Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (577.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

A) Služby vodní dopravy

Vodní doprava je doprava plavbou po vodních tocích (zejména řekách), umělých i přírodních jezerech, mořích, oceánech i umělých plavebních kanálech, průlivech a průplavech, a to na vodní hladině nebo pod hladinou.

Také sem zařazujeme plavidla na vzduchovém polštáři, tedy vznášedla pohybující se nad vodní hladinou.

Souhrnný název pro vodní dopravní prostředky a jiné řiditelné plovoucí objekty je plavidla.

Plavidlem bývá nejčastěji loď, ale je jím například také vor nebo ponorka.

Vývoj VD

  • Asi před 40 000 lety dokázali domorodci, zřejmě na primitivních katamaránech, přeplout Toressovu úžinu z Nové Guineje do Austrálie (asi 70 km)

  • Dlabaný borový kmen z Pessy v Nizozemsku používali asi v letech 6 500 př. n. l.

  • Nejstarší zobrazení plavidel asi 8000 př. n. l. (Norsko, Španělsko, Rusko)

  • loď – Galéra (4000 veslařů)

  • 1783 – 1. parní pohon lodi – Lion – Francie

  • 1827 – Josef Rössel – patent lodního šroubu

  • 1836 – Francis Smith – patent lodního šroubu (nezávisle na sobě)

  • Vodní doprava je nejstarším druhem dopravy.

  • Její kořeny sahají až do doby př. n. l., na rozdíl od autobusové či železniční.

  • Námořní doprava je významná pro mezikontinentální CR.

  • 1. pravidelná linka přes Atlantik byla otevřena v roce 1840, od té doby se zdokonaluje, rozšiřuje, zrychluje.

  • Pobřežní státy mají díky své poloze větší možnost styku s ostatními přímořskými státy a využívají levné námořní dopravy k zásobování surovinami a potravinami.

  • V ČR má lodní doprava malý význam.

  • V relativně malé míře využíváme lodní dopravu vnitrozemskou.

  • ČR měla před kuponovou privatizací 10 námořních lodí, které kotvily ve Štětíně.

  • Největší z nich byla loď Vítkovice.

Význam a postavení VD u nás a ve světě

  • Námořní doprava má nejen svůj hospodářský význam, ale pro mnohé státy má i značný význam strategický.

  • Pro Velkou Británii, Španělsko a Portugalsko bylo silné loďstvo nezbytným předpokladem k vytvoření rozsáhlé koloniální říše.

  • V roce 1805 vyhlásil Napoleon I. tzv., „kontinentální systém“, kterým byl zakázán dovoz zboží vyráběného nebo přepravovaného přes znepřátelenou Anglii do zemí ovládaných Francií.

  • Dávno předtím však anglický parlament roku 1651 schválil zákon o plavbě, známý jako „navigační akta“, který rovněž směřoval k omezení námořní plavby i obchodů jiných zemí.

  • Obdobné snahy o ovládnutí moře jsou z historie mnohokrát známy.

  • Jako poslední příklad takového záměru lze připomenout vzájemnou námořní blokádu znepřátelených států z doby první i druhé světové války.

  • V době, kdy neexistovalo letecké spojení, byla cesta lodí jediným možným druhem zámořské přepravy a důležitou spojnicí při pobřežních cestách do míst blízkých i vzdálených.

  • Éru velkých zaoceánských parníků vystřídala doba tryskových velkokapacitních letadel.

  • Současná doba zaznamenává i určitou renesanci osobní námořní dopravy a návrat od uspěchaného světa k půvabům i pohodlí cestování na moderních námořních lodích.

  • Tento vývoj je v těsné souvislosti s rozvojem turistiky v celosvětovém měřítku.

Témata, do kterých materiál patří