Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Snahou také je, aby i po ukončení životnosti bylo možno výrobek odstranit nebo recyklovat tak, aby nenarušil životní prostředí.
Marketing v období globalizace
Globalizace, je výsledným stádiem postupného otevírání, prolínání a ovlivňování ekonomik. Objevují se nám dva typyp marketingů:
a) Transakční marketing (mass marketing)
- Klasický marketing směny (transakční) vychází především z potřeb podniků a teprve následně přihlíží k potřebám zákazníků.
- Charakteristické pro tento typ marketingu jsou: výrobní, výrobková a prodejní koncepce.
- Každý obchodní případ skončí nakonec transakcí
b) Relační marketing
- Zahrnuje podnik a všechny ostatní účastníky tohoto procesu.
- Moderní vztahový marketing je založen na budování a řízení vztahů se zákazníky.
- Metoda CRM (Customer Relationship Management) jako vyjádření principu: hledat nové zákazníky, ale síla a konkurenceschopnost podniku je zejména v udržení zákazníků dosavadních. Loajalita zákazníků vede ke zvyšování tržeb a ziskovosti.
Rozdíly mezi transakčním a relačním marketingem
- Jednotlivý prodej / opakované prodeje
- Občasný styk se zákazníkem / intenzivní (osobní) styk
- výhody produktu / hodnota produktu pro zákazníka
- Omezené služby / služby na vysoké úrovni
- jednorázové uspokojení potřeb / dlouhodobá spokojenost
- Rozdíly v chápání odpovědnosti za kvalitu výsledného produktu
Transakční vs. vztahový marketing
Transakční marketing
- orientace na jednorázový prodej
- orientace na vlastnosti produktu
- krátkodobý časový horizont
- malý důraz na službu zákazníkovi
- omezená odpovědnost vůči zákazníkovi
- omezený kontakt se zákazníkem
- kvalita je definována z pohledu výrobce a je především záležitostí výroby
Vztahový marketing
- důraz na udržení zákazníka
- orientace na užitek produktu
- dlouhodobý časový horizont
- velký důraz na službu zákazníkovi
- vysoká odpovědnost vůči zákazníkovi
- intenzivní kontakt se zákazníkem
- kvalita je definována z pohledu zákazníka a je předmětem zájmu všech oddělení podniku
Co je nezbytné pro globální integraci podniku
- Provést všechny potřebné a nezbytné analýzy (poptávky, nabídky, konkurence, nákupního chování atd.)
- Stanovit cíle
- Vybrat vhodnou strategii vstupu na zahraniční trhy
Hyperkonkurence
- Nabídka mnohonásobně převyšuje poptávku, malé a střední podniky se v ní dokáží pohybovat pružněji než podniky velké.
- Odklon části zákazníků od koncentrovaných a stále více neosobních služeb k menším a specializovaným prodejcům.
Shrnutí
- podniky, které stále používaly při řízení své činnosti klasický transakční marketing se dostávaly do problémů, díky rostoucí konkurenci i globální hyperkonkurenci.V posledních cca. 20 letech se začala prosazovat nová marketingová strategie, a to orientace celé společnosti a jejích činností na zákazníka.