25.maturitní otázka HUM
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Specifika komunikace s Mentální retardací
MENTÁLNÍ RETARDACE=vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí
Zásady při komunikaci:
přizpůsobit komunikaci individuálnímu klientovi
oční kontakt
přizpůsobení se pomalému tempu projevu jedince a trpělivost v naslouchání, tak aby měl komunikační partner dostatek času se vyjádřit
používat jednoduchá sdělení
popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů
nepoužívat cizí slova, abstraktní výrazy, přenesené výrazy, ironii
dát si pozor na výslovnost
písemná komunikace s piktogramy a obrázky
zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky)
ověřovat porozumění nepřímými otázkami
akceptovat taktilní dorozumívání (dotyky, objetí, pohlazení)
Specifikace komunikace osob s demencí
DEMENCE = problematika spojená převážně s vyšším věkem
syndrom, který vznikl následkem onemocnění mozku, obvykle chronického nebo progresivního charakteru, u něhož dochází k narušení vyšších korových funkcí, včetně paměti, myšlení, orientace, schopnost řeči, učení,….
Zásady při komunikaci:
-
k osobě přistupujte vždy otevřeně, přátelsky a laskavě
-
při komunikaci omezujeme rušivý a rozptylující vlivy prostředí
-
ujistíme se, že pacient dobře slyší, že má správně nastaveny kompenzační pomůcky (naslouchadlo)
-
používáme přímá pojmenování, vyhýbáme se zájmenům, a pokud lze, tak na předměty, osoby, části těla, o nichž hovoříme, ukazujeme
-
aktivně navazujeme a udržujeme oční kontakt
-
průběžně ověřujeme, zda pacient našim informacím správně porozuměl
-
mluvíme srozumitelně, pomalu a v krátkých větách
-
využíváme neverbální komunikaci, mimiku, dotek a tyto projevy sledujeme a umožňujeme
i u pacienta -
v hovoru se vyhýbáme odborným výrazům
-
dáme zřetelně najevo, zda odcházíme jen na chvíli nebo zda konzultace skončila
-
pacienta nepodceňujeme, komunikaci neomezujeme, ale přizpůsobujeme jeho schopnostem
Specifika komunikace s lidmi s narušenou komunikační schopností (NKS)
LOGOPEDIE = studijní a vědní obor, zabývá se problematikou NKS, o NKS hovoříme v případě, že některá z jazykových rovin jazykového projevu jedince je narušena, tzn., že mu nedovoluje naplnit komunikační záměr
Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – DYSARTRIE:
DYSARTRIE = porucha artikulace jako celku organickém, poškození CNS, narušení článkování řeči
zařazovat dechová, fonanční cvičení, rytmizace zpěvu
rozvoj grafomotoriky
dostatečný čas pro odpověď
poskytnout prostor pro seberealizaci
Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – KOKTAVOST: