Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přednáška 8.3.2007
Definice marketingu
Neexistuje jednotná definice.
- Marketing je umění nacházet příležitosti, rozvíjet je a výnosně jich využívat. (P. Kotler)
- Marketing je proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací (Americká marketingová asociace).
- Marketing je aktivita k uspokojování potřeb a přání zákazníka, která se prování na trhu, za účelem zisku
Vývoj marketingu
Snaha minimalizovat riziko, které je spojeno se vstupem na trh a maximalizovat zisk z podnikatelské činnosti, je základní filosofií. Podnik tedy dnes již nevystačí s rozhodováním na intuitivní úrovni, ale jeho činnost musí být podložena odpovídající teorií, která se opírá o co nejdokonalejší analytické nástroje, usnadňující a urychlující analytické procesy, a tím zvyšující šanci na získání výhody před ostatními konkurenty. Touto teorií je marketing.
Co dělá marketing?
a) vyhledává příležitosti na trhu:
- vyhledává potřeby různých typů zákazníků (výzkum trhu) a zároveň sleduje technologický vývoj
b) řídí produkt:
- Marketing je odpovědný za předpověď a řízení výrobku, jeho distribuci, dále řídí, které nové výrobky se budou prodávat na jakých trzích.
c) řídí distribuční kanály
d) reklama a propagace výrobků a služeb
e) navrhuje ceny a termíny dodání zboží
f) plánuje (prodeje, náklady na marketing)
Význam marketingu
- Bez marketingového řízení se neobejde žádná společnost, která chce trvale uspět v konkurenčním prostředí.
- Současný trh je charakterizován vysokou dynamičností a nestále se měnícími podmínkami, rostoucí silou spotřebitele a bojem s konkurencí o jeho přízeň.
- Marketing musí být samozřejmou součástí práce všech zaměstnanců podniku, součástí firemního myšlení a řízení.
- Nepochopení významu marketingu také představuje, když v myšlení zaměstnanců a zejména managementu společnosti, místo komplexního využívání všech součástí marketingového mixu, jsou využívány pouze některé jeho části.
Role marketingu v podnikové činnosti
Tři „typy“ marketingu
Marketingové koncepce
a) nemarketingová koncepce
společnost produkty prodej zisk z prodeje
b) marketingová koncepce
trh produkt podle marketingový zisk z uspokojení
přání zákazníka mix zákazníka
pět pohledů na marketing
Marketing jako filozofie
- Musí vždy myslet a jednat se zřetelem na kupujícího i budoucího spotřebitele.
- Musí přijmout chování, potřeby a požadavky trhu jako východisko při svém rozhodování.
- Marketing je tedy uvažování a jednání v rámci trhu.
- Marketing činí ze spotřebitele ústřední bod, protože vychází z jeho potřeb a požadavků, ale činí tak se zřetelem k zisku.
- Slouží cílům podniku.