Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8AB-Vodní doprava+CR na Slovensku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (577.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Vodní doprava umožňuje přepravu účastníků CR dopravními prostředky (plavidly) po vodních cestách.

  • Patří mezi nejstarší druhy dopravy používané k přepravě osob.

  • Její význam z hlediska CR je určen zejména existencí vhodných vodních toků a ploch.

  • Nejvíce rozvinutá je v přímořských státech.

Členění VD

  1. Námořní a vnitrozemská (vnitrozemskou se rozumí zejména říční a jezerní) – některá plavidla však můžou mezi řekami a moři přejíždět.

  2. Osobní a nákladní

  3. Linková (pravidelná) a nepravidelná (příležitostná, trampová)

Zvláštním druhem dopravy oproti dálkové dopravě nebo podélné říční dopravě jsou přívozy, které slouží k přepravě napříč vodním tokem.

Obdobná (zpravidla námořní) doprava na kratší vzdálenosti - například přes průliv, přes řeku v jejím ústí nebo na blízký ostrov se nazývá trajektová doprava.

Voroplavba je efektivní způsob svážení vytěženého dřeva po vodě a má dávnou tradici i v Česku, zejména na Vltavě -> znemožňuje ji však regulace vodních toků a výstavba přehrad.

Místní vodní doprava může být také součástí systému městské dopravy nebo integrovaného dopravního systému.

Ad: A) Námořní dopravu dělíme na dvě základní formy:

  1. Trampová přeprava (z anglického slova tramp = tulák) není vázána na stanovené linky. Trampové lodě plují nepravidelně, podle potřeby. Zákazníci si je najímají na základě přepravních smluv.

  2. Linková (liniová) přeprava, kdy traťové lodě obstarávají dopravu na pevně stanovených trasách, podle jízdního řádu. Trampových lodí je podstatně více, než linkových lodí.

Nejvýznamnější lodní doprava se uskutečňuje na Atlantiku (2/3 celkového objemu námořních přeprav).

Atlantik zabezpečuje nejkratší námořní spojení mezi Evropou a Amerikou.

Na Tichý oceán připadá asi ¼ celkového objemu námořních přeprav.

Největší rozvoj zaznamenávají transoceánské trasy, které spojují Asii s Amerikou (spojení Japonska a nově industrializovaných zemí východní Asie s USA).

Na Indickém oceánu se uskutečňuje asi 1/10 celkového objemu námořních přeprav.

  • Pro převoz různých druhů nákladů jsou lodě speciálně upraveny.

  • K přepravě se používají tankery (cisternové lodě), tzv. balkery (lodě, které převážejí suché substráty), univerzální lodě (lodě, které jsou určené pro přepravu smíšených nákladů) a kontejnerové lodě (plavidla pro přepravu kontejnerů)

Dále dělíme námořní dopravu podle rozsahu plaveb:

  1. Velká (zaoceánská) – mezi kontinenty

  2. Malá (mořská) – mezi moři

  3. Pobřežní - velká pobřežní (mezi přístavy téhož moře)

- malá pobřežní – kabotáž (v zálivech nebo při pobřeží)

Ad. A) Vnitrozemskou dopravu dělíme na:

  1. Říční – po řekách a kanálech

  2. Rekreační – po nádržích a rybnících, ale také řekách

  3. Přívozy – suplují absenci mostů

Témata, do kterých materiál patří