8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vnitrozemská plavba se tedy používá při přepravě nákladů na střední a velké vzdálenosti. Nevýhodou je nízká cestovní rychlost a značná závislost na hydrologických podmínkách.
Překonávání výškových rozdílů vodních hladin zabezpečují různá technická zařízení, nejčastější jsou plavební komory. Další technická zařízení jsou šikmá zdvihadla (lodní železnice), průplavní tunely, ke křížení vodních cest vodní mosty.
Výhody a nevýhody VD
Výhody:
Velká přepravní kapacita
Relativně nízká energetická náročnost/levný provoz
Vhodné pro přepravu hromadných substrátů
V námořní dopravě téměř neomezená kapacita vodních cest
Relativně ekologická přeprava
Nevýhody:
Potencionální zamoření velkých vodních ploch/znečištění povrchových vod zejména ropnými látkami, možnost havárií s úniky těchto látek
Znečišťování vod odpady
Nejpomalejší druh dopravy/nižší přepravní rychlost
Malá dostupnost středisek
Závislost na povětrnostních podmínkách
Náročné manévrování zvláště u velkých lodí
Nutnost značných investic lodního parku
Nutnost značných investic do údržby vodních cest (vnitrozemská doprava)
Materiálně – technická základna VD
Vodní cesty
Jsou základním předpokladem pro rozvoj vodní dopravy a dělíme je:
Vnitrozemské
- regulované průplavy, řeky, kanály, otevřené řeky, jezera a umělé vodní toky
- Zabezpečení: bójky, sítě, regulace břehů, návěsti, majáky, zdymadla, vodní výtahy
Námořní
- tvoří pobřežní vody, průplavy, otevřená moře a oceány
- Zabezpečení: bóje, majáky, navigace
2. Plavidla
Jsou používaná k přepravě nákladů, osob a k jiným účelům
Rozvoj námořní dopravy je provázen neustále proměnou světového obchodního loďstva, tj. počtem lodí a jeho tonáží. Jednak dochází k vyřazení námořních lodí vzhledem ke stáří, odstavení, haváriím, naopak jsou zprovozňovány lodě nové s lepšími technickými parametry.
Základní členění námořních plavidel
Podle účelu:
Obchodní - merchant ships (členění na nákladní a osobní)
Speciální - jako jsou plovoucí doky, bagry, jeřáby, vlečná, celní, kabelová, záchranná, sportovní, ledoborce, lodivodská, výzkumná, měřící, majáková atd.
Rybářská - fishing vessels
Vojenská - warships (torpédoborce, bitevní lodě, letadlové lodě, minolovky, křižníky, ponorky atd.)
Podle způsobu plavby:
Hladinová - lodě
Podhladinová - ponorky, batyskafy
Nekonvenční a kombinovaná (vznášedla - hovercraft, lodě na vodních křídlech)
Podle způsobu (zdroje) pohonu:
Parníky
Motorové lodě
Jaderné lodě
Plachetnice
Kombinované
Podle nasazení:
Liniové
Trampové
Podle velikosti
Malé - do 100 osob- rekreační plavby
Střední - 100-700 osob – rekreační, pobřežní, mořské plavby
Velké - nad 700 osob- pobřežní, mořské, zaoceánské plavby