8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V mírových dobách působila jako odstrašující a nezávislá síla
V dobách krize opora vlastním i spojeneckým námořním silám
Ve válce podporovat letecké útoky na nepřátele, ochraňovat spřátelené síly a účastnit se operací.
Některé technické údaje
-
Rychlost: +- 30 uzlů (55,6 km/h)
-
Počet letadel: +- 100
-
Cena jedné lodi: kolem 4,5 miliard dolarů
Motorové jachty, plachetnice, kombinované jachty
Botel - ubytování na trvale kotvící lodi
Flotel - hotel na lodi, plovoucí turistický hotel
Hausbót - obytný člun, zpravidla s vlastním pohonem
Kajuty se dělí do tří tříd:
Luxusní třída – jedno-dvě lůžka, WC, koupelna, posezení (apartmány), jsou situovány na moře
1. třída – dvě lůžka, WC, sprcha, francouzská postel, situovány zpravidla na moře
Standardní třída – čtyři lůžka (patrová postel), sociálky společné, situovány dovnitř – není možná přistýlka
Námořní přístavy a průplavy
Přístavy hrají velmi důležitou úlohu nejen ve světové námořní dopravě, ale v celém světovém dopravním systému.
Převážná část jich vznikla v příhodných zátokách nebo estuárech řek; přírodní podmínky však byly často dodatečně upraveny.
Členění:
Podle polohy:
Otevřené
Na řekách (např. v jejich ústích)
Tzv. doky (Anglie, Indie apod.), jde o tzv. Tidal ports (kde je značný rozdíl mezi úrovní mořské hladiny při přílivu a při odlivu)
Podle účelu:
Zbožové (nakládací/vykládací)
Kontejnerové
Zásobovací (palivem, potravinami)
Nouzové (ports of distress)
Osobní
Podle kvality, kterou ovlivňuje:
Zeměpisná poloha, stát, oblast
Technické parametry přístavu - jsou dány velikostí lodí, které mohou být v přístavu obsluhovány - s ohledem na jejich ponor, délku, slanost vody, možnost nákupu zásob paliva, množství, kvalitu a kapacitu překládacích zařízení apod.
Výše přístavních poplatky
Zapojení do okolní infrastruktury (pozemní nebo říční)
Právního a celního statutu (svobodný přístav apod.).
Nejdůležitější hledisko pro členění přístavů, je hledisko ekonomické, podle něhož rozeznáváme:
Přístavy dovozní, v jejichž obratu nákladů převažuje vykládka nad nakládkou (většina přístavů ekonomicky vyspělých států).
Přístavy vývozní, v jejichž obratu nákladů převažuje nakládka nad vykládkou (většina přístavů rozvojových zemí, ale i některé přístavy hospodářsky vyspělých zemí, specializované na vývoz určitého substrátu).
Výše obratu přístavů a jeho struktura jsou úměrné charakteru a struktuře hospodářství v jeho zázemí. Některé dovozní přístavy jsou specializovány na vykládku hromadných substrátů, největší světové přístavy se skládají z areálů specializovaných pro příjem jednotlivých substrátů a kontejnerů (např. největší evropský přístav Rotterdam/Europort).