Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SBĚRATEL - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (471.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

JOHN FOWLES    

SBĚRATEL      

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Sběratel            

i věznitelovy a odhaluje tak  propastný rozdíl mezi osobnostmi obou protagonistů příběhu. Ve 3.  části  se ujímá  slova  opět  Clegg         
a uzavírá tak knihu.  
Jazyková  a  stylistická  stránka  knihy  je  velmi  propracovaná  a  vykazuje  rysy  moderní  prózy:  v 1.  části  například  chybí  uvozovky            
u  Cleggových  promluv.  Cleggovo  vyjadřování  je  plné  prázdných  frází  a  klišé,  zatímco  Miranda  i  bohatstvím  své  slovní  zásoby, 
volbou stylistických prostředků jasně věznitele osobnostně převyšuje.  

Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy), charakterizovat hlavní postavy v díle: 
Fowlesovo  dílo  charakterizuje  míchání  (modernistické)  tradice  s  (postmodernistickým)  experimentem.   Autor  v  knize  vytvořil 
kombinaci  literatury  téměř  detektivní  s postupy  psychologického  románu  a  sociologické  studie.  Kromě  vztahu  zločinec  –  oběť 
spolu  v  příběhu  přeneseně  soupeří  dvě  společenské  roviny.  Zatímco  Clegg  je  citový  mrzák,  nedovzdělaný  asociál,  Mirandu 
poznáváme díky jejím vzpomínkám, postřehům jako bytost s bohatým citovým i společenským životem.  
(Fowles ve Sběrateli  vytváří jmény postav paralelu k Shakespearově hře Bouře: např. přezdívka Kalibán, tj.  netvor, ani člověk ani 
ryba.)  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Evropská literatura 2. poloviny 20. století / Evropské literatury a literární směry 2. poloviny 
20. století (Velká Británie)      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří