27
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
27.
Immanuel Kant a německá filosofie 19.století
Immanuel Kant – Kategorický imperativ
Friedrich Wilhelm Joseph Schellng-filosofie identity
Friedrich Hegel – Fenomenologie ducha
Ludwig Feuerbach- „Nikoliv Bůh stvořil člověka, ale naopak ,člověk Boha“
Karel Marx-Kapitál
J.G.Fichte – teze,antiteze,syntéza
Arthur Schopenhauer – svět jako vůle a představa
Friedrich Nietzsche – vůle k moci, Tak pravil Zarathustra
Německé osvícenství
Období přibližně od poloviny 18. století až do poloviny 19. století – vzniká několik originálních
klade důraz na rozum – praktický a mravní
idealistických filosofických systémů.
Hlavní představitel je: I. Kant
IMMANUEL KANT
je označován za zakladatele německé klasické filosofie
celý život žil v Královci (ve Východním Prusku)
studoval sice teologii, ale zabýval se rovněž filozofií, matematikou a přírodovědou
poté se stal profesorem na univerzitě v Královci, kde přednášel filosofii, etiku, logiku, estetiku, matematiku, fyziku a antropologii.
Jeho filosofie je rozdělena na 3 období
předkritické období
K. se zabývá přírodními vědami; vyslovil hypotézu o vzniku sluneční soustavy z rozptýlených částic hmoty
Dílo :
Laplaceova teorie o vzniku vesmíru
Všeobecné dějiny přírody a teorie nebes
kritické období
jedná se o hlavní tvůrčí období Kanta; zabývá se možnostmi a mezemi lidského poznání, hranicemi lidského rozumu a tím i vědy
3 díla :
Kritika čistého rozumu – zabývá se gnoseologií – obsahuje výklad učení o poznání
3 otázky filosofie:
Co mohu vědět? Teorie poznání
druhy poznání – apriory= dáno předen
- propriory= dáno potom
Co mohu cítit? Etika
V co mohu doufat? Filosofie náboženství
Kritika praktického rozumu – vysvětluje svou etiku
= kategorický imperativ „Jednej vždy tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy zároveň platit jako princip všeobecného zákonodárství“ – máme jednat vždy tak, jak chceme, aby s námi druzí jednali – jednání bez myšlenek na odměnu nebo trest – jednání pro dobro samé
=hypotetický imperativ děláme dobro pro důsledek doučujeme spolužáka matiku ,aby se se mnou vyspal, ne protože mu chci pomoc
Kritika soudnosti – zabývá se estetikou
Německá klasická filosofie
18. až 19. století
představitelé: Fichte, Hegel, Schelling
příroda je chápána jako jeden celek – panteismus (návrat k renesanci) – patrné u Schellinga (fil. identity).
Johann Gottlieb FICHTE
německý filosof a Kantův žák
DÍLO: Vědosloví
, Filosofie je vědou o vědách”- existují jen 2 filosofické systémy :
dogmatismus – vnější svět reálně, skutečně existuje, my ten svět objektivně poznáváme, naše představy jsou odvozeny z věcí samostatných
idealismus – věci jsou odvozeny z našich představ, okolní vnější svět je odvozen z našeho vědomí (existuje jen díky našim představám), Fichte se sem řadí