18. Vektorová počítačová grafika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
18. Vektorová počítačová grafika
OtázkyVysvětlete rozdíl mezi vektorovou a rastrovou grafikou (principy, výhody, nevýhody).
Uveďte příklady SW pracujících na vektorovém principu a formáty jejich souborů.
Rozeberte problematiku Beziérovy křivky.
Definujte slovně i graficky uzel symetrický, hladký a volný.
Rozeberte problematiku vektorových plotrů a jejich využití.
Vektorová grafikaJe to jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace.
Jejím teoretickým základem je analytická geometrie. Obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z
křivek – vektorů. Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň (barevná
plocha nebo barevný přechod). Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky.
Bézierova křivkaFrancouzský matematik Pierre Bézier vyvinul metodu, díky které je schopen popsat pomocí čtyř bodů
libovolný úsek křivky. Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů,
které určují tvar křivky (tzv. kontrolní/řídící body). Spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem
je tečnou k výsledné křivce.
Výhody
-
Možnost libovolného zmenšování nebo zvětšování bez ztráty kvality
-
Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně.
-
Menší paměťová náročnost
Nevýhody
-
Složitější pořízení obrázku, než u rastrové grafiky
-
Při složitějších grafických objektech začne být náročnější na operační paměť a procesor
-
Nehodí se na zápis složitých barevných ploch, například fotografie
VyužitíVektorová grafika se používá zejména pro tvorbu ilustrací, diagramů,
logotypů, nebo při tvorbě flashových animací. Pro práci s vektorovou
grafikou se používají vektorové editory (např. Adobe Illustrator,
CorelDRAW, Inkscape nebo Zoner Callisto 5).
Formáty vektorové grafiky
-
.eps, .ps (PostScript)
-
(Portable Document Format))
-
.ai
(Adobe Illustrator Artwork)
-
.cdr
(Corel Draw)
-
.svg
(Scalable Vector Graphics)
-
.zmf (Zoner Callisto)
Grafické uzlyJsou určeny polohou řídících bodů zleva a zprava vůči jednomu kotevnímu bodu,
který je uprostřed.
● symetrický = vzdálenost i směr/náklon obou řídících bodů od kotevního je
stejný
●
hladký = směr/náklon obou řídících bodů od kotevního je stejný
● ostrý = není zachován směr/náklon ani vzdálenost řídících bodů od kotevního
Ploter
Vektorovou grafiku využívá např. ploter, kdy pero kreslí výkres z křivek. S fotografií by měl velké
problémy, zejména s rozlišením i barvami. Musel by bitmapu vytečkovat.
Dnešní plotry jsou spíš velkoplošné rastrové tiskárny.
Existují dvě varianty plotru:
a) stolní - vhodný zejména pro menší formáty - pero se pohybuje ve dvou osách (směrech),
papír se nehýbe, protože je pevně přichycen
b) stojanový - kdy se pero pohybuje jen v jednom směru a to napříč formátu, zatímco podél