Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Rastrová počítačová grafika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (786.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

19. Rastrová počítačová grafika

OtázkyRozeberte problematiku světla včetně barevných modelů RGB a CMYK.
Vysvětlete rozdíl mezi vektorovou a rastrovou grafikou (principy, výhody, nevýhody).
Rozeberte problematiku digitální fotografie, uveďte formáty souborů rastrové grafiky
Popište funkci CCD snímače.
Vysvětlete pojem DPI, komprimovaná a nekomprimovaná rastrová grafika.

Viditelné světloje elektromagnetické záření o vlnové délce 400 až 800 nm.
Nižší frekvenci (f) má infračervené záření označované IR (infrared) - dálkové ovládání, termokamery.
Vyšší f má ultrafialové světlo = UV (ultraviolet) - součást slunečního záření, opalování.

Světlo má vlastnosti jak vlnění (vlny), tak paprsku, tedy toku částic (toku fotonů).
Proto mluvíme o duální povaze světla. Monochromatické světlo = světlo jedné frekvence, tedy jedné
barvy. Studiem světla se zabývá optika.

Základní vlastnosti:

-

svítivost (amplituda)

-

barva (frekvence)

-

polarizace (úhel vlnění)

Barvaje vjem, který je vytvářen viditelným světlem dopadajícím na sítnici lidského oka.
Barevné vidění lidského oka zprostředkovávají receptory zvané čípky trojího druhu – citlivé na tři
základní barvy: červenou, zelenou a modrou (RGB).

Frekvence

f = c/Λ [Hz; m/s, m]

kde c je rychlost světla a Λ vlnová délka. Ta se pohybuje od 400 do 800 nm.

f = 1/T, kde T je perioda signálu [s].

Aditivní (sčítací) míchání barevJe to barevný systém, při kterém se jednotlivé barevné složky sčítají (přidávají).

Základní barvy:

-

Červená (Red)

-

Zelená (Green)

-

Modrá (Blue)

Doplňkové barvy:

-

Azurová (Cyan)

-

Purpurová (Magenta)

-

Žlutá (Yellow)

žádná složka = černá (blacK nebo Key)
vše = bílá (White)

Základem je tedy černá plocha, na kterou dopadají jednotlivé základní barvy.
Proto se tento systém používá u TV nebo monitorů.

Hodnota jednotlivých složek se může udávat jako 0 – 100 % nebo v IT jako 0 – 255, což je maximální
8 bitové číslo.

255 = 1111 1111 = FF
2^8 = 256 kombinací = nula až 255

Vzhledem k tomu, že základní barvy jsou tři, je
vhodným modelem k jejich zobrazení krychle,
kde jednotlivé hrany krychle jsou dílčí barvy
RGB.

Pohybujeme-li se po tělesové úhlopříčce, tak se
pohybujeme po stupních šedi od černé po bílou.

černou (K) 0,0,0
R 255,0,0
G 0,255,0
B 0,0,255

bílou (W) 255,255,255

Y 255,255,0
C 0,255,255
M 255,0,255

Substraktivní (odčítací) míchání barevJe to barevný systém, při kterém se jednotlivé barevné složky odčítají, čili se omezuje barevné
spektrum. To se odráží od povrchu (zpravidla bílého). Ideálně stačí tři barvy CMY.

Základní barvy:

-

Azurová (Cyan)

-

Purpurová (Magenta)

-

Žlutá (Yellow)

Složené barvy:

-

Červená (Red)

-

Zelená (Green)

-

Modrá (Blue)

žádná složka = bílá (White)vše = černá (blacK nebo Key)

V praxi ale přidáváme 4. barvu - černou (blacK) nebo též Key – (klíčová). Jednak proto, že skládat ji
ze tří barev by bylo neekonomické a také proto, že složená černá není nikdy ideální (je to spíš tmavě
šedivá). Navíc je velice používaná nejen v textech, ale i v grafice (obrysy, stíny, tmavost barev), takže
se mnohem dříve vypotřebuje. Proto je „K“ samostatně.

Témata, do kterých materiál patří