Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (577.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vnitrozemská plavba se tedy používá při přepravě nákladů na střední a velké vzdálenosti. Nevýhodou je nízká cestovní rychlost a značná závislost na hydrologických podmínkách.

Překonávání výškových rozdílů vodních hladin zabezpečují různá technická zařízení, nejčastější jsou plavební komory. Další technická zařízení jsou šikmá zdvihadla (lodní železnice), průplavní tunely, ke křížení vodních cest vodní mosty.

Výhody a nevýhody VD

Výhody:

  • Velká přepravní kapacita

  • Relativně nízká energetická náročnost/levný provoz

  • Vhodné pro přepravu hromadných substrátů

  • V námořní dopravě téměř neomezená kapacita vodních cest

  • Relativně ekologická přeprava

Nevýhody:

  • Potencionální zamoření velkých vodních ploch/znečištění povrchových vod zejména ropnými látkami, možnost havárií s úniky těchto látek

  • Znečišťování vod odpady

  • Nejpomalejší druh dopravy/nižší přepravní rychlost

  • Malá dostupnost středisek

  • Závislost na povětrnostních podmínkách

  • Náročné manévrování zvláště u velkých lodí

  • Nutnost značných investic lodního parku

  • Nutnost značných investic do údržby vodních cest (vnitrozemská doprava)

Materiálně – technická základna VD

  1. Vodní cesty

Jsou základním předpokladem pro rozvoj vodní dopravy a dělíme je:

  1. Vnitrozemské

- regulované průplavy, řeky, kanály, otevřené řeky, jezera a umělé vodní toky

- Zabezpečení: bójky, sítě, regulace břehů, návěsti, majáky, zdymadla, vodní výtahy

  1. Námořní

- tvoří pobřežní vody, průplavy, otevřená moře a oceány

- Zabezpečení: bóje, majáky, navigace

2. Plavidla

Jsou používaná k přepravě nákladů, osob a k jiným účelům

Rozvoj námořní dopravy je provázen neustále proměnou světového obchodního loďstva, tj. počtem lodí a jeho tonáží. Jednak dochází k vyřazení námořních lodí vzhledem ke stáří, odstavení, haváriím, naopak jsou zprovozňovány lodě nové s lepšími technickými parametry.

Základní členění námořních plavidel
  1. Podle účelu:

    1. Obchodní - merchant ships (členění na nákladní a osobní)

    2. Speciální - jako jsou plovoucí doky, bagry, jeřáby, vlečná, celní, kabelová, záchranná, sportovní, ledoborce, lodivodská, výzkumná, měřící, majáková atd.

    3. Rybářská - fishing vessels

    4. Vojenská - warships (torpédoborce, bitevní lodě, letadlové lodě, minolovky, křižníky, ponorky atd.)

  2. Podle způsobu plavby:

    1. Hladinová - lodě

    2. Podhladinová - ponorky, batyskafy

    3. Nekonvenční a kombinovaná (vznášedla - hovercraft, lodě na vodních křídlech)

  3. Podle způsobu (zdroje) pohonu:

    1. Parníky

    2. Motorové lodě

    3. Jaderné lodě

    4. Plachetnice

    5. Kombinované

  4. Podle nasazení:

    1. Liniové

    2. Trampové

  5. Podle velikosti

    1. Malé - do 100 osob- rekreační plavby

    2. Střední - 100-700 osob – rekreační, pobřežní, mořské plavby

    3. Velké - nad 700 osob- pobřežní, mořské, zaoceánské plavby

Témata, do kterých materiál patří