Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Osobnostní psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (170.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Etapy vývoje osobnosti (ontogeneze)

  • VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE je oblast psychologie zabývající se otázkami psychického vývoje člověka, a to od narození po smrt.

  • zkoumá činitele ovlivňující vývoj, věnuje se charakteristikám vývojových období

  • při vývoji se mění nejenom KVANTITATIVNÍ (př. věk), ale i KVALITATIVNÍ lidské charakteristiky (změny osobnosti apod.)

  • lidský život lze rozdělit podle jednotlivých vývojových období:

  1. PRENATÁLNÍ OBDOBÍ

    • Období nitroděložního vývoje (těhotenství)

    • Nejdůležitější je psychohygiena těhotné ženy

    • Plod schopen aktivní interakce s matkou

    • Můžeme pozorovat psychické vlastnosti otce i matky

    • 9. týden-sací reflex

    • Plod projevuje aktivitu před porodem i při něm

  2. POROD

  • nejtěžší, nejdramatičtější a nejnebezpečnější událost v lidském životě

  • matka by měla hned po porodu být v úzkém kontaktu s dítětem

  1. RANÉ DĚTSTVÍ

    1. Novorozenec – 1. a 2. měsíc života

      • Pasivní období – dítě převážně spí a jí

      • Činnost analyzátorů není stejná – jako první se objevují reakce
        na dotykové podněty, tepelné p., změnu polohy a ztrátu rovnováhy; později začíná fungovat zrakový analyzátor, nejpozději sluchový

    2. Kojenec – do konce 1. roku života

      • „nejdelší rok života“ – nejvíce změn

      • Prudký růst, přibývá na váze, růst mléčného chrupu, intenzivní vývoj nervové soustavy, pohybový vývoj, zkvalitnění poznávacích procesů, řeč – broukání, žvatlání → jednoduchá dvojslabičná slova

      • Kojenecký věk končí zvládnutím samostatné chůze

      • Důležitý režim – spánek, krmení, bdění

    3. Batole – 2. a 3. rok života

      • Psychomotorické funkce se rychle rozvíjejí – dítě začíná samo chodit, zdokonaluje se řeč

      • Postupně se odpoutává od matky a navazuje kontakty s vrstevníky

      • Kolem 3. roku života probíhá tzv. koperníkovská revoluce, kdy si dítě uvědomí, že není středem vesmíru-uvědomování vlastního „JÁ“

  2. PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ – 3–6 let

    • Rozvoj slovní zásoby, zdokonaluje se i gramatická struktura dětské řeči
      = skloňování, časování

    • Začíná se rozvíjet pojmové myšlení, převládá názorné/obrazové myšlení

    • Neumí myslet potichu, důležitý častý řečový kontakt s okolím

    • 2-3 leté dítě neumí myslet potichu → myslí nahlas – monologizuje¨

  3. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – 6–11 let

    • Důležitá je tzv. školní zralost – velké individuální rozdíly → zaškolení
      před 6. rokem / odklad (← psych. vyšetření)

    • Škola mění dosavadní denní režim dítěte – soustavné povinnosti, jsou kladeny velké nároky na disciplinovanost

  4. STŘEDNÍ A STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

    1. Puberta – 13–15 let

      • Období pohlavního dospívání, konfliktu a nejistot

      • Objevuje se revolta proti rodičům, zamilovanost

      • Dospívající často nekriticky přijímají některé názory se svojí vrstevnické skupiny

      • Obrovské hormonální změny → vliv na psychiku

Témata, do kterých materiál patří