SBĚRATEL - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Sběratel
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Viděl jsem, že chce, abych jí sundal roubík, ale to jsem neudělal. Rozvázal jsem jí jen ruce a pak jsem hned chvátal ven. Trhala
šátkem, aby se ho zbavila, ale já jsem dřív stačil zavřít dveře a zastrčit závory. Slyšel jsem, jak volá, vraťte se! Potom ještě jednou,
ale už ne tak nahlas. Pak začala bušit něčím tvrdým do dveří. Myslím, že to byl kartáč na vlasy. Ani se to moc nerozléhalo, ale stejně
jsem tam zavěsil tu falešnou polici a věděl jsem, že venku by nebylo slyšet vůbec nic. Asi hodinu jsem zůstal ve vnějším sklepě, jen
pro jistotu.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY
(Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo post/moderním
románem s prvky psychologického thrilleru.
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Mladý osamělý úředník Frederick Clegg se ve svém volném čase věnuje sbírání motýlů. V první části románu vidíme děj z Cleggova
úhlu pohledu. Ten cítí, že ho přitahuje mladá studenka umění, Miranda Greyová. Z povzdálí ji obdivuje, avšak nikdy se s ní neodváží
navázat kontakt, protože mu chybí základní sociální dovednosti. Jednoho dne vyhraje v loterii značnou částku, což mu umožní
přestat pracovat a koupit si dům na venkově. Tam se však cítí osaměle a touží po Mirandě. Vzhledem ke svému duševnímu stavu
se rozhodne, že ji přidá do své sbírky násilím a že po určité době, kterou s ním, byť nuceně, stráví, se do něj zamiluje.
Po důkladných přípravách ji unese a uvězní v předem připravené sklepní místnosti. Poté, co se Miranda probere, ho slovně
napadne a vytkne mu, jak nesprávně si počínal. Clegg se cítí trapně a slíbí jí, že ji za nějakou dobu propustí – nechce ji ublížit, chce
ji jen vlastnit. Clegg zasype Mirandu dárky a poskytne ji „pohodlný domov“. To vše pod jednou podmínkou: nesmí opustit sklep.
Miranda se několikrát pokusí o útěk, avšak marně.
Druhá část románu se sestává z útržků deníku Mirandy Greyové, do kterého píše během svého zajetí. Clegg ji děsí a ze začátku mu
nerozumí (přezdívá ho Kalibán). Zprvu si myslí, že ji unesl ze sexuálních pohnutek, ale posléze se ukáže, že tomu tak není. I přesto,
že ho začne litovat, se několikrát, neúspěšně, pokusí o útěk, snaží se Clegga přesvědčit, aby ji pustil. Jediným výsledkem jejího
chování je, že svého věznitele utvrdí v tom, že ji nepustí. Když její plán nevyšel, začne fantazírovat o tom, že ho zabije. Předtím, než
se může o cokoliv pokusit, vážně onemocní a zemře na zápal plic. Clegg Mirandu pohřbí na zahradě.
Třetí část je psaná opět z Clegova pohledu. Po smrti Mirandy pomýšlí o spáchání sebevraždy, ale potom, co si přečte její deník,
ve kterém píše, že ho nikdy nemilovala, se rozhodne, že si raději „polapí“ jinou…
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Děj románu se dělí na tři části. V 1. části vnímáme vše z pohledu Clegga, který se zaměřuje především na technické detaily příběhu
(únosu a věznění) a záznam svých myšlenek a rozhovorů s Mirandou. Ve 2. části knihy předkládá autor popis podobných událostí
prostřednictvím Mirandina deníku. Tam, kde se Clegg soustředí na děj, volí Miranda psychologickou sondu do duše své