25.maturitní otázka HUM
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOKTAVOST (balbuties) = nejtěžší a nejnápadnější druh NKS, narušení plynulosti řeči
-
mluvit s dítětem přirozeně, povzbudit je ke spontánnímu mluvnímu projevu
-
nežádat, aby přestalo mluvit, když koktá a začínalo znovu
-
nenutit ho, aby opakovalo, co chtělo říct
-
neoznačovat je jako to ,,koktavé‘‘ dítě
-
udržovat oční kontakt
-
nechat dítě předpřipravit si text pro čtení
-
nechat čas na promyšlení, než začne mluvit
-
nezařazovat soutěže ,,kdo první řekne…‘‘
-
pedagogický takt
Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – BREPTAVOST:
BREPTAVOST (tumultus sermonis) = porucha plynulosti a tempa řeči, extrémně zrychlené tempo, řeč je nesrozumitelná,…
-
správný mluvní vzor
-
korekce tempa mluvního projevu
-
požadavek na opětovné zopakování informace
-
zvolnění tempa řeči (rytmizované čtení, čtení s okénkem)
-
realizace komunikačních a řečnických cvičení
-
využití psaní s předříkáváním
Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – MUTISMUS
MUTISMUS = funkční ztráta řeči, jde o úplnou ztrátu řeči i hlasu na podkladě silného traumatu, určité dispozice
-
pro předání informace využijeme grafické sdělení, symbol, znak (AAK)
-
nestresujeme dítě
-
považujeme dítě za rovnocenného komunikačního partnera
-
posilujeme kladné sebehodnocení (možnost vyniknout – kresba, výsledky činnosti)
-
přístup demokratický – nenutíme k projevu
-
zařazujeme úkoly pomocí instrukce: Ukaž, napiš, zadej do počítače…
-
prostor pro vyjádření ANO x NE
Specifika komunikace s lidmi s vadami sluchu
SURDOPEDIE = zabývá se rozvojem, výchovou a vzděláváním osob sluchově postižené
Osoby se sluchovým postižením – nedoslýchaví, ohluchlí, osoby s úplnou hluchotou, slepohluší, šelestáři
Specifika komunikace NEDOSLÝCHAVÝCH
zajistit optimální poslechové podmínky
umožnění použití pomůcek dle preference
dobré místo, ne proti oknu
umožnit možnost odezírání
poskytnout vizualizaci zásadních informací
Specifika komunikace OHLUCHLÝCH
umožnění použití pomůcek dle preference
zajistit dobré místo pro umožnění odezírání
nenarušovat osobní zónu
dodržovat zrakový kontakt
poskytnout vizualizaci výkladu – prezentace, poznámky na tabuli,…
využití zapisovatelských a tlumočnických služeb
Specifika komunikace NESLYŠÍCÍCH
umožnit tlumočnické služby
nenarušovat osobní zónu
využívat znakový jazyk, prstovou abecedu, znakovou češtinu
Specifika komunikace s osobami s PAS
PORUCHA AUTISTICKÉHO SPEKTRA = pervazivní vývojová porucha, narušení se vyskytuje – tzv. triáda problémových oblastí – porucha sociální interakce, komunikace, představivost, hry zájmy
Zásady komunikace
jasné instrukce
předem rozmyšlené
nepoužívat složitá souvětí
trpělivost
snažit se omezit oční kontakt
Specifika komunikace s osobami s vadami zraku
TYFLOPEDIE = zbývá se rozvojem, výchovou a vzděláváním jedinců se zrakovým postižením,