jedná se o jakékoli místo, kde ke směně dochází

  2. Funkčně (všeobecný střet nabídky a poptávky)

Tržní subjekty:

  1. domácnost - vystupují zde jednak jako kupující výrobků a služeb, jednak jako prodávající, neboť jsou vlastníky výrobních faktorů (práce, půdy, úspor)

  2. firmy - vystupují jednak jako prodávající výrobků a služeb, jednak jako kupující výrobních faktorů

  3. stát - jehož cílem je trh ovlivňovat

Rozlišujeme:

  1. Z hlediska území

  • Místní (pobočky, drogerie – oblastní, regionální)

  • Národní (pivovar Radegast, velké firmy – v rámci státu)

  • Mezinárodní (světové automobily)

  • Celosvětový

  1. Podle předmětu obchodování

  • trh statků a služeb (trh s auty…)

  • trh finanční

  • trh práce a pracovní síly

  1. Z hlediska počtu druhů zboží na trhu

  • trh dílčí (trh obuvi, PC, potravin)

  • trh agregátní (všech druhů zboží – např. obchodní dům)

  1. Z věcného hlediska – podle toho, co je předmětem koupě a prodeje

  • trh zboží a služeb (komodit)

    • trh spotřebních statků

    • trh kapitálových statků – zásob

    • investičních statků

  • trh výrobních faktorů

    • práce

    • půdy

    • kapitálu

  • trh finanční

    • trh peněžní

    • trh kapitálový

    • trh devizový

    • trh drahých kovů a kamenů

Představuje množství statků, výrobků a služeb, které je prodávající ochoten na trhu za danou cenu prodat

  • Má vždy rostoucí charakter -> s rostoucím množstvím stoupá i cena a tím i nabídka

    • Agregátní – celkově, komplexní

    • Individuální – jednotlivce

    • Dílčí – jednoho sortimentu

Poptávka

  • Představuje množství, kolik je kupující ochoten za danou cenu kupit

Má vždy klesající charakter -> s rostoucí množstvím klesá cena i poptávka

  • Bod, ve kterém je nabídka a poptávka protnou, je bod e – bod tržní rovnováhy = tolik množství je kupující ochoten za danou cenu koupit

  • Nabídka vždy roste proti poptávce

  • Charakteristické znaky:

  • je ovlivněna řadou faktorů

  • mezi doprovodné faktory patří

  • změny důchodu

  • preference

  • očekávání

  • setrvačnost

  • čas

  • Základní důvody pro pokles poptávky jsou:

  1. efekt důchodový – čím méně peněz, tím méně kupuje (Důchod – základní peněžní zdroj)

  2. efekt substituční – kupující se přesouvá k substituci (náhražce)

Příklady poptávky:

P P

D’ D D D’

Q Q

Zlevnění substitutu Zlevnění komplementu, zvýšení mezd, zvýšený zájem (móda)

Témata, do kterých materiál patří