Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
„ Tyto potřeby jsou dány podstatou lidské existence.“
- Přání jsou touhy po specifickém uspokojení lidských potřeb.
- Potřeba může být uspokojena na základě rozdílných přání.
- Poptávka, to jsou přání mít specifické produkty a je podložena schopností a ochotou si je koupit.
Maslowova pyramida potřeb
Trh, hodnota a nabídka
- Trh se skládá ze všech lidí s jejich specifickými potřebami a požadavky, kteří chtějí a jsou (finančně) schopni změnit tyto potřeba a požadavky v poptávku po specifickém produktu.
- Trh je místem, kde se setkávají prodávající (nabídka) a kupující (poptávka).
- trh lze ho vymezit z hlediska produktu, zákazníků, geografické polohy a časového období.
a) Potenciální trh – soubor spotřebitelů, kteří mají nebo mohou projevit zájem o určitý produkt, současně je jim tento produkt finančně a fyzicky dostupný.
b) Aktuální trh – soubor spotřebitelů, kteří již produkt nakupují.
c) Cílový trh – část trhu, kterou se podnik rozhodl získat.
- Velikost trhu závisí na počtu kupujících schopných reagovat na určitou nabídku a splňující tři podmínky: mají zájem o zboží, mají disponibilní prostředky a mají možnost výrobek koupit.
- Hodnota je vše, co je ochoten zákazník zaplatit penězi, časem a energií.
- Nabídka - souhrn zboží a služeb, které chtějí prodávající realizovat na trhu.
- Výrobci přicházejí na trh s určitým množstvím zboží, které chtějí na trhu prodat za určitou cenu.
Analýza spotřebitele – fyzické osoby nebo domácnosti
- činnost zaměřená na výzkum jeho chování a výzkum procesu jeho rozhodování při koupi zboží.
- v rámci této analýzy by se měla věnovat pozornost zodpovězení zejména následujících otázek:
Co se nakupuje na trhu? Proč se to nakupuje?
Jaké jsou motivy zákazníků?
Kdo jsou kupující? Kdo rozhoduje o nákupech?
Kde se uskutečňují nákupy?
Kdy se zboží nakupuje a kolik se ho nakupuje?
Jaká je reakce zákazníků na různé nákupní podněty?
Proč se určité zboží nenakupuje?
- Chování spotřebitele je výsledkem všech duševních i fyzických aktivit, směřujících k nákupu určitého zboží a jeho spotřebě. Zároveň je třeba počítat s tím, že chování spotřebitele se podle různých segmentů a na různých trzích od sebe liší.
- Zjistit, proč se kupující rozhodli zrovna tak, jak se rozhodli, je velmi náročné. K popisu chování spotřebitele slouží různé modely, které se snaží popsat příčiny, ovlivňující jeho rozhodování o nákupu a jeho chování během vlastního nákupu
Základní model chování spotřebitele – black box
Faktory, které ovlivňují proces vlastního rozhodování, to znamená „černou skříňku“, jsou zejména:
- Kulturní faktory, dané především národnostními, náboženskými, historickými a geografickými vlivy a způsobem výchovy.
- Společenské faktory, vyjadřující příslušnost k určité společenské vrstvě, lišící se od ostatních strukturou spotřeby, určitým způsobem chování, určitým typem a zdroji akceptovaných informací, typem sledovaných sdělovacích prostředků atd.