TĚŽKÁ HODINA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JIŘÍ WOLKER
TĚŽKÁ HODINA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Těžká hodina
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy)a charakterizovat hlavní postavy v díle:
Autor staví na sociálních motivech. Do protikladu staví chudobu a bohatství a vyjadřuje touhu po harmoničtějším světě. Více než
na realistické zachycení skutečnosti se básník zaměřil na vystižení prožitků a niterných zápasů svých hrdinů – pracujících dělníků –
na pozadí sociálně nespravedlivé společnosti. Klade důraz na morálku a ukázněnost a vyzdvihuje obětavost – jedinec musí potlačit
své touhy i bolest ve prospěch společnosti. Básně mají temnější a naléhavější tón než básně z předchozí sbírky Host do domu.
Úvodní báseň, podle níž je kniha pojmenována – Těžká hodina –, líčí přerod chlapce v muže. Zatímco chlapec má své ideály a může
snít, muž musí jednat, neboť za něj mluví jeho činy. V dalších básních je autorova pozornost zaměřena na žebráky, nevěstky,
služky, chudáky, vojáky, dělníky, vnímá je jako sílu, která je schopna vybudovat nový svět. Vyslovují se pro myšlenku, že
v soudobém světě není nic samozřejmé, vše teprve čeká na své probojování, kdy je nutno přemoci své srdce i bolest.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká poezie 1. poloviny 20. století