Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- základním hlediskem je jejich rozčlenění podle odvětvové klasifikace a podle geografického hlediska.
- Základem trhu organizací jsou soukromé nebo státní výrobní, obchodní, finanční, rozpočtové a další organizace.
Zvláštnosti trhu organizací
- Počet účastníků je výrazně nižší než na trhu fyzických osob, proto může ztráta každého zákazníka nebo nesplácení jeho závazků způsobit dodavateli velké ztráty.
- zákazníci jsou více koncentrováni, takže většina produkce je zakoupena několika největšími odběrateli.
- Vztah mezi dodavateli a odběrateli a jejich závislost je těsnější, proto často dodavatel vychází odběrateli vstříc více, než bývá běžně zvykem.
- Poptávka na trhu organizací je odvozena od poptávky na trhu spotřebitelů – fyzických osob.
- Poptávka se vyznačuje nižší pružností, zejména v krátkodobých časových intervalech.
- Poptávka je rozkolísána podle vývoje poptávky na trhu fyzických osob, avšak jakékoliv změny na tomto trhu se spotřebním zbožím se promítnou do změn na trhu organizací a firem se značným zpožděním. Platí zde dále, že určitý přírůstek poptávky po spotřebním zboží vede obvykle až k několikanásobnému zvýšení poptávky po investicích, surovinách, strojním zařízení atd. Snížení poptávky po spotřebním zboží vede k opačnému efektu.
- Nákup je realizován prostřednictvím profesionálních nákupčích.
Nákupní situace
- Opakovaná koupě, kdy se rovněž jedná o více či méně rutinní záležitost, nákupčí znají dobře nakupovaný produkt a pro svá rozhodnutí nepotřebují další doplňující informace.
- Pozměněná koupě, například za situace, kdy se změnily podmínky ve společnosti a nákupčí mají za úkol hledat pro dodávku stejného výrobku alternativní zdroje, výhodnější cenově, kvalitativně nebo z hlediska dodacích podmínek atd.
- Nová koupě, kdy nákupčí je postaven před úkol najít nový produkt, nového dodavatele a nové užitné vlastnosti produktu. Je proto nucen intenzivně shromažďovat potřebné nové informace.
Proces rozhodování na trhu organizací
- Podnětem, který vede k rozhodování a realizace nákupu, je vznik určité naléhavé potřeby, jejímž řešením je nákup výrobku nebo služby.
- Podmínky nákupu a prodeje jsou v případě obchodu mezi podniky vyspecifikovány daleko přesněji, než v případě zákazníka – fyzické osoby.
- Dodavatele si podnik volí na základě různých kritérií, mezi nimiž jsou nejdůležitější kvalita a včasnost dodávek, spolehlivost, dodací podmínky, cena, servis, atd.
- Obchod je realizován buďto na základě jednorázového aktu nebo na základě dlouhodobých smluv formou objednávky a následné faktury.
Přednáška 15.3.2007
Faktory mikroprostředí
- podnik
- zákazníci
- dodavatelé
- distribuční články a prostředníci
- konkurence