18 - Struktura operačních systému
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Struktura operačních systému
https://ucitel.sps-prosek.cz/~prochap/OSY/struktura.pdf
https://ucitel.sps-prosek.cz/~prochap/OSY/struktury.pdf
HAL - Hardware Abstraction Layer - vrstva oddělená od ostatních z důvodu přenositelnosti na jiné architektury (ARM, x86, ia64...) - ovladače zařízení vždy komunikují s hardwarem přes tuto vrstvu (Stejné i pro LINUX, akorát na příkladu Linuxu je vidět výhoda oddělení a to přenositelnost, tato vrsta se vymění a ostatní nad touto vrstvou zůstává stejné - obdoba ovladaču - API)
Kernel - (windows i linux) - jádro operačního systému, hlavním úkolem jádra je přidělování hardwarových prostředků
Knihovny - (Windows i Linux) obsahují objekty nebo rutiny (API), potřebné pro běh dalších aplikací (Windows .DLL a Linux .so)
VFS - (Linux) - Virtual file systém, protože Linux podporuje mnoho souborových systémů tak vrstva VFS zprostředkovává stejné rozhraní pro přístup k těmto souborovým systémům (můžeme říci jako HAL u hardware)
FUSE - (Linux) část v jádře i v uživatelském prostoru, mechanismus který umožňuje běh souborových systémů v uživatelském prostoru (standardně jen v jádře). Slouží např. pro speciální účely připojení šifrování, archiv, .. nebo pro licenčně nekompatibilní souborové systémy např. NTFS
Struktury výpočetních systémů
Vrstvená (hierarchická) struktura
Jednotlivé části jsou uspořádány do vrstev
Vrstvy využívají služeb vrstev nižších, ale ne naopak
Jednotlivé vrstvy komunikují pouze s okolními vrstvami
Systémy jsou budovány od vnitřní vrstvy k vnějším vrstvam a nejdůležitějšími vrstvami jsou vnitřní vrstvy
Používá se nejběžnější v moderních systémech
Virtuální počítače (virtuální stroje)
Rozdělení do samostatných modulů (virtuální počítače, virtuální zařízení)
Virtuální stroj má k dispozici samostatné prostředky (čas, paměť, virtuální zařízení)
použití pro podsystémy, kde je nutné oddělit prostředky (př. starší aplikace)
využití také ve virtualizaci
Abstraktní počítače
Systém je rozdělen do modulů, stejně jako u virtuálních počítačů, ale abstraktní počítač má specifickou funkci
Počítač nemá k dispozici prostředky jako virtuální počítače, ale má k dispozici pouze jeden exkluzivní prostředek
Používá se v primárních rozhraních ovladačů
Modulární struktura
Systém je rozdělen do modulů, které lze dle potřeby přidávat (za běhu systému)
struktura obsahuje unifikované rozhraní, které zajišťuje možnost použití dříve neexistujících rozhraní
modulární struktura je použita v Unixových systémech a ve Windows od verze s označením "Longhorn"
Model klient - server
systém obsahuje co nejmenší jádro (minikernel, mikrokernel), obsahující pouze základní funkce (řídící procesy a mechanismy, komunikace mezi procesy, ...)
další funkce zajišťují specializované systémové procesy (servery), procesy spuštěné uživatelem nejsou systémové (klienti)