Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




TĚŽKÁ HODINA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (515.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

JIŘÍ WOLKER   

TĚŽKÁ HODINA        

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Těžká hodina       

Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy)a charakterizovat hlavní postavy v díle: 
Autor staví na sociálních motivech. Do protikladu staví chudobu a bohatství a vyjadřuje touhu po harmoničtějším světě. Více než 
na realistické zachycení skutečnosti se básník zaměřil na vystižení prožitků a niterných zápasů svých hrdinů – pracujících dělníků – 
na pozadí sociálně nespravedlivé společnosti. Klade důraz na morálku a ukázněnost a vyzdvihuje obětavost – jedinec musí potlačit 
své touhy i bolest ve prospěch společnosti. Básně mají temnější a naléhavější tón než básně z předchozí sbírky Host do domu.  
Úvodní báseň, podle níž je kniha pojmenována – Těžká hodina –, líčí přerod chlapce v muže. Zatímco chlapec má své ideály a může 
snít,  muž  musí  jednat,  neboť  za  něj  mluví  jeho  činy.  V dalších  básních  je  autorova  pozornost  zaměřena  na  žebráky,  nevěstky, 
služky,  chudáky,  vojáky,  dělníky,  vnímá  je  jako  sílu,  která  je  schopna  vybudovat  nový  svět.  Vyslovují  se  pro  myšlenku,  že 
v soudobém světě není nic samozřejmé, vše teprve čeká na své probojování, kdy je nutno přemoci své srdce i bolest.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří