Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SBĚRATEL - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (471.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 1 z / Sběratel            

 
Co potřebuji ke studiu/přípravě:  

  studijní  příručky  z jednotlivých  ročníků  (Český  jazyk  a  komunikace,  Literatura,  Kapitoly  z literární  teorie),  poznámky  z výuky  (sešit), 

vypracovanou interpretaci, popř. internet 

Jakou má zkouška koncepci: 

  na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu                     ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na 

neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o 
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny) 

 
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!) 
 
Viděl  jsem,  že  chce,  abych  jí sundal  roubík,  ale  to  jsem  neudělal.  Rozvázal  jsem  jí  jen  ruce  a  pak  jsem  hned  chvátal  ven.  Trhala 
šátkem, aby se ho zbavila, ale já jsem dřív stačil zavřít dveře a zastrčit závory. Slyšel jsem, jak volá, vraťte se! Potom ještě jednou, 
ale už ne tak nahlas. Pak začala bušit něčím tvrdým do dveří. Myslím, že to byl kartáč na vlasy. Ani se to moc nerozléhalo, ale stejně 
jsem tam zavěsil tu falešnou polici a věděl jsem, že venku by nebylo slyšet vůbec nic. Asi hodinu jsem zůstal ve vnějším sklepě, jen 
pro jistotu.  
   
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY  
(Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)    
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle  uměleckého  zobrazení  skutečnosti  se  jedná  o  epiku  (?),  podle  formy  textu  o  prózu  (?).  Žánrově  je  dílo  post/moderním 
románem s prvky psychologického thrilleru. 
 
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Mladý osamělý úředník Frederick Clegg se ve svém volném čase věnuje sbírání motýlů. V první části románu vidíme děj z Cleggova 
úhlu pohledu. Ten cítí, že ho přitahuje mladá studenka umění, Miranda Greyová. Z povzdálí ji obdivuje, avšak nikdy se s ní neodváží 
navázat  kontakt,  protože  mu  chybí  základní  sociální  dovednosti.  Jednoho  dne  vyhraje  v  loterii  značnou  částku,  což  mu  umožní 
přestat pracovat a koupit si dům na venkově. Tam se však cítí osaměle a touží po Mirandě. Vzhledem ke svému duševnímu stavu 
se  rozhodne,  že  ji  přidá  do  své  sbírky  násilím  a  že  po  určité  době,  kterou  s  ním,  byť  nuceně,  stráví,  se  do  něj  zamiluje.                       
Po  důkladných  přípravách  ji  unese  a  uvězní  v předem  připravené  sklepní  místnosti.  Poté,  co  se  Miranda  probere,  ho  slovně 
napadne a vytkne mu, jak nesprávně si počínal. Clegg se cítí trapně a slíbí jí, že ji za nějakou dobu propustí – nechce ji ublížit, chce 
ji jen vlastnit. Clegg zasype Mirandu dárky a poskytne ji „pohodlný domov“. To vše pod jednou podmínkou: nesmí opustit sklep. 
Miranda se několikrát pokusí o útěk, avšak marně.  
Druhá část románu se sestává z útržků deníku Mirandy Greyové, do kterého píše během svého zajetí. Clegg ji děsí a ze začátku mu 
nerozumí (přezdívá ho Kalibán). Zprvu si myslí, že ji unesl ze sexuálních pohnutek, ale posléze se ukáže, že tomu tak není. I přesto, 
že  ho  začne  litovat,  se  několikrát,  neúspěšně,  pokusí  o  útěk,  snaží  se  Clegga  přesvědčit,  aby  ji  pustil.  Jediným  výsledkem  jejího 
chování je, že svého věznitele utvrdí v tom, že ji nepustí. Když její plán nevyšel, začne fantazírovat o tom, že ho zabije. Předtím, než 
se může o cokoliv pokusit, vážně onemocní a zemře na zápal plic. Clegg Mirandu pohřbí na zahradě.  
Třetí  část  je psaná  opět  z  Clegova pohledu. Po smrti Mirandy  pomýšlí o spáchání sebevraždy, ale potom, co si přečte její deník,      
ve kterém píše, že ho nikdy nemilovala, se rozhodne, že si raději „polapí“ jinou…  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Děj románu se dělí na tři části. V 1. části vnímáme vše z pohledu Clegga, který se zaměřuje především na technické detaily příběhu 
(únosu a věznění) a záznam svých myšlenek a rozhovorů s Mirandou. Ve 2. části knihy předkládá autor popis podobných událostí 
prostřednictvím  Mirandina  deníku.  Tam,  kde  se  Clegg  soustředí  na  děj,  volí  Miranda  psychologickou  sondu  do  duše  své                       

Témata, do kterých materiál patří