Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

d´ALEMBERT

  • 1717–1784

  • především matematik, fyzik

  • chtěl vytvořit dílo, kde by bylo popsáno všechno vědění – vypracoval Úvod té encyklopedie

a Diderot

  • Byl senzualista, za základ poznatků považoval počitky.

  • Podstatu věcí pokládal za nepoznatelnou.

  • Proti vydávání Encyklopedie se postavily církevní i státní orgány, ďAIembert se stáhl, Diderot pokračoval ve vydávání sám

DENIS DIDEROT

  • stal se členem akademie věd

  • obrátili se na něj, jestli by nepřeložil anglický univerzální slovník pro francouzskou veřejnost

  • měl první myšlenku na vznik encyklopedie – spolupracoval s d’Alembertem – ten vypracoval úvod encyklopedie

  • pomáhali jim další encyklopedisté – Voltaire,Holbach,Turgot,Rosseau

díla :

  • Jeptiška – Autor skrze příběh sestry Zuzany popisuje situaci rodin a morální úpadek církve.

  • Jakub Fatalista – příběhy, které vypráví Jakub svému pánovi.

CHARLES-LUIS MONTESQUIEU

  • Politolog,sociolog,filosof,kritik absolutismu

Dílo : Perské listy

  • líčí cestu dvou mladých Peršanů Francií. V dopisech domů studují a kritizují tamní společnost, státní a církevní poměry. Je to satira na státní absolutismus, církevní nesnášenlivost, na uvolnění mravů.

JEAN JACQUES ROUSSEAU

  • Narodil se v Ženevě, v rodině hodináře. Matka zemřela při porodu, otec se o dítě záhy přestal starat . To ovlivnilo jeho život a názory.

  • Odpůrce techniky a pokroku

  • Říkal, že člověk vychází z lůna přírody – je dobrý, ale kazí ho společnost

  • pokračovatelem Teorie společenské smlouvy – požaduje vytvořit demokratickou společnost – cílem je zajistit přirozená práva jednotlivce – předobraz deklarace lidských práv

Další díla :

  • Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi

  • Dal za vznik tzv. PŘÍRODNÍHO ČLOVĚKA = klade důraz na svobodu, přirozenost, soulad s přírodou (pokud žije podle těchto zásad, tak může být šťastný, soukromý majetek je největší zlo pro lidi)

  • požaduje společnost rovných, svobodných lidí – odtud pak čerpá VFR

  • Emil čili O výchově

  • Klasické dílo světové pedagogiky přeloženo do všech světových jazyků

  • Klade důraz na výchovu

  • Nová Heliosa

  • Tragický příběh chudého učitele a bohatého kluka

VOLTAIRE

  • Byl DEISTA = uznával za příčinu světa BOHA Říká, že Bůh je jen jeden

  • Odmítá to, co přesahuje lidské chápání – zázraky, boží zjevení věřil v Boha, ale rozlišoval mezi pověrou a náboženstvím

  • z rodiny právníka a měl možnost kvalitního vzdělání, ale on si toho nevážil vedl bohémský život – otec ho vyslal na venkov, kde začal psát divadelní hry – v Anglii se setkal se Shakespearem

  • Za kritiku krále si znepřátelil vysokou šlechtu, vězněn v Bastile, ale dostal se ven a uvědomil si, že se ve Francii nemůže veřejně prosadit, odjel tedy do Anglie odtud napsal tzv. Filozofické listy o Angličanech – ve kterých obdivuje svobodu.

  • Chce, aby církev byla podřízena státu

Témata, do kterých materiál patří