Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25.maturitní otázka HUM

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOKTAVOST (balbuties) = nejtěžší a nejnápadnější druh NKS, narušení plynulosti řeči

  • mluvit s dítětem přirozeně, povzbudit je ke spontánnímu mluvnímu projevu

  • nežádat, aby přestalo mluvit, když koktá a začínalo znovu

  • nenutit ho, aby opakovalo, co chtělo říct

  • neoznačovat je jako to ,,koktavé‘‘ dítě

  • udržovat oční kontakt

  • nechat dítě předpřipravit si text pro čtení

  • nechat čas na promyšlení, než začne mluvit

  • nezařazovat soutěže ,,kdo první řekne…‘‘

  • pedagogický takt

Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – BREPTAVOST:

BREPTAVOST (tumultus sermonis) = porucha plynulosti a tempa řeči, extrémně zrychlené tempo, řeč je nesrozumitelná,…

  • správný mluvní vzor

  • korekce tempa mluvního projevu

  • požadavek na opětovné zopakování informace

  • zvolnění tempa řeči (rytmizované čtení, čtení s okénkem)

  • realizace komunikačních a řečnických cvičení

  • využití psaní s předříkáváním

Zásady komunikace s dětmi s diagnózou – MUTISMUS

MUTISMUS = funkční ztráta řeči, jde o úplnou ztrátu řeči i hlasu na podkladě silného traumatu, určité dispozice

  • pro předání informace využijeme grafické sdělení, symbol, znak (AAK)

  • nestresujeme dítě

  • považujeme dítě za rovnocenného komunikačního partnera

  • posilujeme kladné sebehodnocení (možnost vyniknout – kresba, výsledky činnosti)

  • přístup demokratický – nenutíme k projevu

  • zařazujeme úkoly pomocí instrukce: Ukaž, napiš, zadej do počítače…

  • prostor pro vyjádření ANO x NE

  1. Specifika komunikace s lidmi s vadami sluchu

SURDOPEDIE = zabývá se rozvojem, výchovou a vzděláváním osob sluchově postižené

Osoby se sluchovým postižením – nedoslýchaví, ohluchlí, osoby s úplnou hluchotou, slepohluší, šelestáři

Specifika komunikace NEDOSLÝCHAVÝCH

  • zajistit optimální poslechové podmínky

  • umožnění použití pomůcek dle preference

  • dobré místo, ne proti oknu

  • umožnit možnost odezírání

  • poskytnout vizualizaci zásadních informací

Specifika komunikace OHLUCHLÝCH

  • umožnění použití pomůcek dle preference

  • zajistit dobré místo pro umožnění odezírání

  • nenarušovat osobní zónu

  • dodržovat zrakový kontakt

  • poskytnout vizualizaci výkladu – prezentace, poznámky na tabuli,…

  • využití zapisovatelských a tlumočnických služeb

Specifika komunikace NESLYŠÍCÍCH

  • umožnit tlumočnické služby

  • nenarušovat osobní zónu

  • využívat znakový jazyk, prstovou abecedu, znakovou češtinu

  1. Specifika komunikace s osobami s PAS

PORUCHA AUTISTICKÉHO SPEKTRA = pervazivní vývojová porucha, narušení se vyskytuje – tzv. triáda problémových oblastí – porucha sociální interakce, komunikace, představivost, hry zájmy

Zásady komunikace

  • jasné instrukce

  • předem rozmyšlené

  • nepoužívat složitá souvětí

  • trpělivost

  • snažit se omezit oční kontakt

  1. Specifika komunikace s osobami s vadami zraku

TYFLOPEDIE = zbývá se rozvojem, výchovou a vzděláváním jedinců se zrakovým postižením,

Témata, do kterých materiál patří