3. Poznávací procesy, myšlení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počitky jsou tedy POČITKY BARVY
CHROMATICKÉ (červená, žlutá, modrá, zelená + smíšená)
ACHROMATICKÉ (bílá, černá + odstíny šedé)
vlastnosti vnímání barev:
KVALITA a TÓN
JASNOST
SYTOST
PORUCHY
úplná, částečná SLEPOTA
BARVOSLEPOST
úplná (všechno vnímá jako odstíny šedé)
částečná (tzv. daltonismus, nevnímá zelenou a červenou barvu)
ŠEROSLEPOST
porucha tyčinek
snížení zrakové citovosti za šera
KRÁTKOZRAKOST, DALEKOZRAKOST
způsobená „nepružností“ čočky
lze zcela odstranit (brýle, čočky, medicína)
Sluchové vnímání
PODNĚT
zvukové vlny vznikají chvěním předmětů
vnímáme vlny od 16 do 20000 kmitočtů za vteřinu
menší kmitočet=podprahový infrazvuk (zemětřesení, náraz, silný vítr)
vyšší kmitočet=nad prahový ultrazvuk (jiskření)
RECEPTOR
UCHO
tzv. HLEMÝŽĎ ve vnitřním uchu
v hlemýždi nervová vlákna (napnutá mezi stěnami) - různé délky, rozechvívají se působením vzduchových vln
POČITKY
psychické zážitky vzniklé při sluchovém vnímání
ŘEČOVÉ POČITKY a TÓNY-vznik pravidelným chvěním těles
HŘMOTY-např. šustění, bouchání, vrzání, rány
vlastnosti zvuků
VÝŠKA zvuku (dána počtem kmitočtů za vteřinu)
SÍLA zvuku (dána velikostí amplitudy vlny, resp. tlak vzduchu na ušní bubínek)
BARVA zvuku (dána tvarem zvukové vlny)
tzv. FONEMATICKÝ SLUCH
sluch rozlišující zvuky lidské řeči
na jeho vývoj působí řečové prostředí (české/slovenské/japonské)
osvojení řeči znamená osvojení nového systému fonematického sluchu (individuální rozdíly mezi lidmi)
tzv. HUDEBNÍ SLUCH
uplatňuje se při vnímání tónů
spojen s citovým prožíváním (lidé/nelibé tóny)
PORUCHY
HLUCHOTA-úplná porucha sluchu
NEDOSLÝCHAVOST-snížená absolutní citlivost
ABSENCE tzv. ABSOLUTNÍHO SLUCHU=schopnost přesného určování výšky tónu
SNÍŽENÁ ROZLIŠOVACÍ CITLIVOST
Čichové vnímání
PODNĚT
nepatrné částečky látek ve vzduchu (pevné/plynné skupenství)
RECEPTOR
ČICHOVÉ BUŇKY vyčnívající z nosní sliznice
POČITKY
PACHY a) vůně, b) zápachy
v psychologii se nejčastěji dělí vůně a zápachy na:
KOŘENNÉ (muškát, skořice, …)
KVĚTINOVÉ (jasmín)
OVOCNÉ (pomerančové, citronové oleje)
SILICOVÉ a BALZÁMOVÉ (kadidlo, terpentýn)
HNILOBNÉ (sirovodík, uhlovodík)
PŘIPÁLENÉ (dehet)
PORUCHY
SNÍŽENÁ, CHYBĚJÍCÍ ABSOLUTNÍ CITLIVOST=dočasná (rýma)/dlouhodobá
SNÍŽENÁ CITLIVOST PRO ROZLIŠOVÁNÍ
Chuťové čití
PODNĚT
-chemická látka rozpuštěná ve slinách nebo ve vodě
RECEPTOR
CHUŤOVÉ POHÁRKY (sliznice jazyka, okrajové části měkkého patra, začátek hltanu)
specializace na vnímání chuti určitého druhu (sladké, kyselé, slané, hořké)
nerovnoměrně rozmístěny
POČITEK
základní počitky chuti sladké, slané, hořké, kyselé
ostatní chuti závisejí na zdroji a je těžké je třídit