Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (577.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • V mírových dobách působila jako odstrašující a nezávislá síla

  • V dobách krize opora vlastním i spojeneckým námořním silám

  • Ve válce podporovat letecké útoky na nepřátele, ochraňovat spřátelené síly a účastnit se operací.

    • Některé technické údaje

  • Rychlost: +- 30 uzlů (55,6 km/h)

  • Počet letadel: +- 100

  • Cena jedné lodi: kolem 4,5 miliard dolarů

  • Motorové jachty, plachetnice, kombinované jachty

  • Botel - ubytování na trvale kotvící lodi

  • Flotel - hotel na lodi, plovoucí turistický hotel

  • Hausbót - obytný člun, zpravidla s vlastním pohonem

Kajuty se dělí do tří tříd:

  • Luxusní třída – jedno-dvě lůžka, WC, koupelna, posezení (apartmány), jsou situovány na moře

  • 1. třída – dvě lůžka, WC, sprcha, francouzská postel, situovány zpravidla na moře

  • Standardní třída – čtyři lůžka (patrová postel), sociálky společné, situovány dovnitř – není možná přistýlka

  1. Námořní přístavy a průplavy

    • Přístavy hrají velmi důležitou úlohu nejen ve světové námořní dopravě, ale v celém světovém dopravním systému.

    • Převážná část jich vznikla v příhodných zátokách nebo estuárech řek; přírodní podmínky však byly často dodatečně upraveny.

Členění:

  1. Podle polohy:

    1. Otevřené

    2. Na řekách (např. v jejich ústích)

    3. Tzv. doky (Anglie, Indie apod.), jde o tzv. Tidal ports (kde je značný rozdíl mezi úrovní mořské hladiny při přílivu a při odlivu)

  2. Podle účelu:

    1. Zbožové (nakládací/vykládací)

    2. Kontejnerové

    3. Zásobovací (palivem, potravinami)

    4. Nouzové (ports of distress)

    5. Osobní

  3. Podle kvality, kterou ovlivňuje:

    1. Zeměpisná poloha, stát, oblast

    2. Technické parametry přístavu - jsou dány velikostí lodí, které mohou být v přístavu obsluhovány - s ohledem na jejich ponor, délku, slanost vody, možnost nákupu zásob paliva, množství, kvalitu a kapacitu překládacích zařízení apod.

    3. Výše přístavních poplatky

    4. Zapojení do okolní infrastruktury (pozemní nebo říční)

    5. Právního a celního statutu (svobodný přístav apod.).

Nejdůležitější hledisko pro členění přístavů, je hledisko ekonomické, podle něhož rozeznáváme:

  1. Přístavy dovozní, v jejichž obratu nákladů převažuje vykládka nad nakládkou (většina přístavů ekonomicky vyspělých států).

  2. Přístavy vývozní, v jejichž obratu nákladů převažuje nakládka nad vykládkou (většina přístavů rozvojových zemí, ale i některé přístavy hospodářsky vyspělých zemí, specializované na vývoz určitého substrátu).

Výše obratu přístavů a jeho struktura jsou úměrné charakteru a struktuře hospodářství v jeho zázemí. Některé dovozní přístavy jsou specializovány na vykládku hromadných substrátů, největší světové přístavy se skládají z areálů specializovaných pro příjem jednotlivých substrátů a kontejnerů (např. největší evropský přístav Rotterdam/Europort).

Témata, do kterých materiál patří