19.-Počátky-abstraktního-malířství - kopie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
POČÁTKY ABSTRAKTNÍHO MALÍŘSTVÍ
ORFISMUS (odnož kubismu)
malba R. Delaunay postupně směřuje k soustředěným barevným kruhům a kontrastům barev
tato tvorba byla Apollinarem označena za „orfistický kubismus“ a „čisté umění“
konkrétní obrysy dostal tento směr v dílech F. Kupk, který se snaží svými obrazy vyvolat hudební dojmy
R. Delaunay - Pocta Bleriotovi
F. Kupka – Klávesy piána (jezero), Sólo hnědé čáry
František Kupka (1871 – 1957)
usiluje o nezávislost barvy a tvaru na předmětu -> dochází k čisté abstrakci
1912 na Podzimním salónu vystavuje Dvoubarevnou fugu a Teplou chromatiku
FUTURISMUS
vzniká v Itálii, kde v 1909 básník Filippo Tommaso Marinetti zveřejňuje Manifest futurismu
proklamuje novou krásu – krásu rychlosti
hlavními prvky hnutí měly být – smělost, elán, revoltu
„závodní auto je krásnější než Niké ze Samotráky“
futuristé odmítají tradiční hodnoty
přestože se futuristé distancují od kubismu, přejímají jeho formální stránku výrazu – geometrizaci tvarů
it. futurismu vyvolává skandály a později se dokonce přihlásil k fašismu
v Rusku ovlivňuje konstruktivismus a další umělecká hnutí
Umberto Boccioni (1882 – 1916)
nejvýznamnější osobností it. futurismu
ve svých kompozicích oslavuje pohyb, rychlost, a ruch velkoměsta
dynamikou a barevnost expresí se blíží k abstrakci
ve své sochařské práci se pokouší o prolnutí předmětu s prostředím
socha Jednotné tvary kontinuity v prostoru je příkladem uplatnění principu „prodlužování předmětu do prostoru“
Rozvinutí láhve v prostou
Giacomo Balla – Pes na vodítku
Luigi Russolo – Dynamika automobilu
do umění přináší bourání konvencí
prosazuje nové myšlení a nový pohled na svět
snaží se o zaznamenání pohybu
FUTURISMUS ARCHITEKTURA
projevuje se ve formě návrhů – dynamizace propojením vertikál a horizontál
v našem umění se futurismus objevuje v dílech Bohumila Kubišty
futurismus také ve své práci předjímá F. Kupka, když se pokouší o rytmizaci pohybu
Antonio Sant’ Elia – studie k městu
Bohumil Kubišta – Pobřežní děla v boji s loďstvem
KUBOFUTURISMUS
Kazimir Malevič
spojení kubismu (rozklad forem) a futurismu (záznam pohybu) do jednoho obrazu
Brusič
ABSTRAKTNÍ UMĚNÍ
odmítá zobrazovat vnější viditelný svět
usiluje o vyjádření reality jinými prostředky – tvary, barvami, liniemi
v době svého vzniku (kolem 1910) měla abstrakce dva póly:
expresionistická abstrakce
geometrická abstrakce
neoplasticismus
orfismus
suprematimus
konstruktivismus
EXPERIONISTICKÁ ABSTRAKCE
Vasilij Kandinskij (1866 – 1944)
k abstraktní tvorbě jej přivedla náhoda – v ateliéru spatřil své dílo postavené vzhůru nohama
barva a tvary podle něj bezprostředně účinkují na duši
svým dílem dává hudební názvy, čísluje je
NEOPLASTICISMUS = čistá geometrická abstrakce