Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prednasky_marketing-1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.03 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Analýza oborového okolí společnosti

- V této části situační analýzy podniku se analyzuje bezprostřední okolí podniku, které ho ovlivňuje.

- Analýza se týká zejména: sektoru zákazníků, sektoru dodavatelů, sektoru konkurentů

- Použití Porterova pětifaktorového modelu konkurenčního prostředí. Pozice společnosti je určována především působením pěti základních činitelů, a to:

- vyjednávací silou zákazníků

- vyjednávací silou dodavatelů

- hrozbou vstupu nových konkurentů

- hrozbou substitutů

- rivalitou firem působících na daném trhu.

- Porterova analýza by měla naznačit „Co dělat?“ a jaká opatření se dají uplatnit při tvorbě strategie.

  1. (Porterův model) - Vyjednávací síla zákazníků

Sektor zákazníků společnosti se dá rozdělit do dvou tříd:

a) zákazník s velkou vyjednávací silou

- Do této třídy společnost řadí velké podniky s dlouholetou tradicí, které mají dostatečné informace o ceně doprav, o současné nabídce a poptávce. Jsou většinou nároční, všímají si cen, jsou citliví na jakékoliv změny, ale přesto preferují kvalitu před cenou, pokud není příliš vysoká. Nejsou závislí na jednom dodavateli, většinou se jistí více dopravci. Vnímají rozdíly mezi dodavateli doprav – přístup, spolehlivost, cenu, rychlost, způsoby komunikace. Vyžadují individuální přístup. Většina zákazníků patří do tohoto sektoru.

b) zákazník s nízkou vyjednávací silou

- Většinou menší podniky, nemají v záloze jiného spolehlivého dopravce, a tudíž nemůže snadno přejít ke konkurenci. Nemají příliš informací o tržních cenách. Z 80% případů nejsou pro společnost X nejdůležitějším odběratelem.

- Vyjednávací síla zákazníku je tedy značná, rozhodující je kvalita, cena, spolehlivost dodávek, plnění termínů. Důležitý je pro společnost individuální přístup ke klientovi.

  1. (Porterův model) - Vyjednávací síla dodavatelů

- Zkoumaná společnost má mnoho dodavatelů. Mezi nejvýznamnější patří samozřejmě dodavatelé vozidel, pneumatik, náhradních autodílů a autopotřeb, dodavatelé pohonných hmot a olejů, podniky zajišťující servis a opravy vozidel, podniky zajišťující kompletní pojištění vozidel a finanční leasing, telefonní operátoři (O2), dodavatelé komunikační techniky, počítačového a softwarového vybavení atd.

- Sektor dodavatelů se dá opět rozdělit do dvou skupin:

- dodavatelé s velkou vyjednávací silou

- dodavatelé s malou vyjednávací silou

- Všeobecně je vyjednávací síla dodavatelů nízká, nepočítají-li se dodavatelé vozového parku a autodílů. Společnost nemá velké sklady a vzhledem k vyjednávací síle dodavatelů si může dovolit objednávat materiál a služby v bodě, kdy vzniká potřeba.

  1. (Porterův model) - Hrozba vstupu nových konkurentů

- Hrozba vstupu se obvykle snižuje, pokud na trhu existují podniky, které mají v důsledků dlouholeté existence a velkých zkušeností přístup k určitému know-how a mají významné nákladové výhody, jsou například napojeny na významné distribuční kanály a na případný vstup do odvětví jinou firmou mohou reagovat až příliš agresivně (vyhlásí cenovou válku atd.). Dále to může být proto, že je odvětví silně regulováno vládou.

Témata, do kterých materiál patří