Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prednasky_marketing-1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.03 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- základním hlediskem je jejich rozčlenění podle odvětvové klasifikace a podle geografického hlediska.

- Základem trhu organizací jsou soukromé nebo státní výrobní, obchodní, finanční, rozpočtové a další organizace.

  1. Zvláštnosti trhu organizací

- Počet účastníků je výrazně nižší než na trhu fyzických osob, proto může ztráta každého zákazníka nebo nesplácení jeho závazků způsobit dodavateli velké ztráty.

- zákazníci jsou více koncentrováni, takže většina produkce je zakoupena několika největšími odběrateli.

- Vztah mezi dodavateli a odběrateli a jejich závislost je těsnější, proto často dodavatel vychází odběrateli vstříc více, než bývá běžně zvykem.

- Poptávka na trhu organizací je odvozena od poptávky na trhu spotřebitelů – fyzických osob.

- Poptávka se vyznačuje nižší pružností, zejména v krátkodobých časových intervalech.

- Poptávka je rozkolísána podle vývoje poptávky na trhu fyzických osob, avšak jakékoliv změny na tomto trhu se spotřebním zbožím se promítnou do změn na trhu organizací a firem se značným zpožděním. Platí zde dále, že určitý přírůstek poptávky po spotřebním zboží vede obvykle až k několikanásobnému zvýšení poptávky po investicích, surovinách, strojním zařízení atd. Snížení poptávky po spotřebním zboží vede k opačnému efektu.

- Nákup je realizován prostřednictvím profesionálních nákupčích.

  1. Nákupní situace

- Opakovaná koupě, kdy se rovněž jedná o více či méně rutinní záležitost, nákupčí znají dobře nakupovaný produkt a pro svá rozhodnutí nepotřebují další doplňující informace.

- Pozměněná koupě, například za situace, kdy se změnily podmínky ve společnosti a nákupčí mají za úkol hledat pro dodávku stejného výrobku alternativní zdroje, výhodnější cenově, kvalitativně nebo z hlediska dodacích podmínek atd.

- Nová koupě, kdy nákupčí je postaven před úkol najít nový produkt, nového dodavatele a nové užitné vlastnosti produktu. Je proto nucen intenzivně shromažďovat potřebné nové informace.

  1. Proces rozhodování na trhu organizací

- Podnětem, který vede k rozhodování a realizace nákupu, je vznik určité naléhavé potřeby, jejímž řešením je nákup výrobku nebo služby.

- Podmínky nákupu a prodeje jsou v případě obchodu mezi podniky vyspecifikovány daleko přesněji, než v případě zákazníka – fyzické osoby.

- Dodavatele si podnik volí na základě různých kritérií, mezi nimiž jsou nejdůležitější kvalita a včasnost dodávek, spolehlivost, dodací podmínky, cena, servis, atd.

- Obchod je realizován buďto na základě jednorázového aktu nebo na základě dlouhodobých smluv formou objednávky a následné faktury.

  1. Přednáška 15.3.2007

Faktory mikroprostředí

- podnik

- zákazníci

- dodavatelé

- distribuční články a prostředníci

- konkurence

Témata, do kterých materiál patří