Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (577.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vnitrozemskými vodními cestami jsou zákonem č. 114/95 Sb., o vnitrozemské plavbě, definované vodní toky a jiné vodní plochy, na kterých je možno provozovat plavbu.

Délka využívaných vodních cest na území ČR je 663,6 km, z toho pro dálkovou vodní dopravu je využitelných 304 km souvislé labsko-vltavské vodní cesty.

Vodní doprava má v ČR poměrně malý podíl na přepravních výkonech.

Zčásti je to dáno jediným napojením sítě vodních cest v ČR na Labe, které je co do splavnosti poněkud problematické.

Jen malá část vodní sítě ČR může být zařazena do odpovídajících mezinárodních kategorií bez jistých přídavných omezení.

Výhody

  • laciná

  • pojme velké množství nákladů (hlavně sypkých)

Nevýhody

  • znečištění řeky

  • závislá na stavu vody v řece

  • počasí

  • většina splavných řek se propojuje

(Dunaj + Mohan, Dunaj + Rýn, říční ledoborce v Rusku, přepravují písek, uhlí, výletní plavby, největší říční přístav Duisburg (Rýn).

Pro ČR má ekonomický význam především nákladní říční doprava, osobní doprava má spíše mimoprodukční funkce (zábava, volný čas). Lodní doprava v ČR sleduje podobný osud jako železniční doprava s tím, že lodní doprava byla ještě více závislá na (nyní utlumované) přepravě surovin a paliv (typicky uhlí do elektráren - např. Chvaletice). Pokud jde o dopravu námořní, ČR přišla o flotilu námořních lodí kuponovou privatizací.

Na Labi 40 km od hranice začíná kanalizovaná cesta (Ústí nad Labem – ústí Vltavy) s šesti plavebními stupni. Od ústí Vltavy je vybudována vodní cesta do Chvaletic v délce 102 km s 15 plavebními stupni a po prodloužení do Pardubic se získá dalších 36 km vodní cesty. Vltava má 10 km od Mělníka souběžný průplav 92 km dlouhý po Prahu a koncovým bodem pro proplouvání velkých lodí je Slapská přehrada. Na Berounce je splavný 1 km dlouhý úsek do Radotína. Uskutečňuje se také splavnění Moravy od Dunaje do Hodonína a počítá se též se splavněním Odry do Ostravy.

Celkově představuje v ČR lodní doprava téměř zanedbatelný zlomek přepravních výkonů, v určitých odvětvích a lokalitách má však nezastupitelný význam.

Specifika vnitrozemské plavby:

Nelze vždy odlišit vodní cesty pro vnitrozemskou plavbu a námořní dopravu. Především vnitrozemské vodní cesty se značnou plavební hloubkou umožňují proplouvat námořním lodím a naopak některá vnitrozemská plavidla mohou vplouvat do moří. Vnitrozemská plavba stejně jako námořní doprava je úsporná ve srovnání se silniční a železniční dopravou a to z hlediska pracovních sil, spotřeby energie a materiálů. Ekonomická výhodnost vnitrozemské plavby je považována při přepravě nákladů na vzdálenost v průměru 60 km.

Další předností vnitrozemské plavby je menší negativní dopad na životní prostředí (daleko méně exhalátů a také nižší intenzita hluku).

Témata, do kterých materiál patří