2. Osobnostní psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Etapy vývoje osobnosti (ontogeneze)
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE je oblast psychologie zabývající se otázkami psychického vývoje člověka, a to od narození po smrt.
zkoumá činitele ovlivňující vývoj, věnuje se charakteristikám vývojových období
při vývoji se mění nejenom KVANTITATIVNÍ (př. věk), ale i KVALITATIVNÍ lidské charakteristiky (změny osobnosti apod.)
lidský život lze rozdělit podle jednotlivých vývojových období:
PRENATÁLNÍ OBDOBÍ
Období nitroděložního vývoje (těhotenství)
Nejdůležitější je psychohygiena těhotné ženy
Plod schopen aktivní interakce s matkou
Můžeme pozorovat psychické vlastnosti otce i matky
9. týden-sací reflex
Plod projevuje aktivitu před porodem i při něm
POROD
nejtěžší, nejdramatičtější a nejnebezpečnější událost v lidském životě
matka by měla hned po porodu být v úzkém kontaktu s dítětem
RANÉ DĚTSTVÍ
Novorozenec – 1. a 2. měsíc života
Pasivní období – dítě převážně spí a jí
Činnost analyzátorů není stejná – jako první se objevují reakce
na dotykové podněty, tepelné p., změnu polohy a ztrátu rovnováhy; později začíná fungovat zrakový analyzátor, nejpozději sluchový
Kojenec – do konce 1. roku života
„nejdelší rok života“ – nejvíce změn
Prudký růst, přibývá na váze, růst mléčného chrupu, intenzivní vývoj nervové soustavy, pohybový vývoj, zkvalitnění poznávacích procesů, řeč – broukání, žvatlání → jednoduchá dvojslabičná slova
Kojenecký věk končí zvládnutím samostatné chůze
Důležitý režim – spánek, krmení, bdění
Batole – 2. a 3. rok života
Psychomotorické funkce se rychle rozvíjejí – dítě začíná samo chodit, zdokonaluje se řeč
Postupně se odpoutává od matky a navazuje kontakty s vrstevníky
Kolem 3. roku života probíhá tzv. koperníkovská revoluce, kdy si dítě uvědomí, že není středem vesmíru-uvědomování vlastního „JÁ“
PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ – 3–6 let
Rozvoj slovní zásoby, zdokonaluje se i gramatická struktura dětské řeči
= skloňování, časováníZačíná se rozvíjet pojmové myšlení, převládá názorné/obrazové myšlení
Neumí myslet potichu, důležitý častý řečový kontakt s okolím
2-3 leté dítě neumí myslet potichu → myslí nahlas – monologizuje¨
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – 6–11 let
Důležitá je tzv. školní zralost – velké individuální rozdíly → zaškolení
před 6. rokem / odklad (← psych. vyšetření)Škola mění dosavadní denní režim dítěte – soustavné povinnosti, jsou kladeny velké nároky na disciplinovanost
STŘEDNÍ A STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Puberta – 13–15 let
Období pohlavního dospívání, konfliktu a nejistot
Objevuje se revolta proti rodičům, zamilovanost
Dospívající často nekriticky přijímají některé názory se svojí vrstevnické skupiny
Obrovské hormonální změny → vliv na psychiku