Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
A Výrobní (1880 – 1900)
- Výrobce vychází z předpokladu, že zákazníci budou preferovat ty výrobky, které budou levné a snadno dosažitelné.
- Je proto potřebné dosáhnout vysoké sériovosti výroby, která společně s využíváním nové technologie zajistí nižší náklady na výrobu, než má konkurence.
- Dále nezbytné zajistit potřebnou distribuci výrobku a také propagaci.
- Hlavním heslem je zvyšování produktivity práce, protože levný a kvalitní výrobek si rád koupí každý zákazník.
- Typickým představitelem této podnikatelské koncepce byl Henry Ford a u nás Tomáš Baťa.
B Výrobková (1900-1930)
- Vychází z toho, že zákazník si dobře uvědomuje vazbu mezi cenou a technickými parametry.
- Na rozdíl od předchozí koncepce však zůstává cena stejná a výrobce se snaží konkurovat především vyšší kvalitou výrobku nebo jeho lepšími užitnými vlastnostmi.
- Pokud se však výrobce zaměří pouze na prezentaci vyšší kvality nebo technických předností, může to vést až k tzv. „marketingové krátkozrakosti“.
- Výrobce stále zdokonaluje svůj výrobek, avšak přestává sledovat, co se děje u konkurence. Vysoce kvalitní (přešlechtěný) výrobek pak může být neprodejný proto, že konkurence dosáhla přibližně stejné kvality nebo míry uspokojení potřeb zákazníka, ale za nižší cenu.
C Prodejní (1930-1950)
- Na spotřebitele je vyvíjen soustředěný nátlak, aby se rozhodl pro určitý výrobek.
- Na trhu široká paleta produktů s totožnými vlastnostmi a výrobce si uvědomuje, že zákazník se sám nemusí rozhodnout pro koupi jeho výrobku nebo služby, že je mu potřeba s využitím všech marketingových nástrojů „pomoci“.
- Je charakterizována heslem: prodat, co se vyrobí. Působení tzv. agresivní reklamní koncepce, kdy jsou potenciální zákazníci vystavováni každodennímu silnému reklamnímu působení( př.: Tomáš Baťa)
D Marketingová (1950-1970)
- Zde už v plné míře platí heslo: vyrábět to, o co je zájem na trhu.
- Tato koncepce je výsledkem dlouhodobého vývoje a vznikla postupně v USA.
- Prvořadým úkolem je pochopit potřeby zákazníka a nabídku výrobků a služeb přizpůsobit těmto přáním.
- Zároveň musí existovat nepřetržitá zpětná vazba mezi trhem a producentem a schopnost podniku pružně reagovat na změny přání a požadavků zákazníka.
- Nabídka se také již více zaměřuje na určité segmenty obyvatel, pro které je přizpůsoben marketingový mix.
E Moderní sociálně marketingová koncepce (od r. 1970)
- Jedná se o vytvoření souladu mezi uspokojováním rozumných potřeb zákazníků s dlouhodobými sociálními a etickými zájmy společnosti.
- Podniky by v souladu s touto koncepcí neměly nabízet výrobky nebo služby, které jsou v protikladu se zájmy zákazníků a společnosti.
- Pro tento moderní typ marketingu je charakteristické, že se netýká pouze finální produkce, ale také procesu výroby, který nesmí mít nežádoucí účinky na životní prostředí a zdraví člověka.