TĚŽKÁ HODINA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Těžká hodina
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Já nejsem žena,
já jsem hrob.
Dvě oči na mně stojí, jako dvě svíčky,
co na podzim hoří za dušičky,
a nikdo se nade mnou nemodlí.
I žena chce svět lepší a jinačí
a žena jen pláče, když ruce na to jí nestačí."
(Balada o nenarozeném dítěti)
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o lyriku a lyrickoepický druh (?), podle formy textu o poezii (?). Žánrově je dílo
básnická sbírka obsahující lyrické básně a sociální balady (?).
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Předmětem interpretace (a zkoušení) budou především sociální balady (?): Balada o nenarozeném dítěti, Balada o snu, Balada o
očích topičových.
Balada o nenarozeném dítěti: Milenci si vyšli za město na louku a milovali se. Žena však nečekaně otěhotněla. Jelikož jsou oba
chudí a nemohli by dítě uživit, musí jít žena na potrat. Básník zde lituje, že děti, které byly počaty z velké lásky, se nemohou
narodit, protože jejich rodiče jsou příliš chudí.
Balada o snu: Mládenec jménem Jan bloudí po světě a vidí krutost a nerovnoprávnost světa a chce žít lépe. Zdá se mu krásný sen o
spravedlivém světě. Ale ráno bylo vše pryč. Jana sen trápil a nemohl se ho zbavit. A tak se zeptal své dívky Marie, jak by svůj sen
měl zabít. Jedinou možností, jak se se snem vypořádat, je uskutečnit jej – revoluční cestou dělnictva.
Balada o očích topičových: Antonín, topič elektrárenský, již pětadvacet let přikládá do kotle a to i v noci, kdy jiní spí. Pracuje tvrdě,
načež kvůli žáru pece oslepne a těžkou prací umírá. Zanechá po sobě ženu s dítětem.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Druhá, a zároveň poslední Wolkerova básnická sbírka, obsahuje 22 básnických textů proletářské poezie. Tak jako v předchozí
tvorbě i v této sbírce Wolker usiloval o jasné vyslovení své myšlenky a o konkrétní názornost, čemuž podřídil výběr obrazných
pojmenování. I když je sbírka ideově tendenční (typická pro proletářství), umělecké kvality to nesnižuje.
Wolker ve sbírce rozvinul sociální baladu; ta má úplně jinou podobu než klasická balada v 19. století (Karel Jaromír Erben). U
Erbena je člověk drcen silou osudu a nemohl se bránit, naproti tomu u Wolkera je člověk drcen sociálními problémy, ale může se
bránit (tragédii způsobuje společnost, ne nadpřirozené bytosti).