Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25.maturitní otázka HUM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zásady kontaktu a specifika komunikace s jednotlivými cílovými skupinami osob se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním (specifika komunikace s osobami s MR, s demencí, s NKS, s vadami sluchu, s PAS, s vadami zraku..)
  1. Specifika komunikace s Mentální retardací

MENTÁLNÍ RETARDACE=vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí

Zásady při komunikaci:

  • přizpůsobit komunikaci individuálnímu klientovi

  • oční kontakt

  • přizpůsobení se pomalému tempu projevu jedince a trpělivost v naslouchání, tak aby měl komunikační partner dostatek času se vyjádřit

  • používat jednoduchá sdělení

  • popisovat jednotlivé kroky, ne sled úkonů

  • nepoužívat cizí slova, abstraktní výrazy, přenesené výrazy, ironii

  • dát si pozor na výslovnost

  • písemná komunikace s piktogramy a obrázky

  • zařazovat do komunikace alternativní komunikaci (gestikulace, názorné předměty, obrázky)

  • ověřovat porozumění nepřímými otázkami

  • akceptovat taktilní dorozumívání (dotyky, objetí, pohlazení)

  1. Specifikace komunikace osob s demencí

DEMENCE = problematika spojená převážně s vyšším věkem

  • syndrom, který vznikl následkem onemocnění mozku, obvykle chronického nebo progresivního charakteru, u něhož dochází k narušení vyšších korových funkcí, včetně paměti, myšlení, orientace, schopnost řeči, učení,….

Zásady při komunikaci:

  • k osobě přistupujte vždy otevřeně, přátelsky a laskavě

  • při komunikaci omezujeme rušivý a rozptylující vlivy prostředí

  • ujistíme se, že pacient dobře slyší, že má správně nastaveny kompenzační pomůcky (naslouchadlo)

  • používáme přímá pojmenování, vyhýbáme se zájmenům, a pokud lze, tak na předměty, osoby, části těla, o nichž hovoříme, ukazujeme

  • aktivně navazujeme a udržujeme oční kontakt

  • průběžně ověřujeme, zda pacient našim informacím správně porozuměl

  • mluvíme srozumitelně, pomalu a v krátkých větách

  • využíváme neverbální komunikaci, mimiku, dotek a tyto projevy sledujeme a umožňujeme
    i u pacienta

  • v hovoru se vyhýbáme odborným výrazům

  • dáme zřetelně najevo, zda odcházíme jen na chvíli nebo zda konzultace skončila

  • pacienta nepodceňujeme, komunikaci neomezujeme, ale přizpůsobujeme jeho schopnostem

  1. Specifika komunikace s lidmi s narušenou komunikační schopností (NKS)

LOGOPEDIE = studijní a vědní obor, zabývá se problematikou NKS, o NKS hovoříme v případě, že některá z jazykových rovin jazykového projevu jedince je narušena, tzn., že mu nedovoluje naplnit komunikační záměr

Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – DYSARTRIE:

DYSARTRIE = porucha artikulace jako celku organickém, poškození CNS, narušení článkování řeči

  • zařazovat dechová, fonanční cvičení, rytmizace zpěvu

  • rozvoj grafomotoriky

  • dostatečný čas pro odpověď

  • poskytnout prostor pro seberealizaci

Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – KOKTAVOST:

Témata, do kterých materiál patří