Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Sociologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-> DIFERENCIACE = systém nerovností,/odlišností, které ve společnosti zachytíme

- kritéria: a) horizontální - rasa, pohlaví, náboženství, věk, vzhled, ..

b) vertikální - stratifikace (majetek, moc, vzdělání, …)

SYSTÉMY: 1) Otrokářský - otrokář x otrok -> obchod s bílým masem

2) Kastovní (Indie) - skupina rodin -> narodí se do kasty, ve které žije celý svůj život

3) Stavovský - uplatňován ve středověku

- dělení: šlechta (feudalové) -> kněží (církev) -> 3. stav (měštané, nevolníci, řemeslníci,..)

4) Třídy - používaný dnes

- rozdělování podle majetku, do skupiny se narodíme

- dělení: a) vyšší třída - milionáři, politici, bankéři, podnikatelé, .. (mají kapitál)

b) střední třída - úředníci, odborníci, lékaři, …

c) nižší třída - obyčejní lidé, nezaměstnaní, …

5) Vrstvy - nejobecnější, zahrnuje ekon. prostředí i soc. status

a) vyšší vrstva - elita d) vyšší dělnická - specialisté

b) vyšší střední - odborníci e) nižší dělnická - normální činnost

c) nižší střední - úředníci f) underclass - bezdomovci, lidé vyčlenění ze společnosti

5. Komunikace

= proces, při kterém si lidé vyměňují/sdělují informace

- typ sociální interakce

• Verbální - slovní komunikace (jazyk, řeč)

• Neverbální - mimoslovní komunikace (gesta, mimika, emoce, ton hlasu, …)

Formy: primitivní - face to face

- zdrojem informací je pouze tvář

tradiční - psané texty

- zdrojem informací jsou knihy

moderní - masová komunikace

- zdrojem informací je sdělovací technika

Rozvoj komunikace: znamení, signály, mluvení, psaní, tisk, masová komunikace

7. Masmédia

- hromadné sdělovací prostředky

- slouží k předávání informací najednou velkým skupinám lidem (noviny, rádio, TV, internet)

- jednosměrná komunikace, bez zpětné vazby

- příjemce je anonymní, skupina lidí různorodá

- vliv na společnost jako celek

• chladná média - příjemce dostane tolik informací, že se stává pasivním. Médium - většinou extenzí 1 smyslu - rozhlas ↔ sluch (časopis, billboard, kniha, …)

• horká média - příjemce dostává málo informací, zbytek si doplňuje / domýšlí. Většinou stimuluje více smyslů najednou - televize ↔ zrak + sluch (tv, kino)

FCE: 1) orientační a informační - zdroj informací/dezinformací

2) interpretační - formují veřejné mínění (manipulace, nucení)

3) veřejná kontrola moci pomocí médií - př.: totalitní systémy

4) socializační - předání informací jiným kulturám, pokolením

5) zábavná a oddechová - zábava člověku (snižuje úroveň, komerce)

-> snižují vkus veřejnosti, zvyšují hladinu kriminality, morální rozklad, potlačují tvořivost, …

8. Asertivita

= schopnost prosazovat vlastní názor, mínění, zájem

Techniky: 1) Teorie poškrábané desky

2) Teorie otevřených dveří

3) Teorie sendviče

4) Teorie opraváře

Témata, do kterých materiál patří