Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Poznávací procesy, myšlení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PORUCHY

  • SNÍŽENÁ ABSOLUTNÍ CITLIVOST

  • SNÍŽENÁ CITLIVOST PRO ROZLIŠOVÁNÍ

  1. Tepelné vnímání

PODNĚT

  • teplota vzduchu nebo předmětů, kterých se dotýkáme

  • rozpětí od -12 stupňů do +45 stupňů

  • podprahové a nad prahové vnímání jako bolest

  • podněty v rozpětí +32,8-33,3 stupňů nevnímáme jako tepelné=tzv. indiferentní tepelná zóna

  • podnětem také změny teploty těla (teplota přesahující normální tělesnou teplotu)

RECEPTOR

  • tzv. BODY TEPLA umístěné na povrchu těla

  • specializované body pro vnímání chladu (6-23 /cm čtverečných) = 250 000 bodů

  • specializované body pro vnímání tepla (0-3 /cm čtverečných) = 40 000 bodů

  • body jsou nerovnoměrně rozmístěny

POČITEK

  • psychickými zážitky jsou:

  • bolest z chladu (do -12 stupňů)

  • chlad (-12-32,8 stupňů)

  • teplo (33,3-36 stupňů)

  • horko (36-45 stupňů)

  • palčivá bolest (nad 45 stupňů)

  1. Vnímání tlaku

PODNĚT

  • mechanické působení předmětů nebo vzduchu na povrch těla

RECEPTOR

  • tzv. TLAKOVÁ TĚLÍSKA

  • aktivována při 2 miligramech na centimetr čtverečný

  • nejsou stejně citlivá (tlak na oko/na záda)

  • nerovnoměrně rozložená

  • člověk má celkově 80 000 velmi citlivých/640 000 méně citlivých

POČITKY

  • dotyk nebo tlak

  • kvality:

  • ostrý/tupý

  • tvrdý/měkký

  • hladký/drsný

  • vlhký/suchý

  • lechtivý/svědící

  1. Vnímání polohy a rovnováhy

PODNĚT

  • změny polohy a narušení rovnováhy

  • tzv. STRNUTÍ=jestliže setrváme delší čas v určité poloze, přestáváme ji vnímat

  • tzv. ZÁVRAŤ=vnímání rovnováhy se narušuje náhlou, rychlou změnou polohy těla, např. rychlé otáčení

RECEPTOR

  • tzv. LABYRINT ve středním uchu

  • předsíň + 3 polokruhovité kanálky naplněné tekutinou

  • v nich nervové výběžky, tzv. OTOLITY

  • při změně polohy se na ně přenášejí pohyby tekutiny

POČITKY

  • informace:

  • o poloze těla v prostoru

  • o jeho stavu za klidu nebo za pohybu

  • o poloze a stavu jednotlivých končetin

  1. Podstata a charakteristika myšlení

  • už nám nestačí naučené vzorce chování

  • ŘEŠÍME díky němu různé problémy – dostaneme se do určité nečekané situace a musíme „vymyslet“, jak si s ní poradit

  • každodenní záležitosti

  • NAVAZUJE na smyslové vnímání

  • rozpoznáváme a nacházíme vztahy (mezi předměty a děje ve světě)

  • nedílně spjato s vnímáním, představami, pamětí a řečí

  • vytváříme něco nového, nejvyšší forma poznání

  • patří mezi psychické, KOGNITIVNÍ procesy

  • obsahem jsou myšlenky

  • výsledkem je nový poznatek/dosažení cíle

  • důležitý je čas-abychom nejednali „bezmyšlenkovitě“

  • je SUBJEKTIVNÍ-úzce spjaté s inteligencí, každý člověk má jiné dispozice

  • CHARAKTERISTIKA:

„Poznávací proces, prostřednictvím kterého získáváme obecné, zákonité a zobecňují poznání skutečnosti“

  1. Myšlenkové operace

  • myšlení je velmi složitý proces, který se USKUTEČŇUJE pomocí myšlenkových postupů-MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ:

  • Analýza-myšlenkové rozdělení celku na části

  • Syntéza-myšlenkové spojování částí na celek

  • Komparace-srovnávání, zjišťování podobnosti/rozdílnosti

  • Abstrakce-vyšší myšlenkový proces, vyčleňujme podstatné od nepodstatného

  • Zobecňování-zjišťování společných souvislostí a znaků a vytváření nadřazených pojmů kategorií

  • Indukce-vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých faktů

  • Dedukce-aplikace obecného poznatku na konkrétní případ

  • Analogie-vyvozování poznatků na základě podobnosti již s předměty nebo jinými jevy

  • Konkretizace-hledáme, co je pro objekt či jev jedinečné

Témata, do kterých materiál patří