5. Sociologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-> DIFERENCIACE = systém nerovností,/odlišností, které ve společnosti zachytíme
- kritéria: a) horizontální - rasa, pohlaví, náboženství, věk, vzhled, ..
b) vertikální - stratifikace (majetek, moc, vzdělání, …)
SYSTÉMY: 1) Otrokářský - otrokář x otrok -> obchod s bílým masem
2) Kastovní (Indie) - skupina rodin -> narodí se do kasty, ve které žije celý svůj život
3) Stavovský - uplatňován ve středověku
- dělení: šlechta (feudalové) -> kněží (církev) -> 3. stav (měštané, nevolníci, řemeslníci,..)
4) Třídy - používaný dnes
- rozdělování podle majetku, do skupiny se narodíme
- dělení: a) vyšší třída - milionáři, politici, bankéři, podnikatelé, .. (mají kapitál)
b) střední třída - úředníci, odborníci, lékaři, …
c) nižší třída - obyčejní lidé, nezaměstnaní, …
5) Vrstvy - nejobecnější, zahrnuje ekon. prostředí i soc. status
a) vyšší vrstva - elita d) vyšší dělnická - specialisté
b) vyšší střední - odborníci e) nižší dělnická - normální činnost
c) nižší střední - úředníci f) underclass - bezdomovci, lidé vyčlenění ze společnosti
5. Komunikace
= proces, při kterém si lidé vyměňují/sdělují informace
- typ sociální interakce
• Verbální - slovní komunikace (jazyk, řeč)
• Neverbální - mimoslovní komunikace (gesta, mimika, emoce, ton hlasu, …)
Formy: primitivní - face to face
- zdrojem informací je pouze tvář
tradiční - psané texty
- zdrojem informací jsou knihy
moderní - masová komunikace
- zdrojem informací je sdělovací technika
Rozvoj komunikace: znamení, signály, mluvení, psaní, tisk, masová komunikace
7. Masmédia
- hromadné sdělovací prostředky
- slouží k předávání informací najednou velkým skupinám lidem (noviny, rádio, TV, internet)
- jednosměrná komunikace, bez zpětné vazby
- příjemce je anonymní, skupina lidí různorodá
- vliv na společnost jako celek
• chladná média - příjemce dostane tolik informací, že se stává pasivním. Médium - většinou extenzí 1 smyslu - rozhlas ↔ sluch (časopis, billboard, kniha, …)
• horká média - příjemce dostává málo informací, zbytek si doplňuje / domýšlí. Většinou stimuluje více smyslů najednou - televize ↔ zrak + sluch (tv, kino)
FCE: 1) orientační a informační - zdroj informací/dezinformací
2) interpretační - formují veřejné mínění (manipulace, nucení)
3) veřejná kontrola moci pomocí médií - př.: totalitní systémy
4) socializační - předání informací jiným kulturám, pokolením
5) zábavná a oddechová - zábava člověku (snižuje úroveň, komerce)
-> snižují vkus veřejnosti, zvyšují hladinu kriminality, morální rozklad, potlačují tvořivost, …
8. Asertivita
= schopnost prosazovat vlastní názor, mínění, zájem
Techniky: 1) Teorie poškrábané desky
2) Teorie otevřených dveří
3) Teorie sendviče
4) Teorie opraváře