Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
(Podnik si musí vybrat pozici na konkrétním segmentu trhu)
Zaujímání tržní pozice
- Spotřebitel se rozhoduje mezi různými produkty.
- Společnost se snaží, aby spotřebitel dával přednost jejím produktům před produkty konkurence.
- Spotřebitel musí být schopen „stanovit produktu konkrétní místo“ na základě konkrétních důležitých hodnotových kritérií vzhledem k produktům konkurence.
- Vytváření tržní pozice produktu má 2 hlediska:
- Vnímání rozdílů mezi produkty,
- Rozhodnutí, čemu dává spotřebitel přednost z hlediska těchto rozdílů.
- Vytváření tržní pozice se často chápe také jako zaujetí pozice ve vědomí spotřebitele.(Co konkrétně produkt dělá s určitými relevantními hodnotovými kritérii a pro koho je určen?)
- Vytváření tržní pozice vede k tomu, že se vytvoří konkrétní vztah respektování produktu nebo se vytvoří konkrétní image produktu.
Možnosti vytváření tržní pozice (TP)
- Vytváření TP na trhu na základě konkrétních charakteristických rysů produktu.
- Zaujímání TP produktu na trhu směrem k uživateli.
- Zaujímání TP produktu na trhu směrem ke konkurenci.
- Vytváření TP produktu na trhu vzhledem k třídě produktů.
- Faktory hrající roli při výběru výše uvedených možností TP:
- Vyhodnocování kritérií zákazníků a motivů jejich koupě.
- Pozice, kterou zaujímají značky konkurence vzhledem k těmto vyhodnocovacím kritériím.
Požadavky, které musí segment splňovat
- Velikost
- Měřitelnost
- Rozdílnost a homogennost
- Dostupnost
- Akceschopnost
Kritéria segmentace
- dva základní „makrosegmenty“ TRH Průmyslový a TRH Spotřebitelský
Kritéria segmentace Spotřebitelský trh
Hlediska segmentace:
- Geografické (země, region, místo, klimatická oblast)
- Demografické (věk, pohlaví, počet dětí, cyklus rodinného života, velikost rodiny)
- Sociálně ekonomické (příjem, zaměstnání, vzdělání, společenská třída, náboženství, etnický původ)
- Psychologické (osobnost, životní styl)
- Motivy koupě (hledaný prospěch nebo požadovaný užitek)
- Kupní chování (stupeň užití, úroveň věrnosti značce)
- Citlivost na marketingové nástroje (na cenu, reklamu, služby)
Vztahující se k zákazníkovi:
- geografické
- demografické a sociálně ekonomické (věk, pohlaví, velikost rodiny, stadium rodinného životního cyklu, příjem, zaměstnání, vzdělání)
- psychologické (agresivita - submisivita, introvertnost - extrovertnost)
- př.: Stadium životního cyklu
1. Svobodní lidé, kteří nežijí se svými rodiči
- Cítí se "bohatí" a "svobodní". Kupují si základní vybavení domácnosti. Více se zajímají o rekreaci, auta, dovolenou, oblékání, kosmetiku a položky osobní potřeby.
2. Rozvedení nebo odloučení
- Mohou se cítit finančně "poškozeni", protože platí alimenty na děti, nebo udržují dvě domácnosti. Jejich nákupy mohou být omezeny na "nezbytnosti".