6 výroba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. Hlavní podnikatelské činnosti- Výroba
Výroba= činnost, při které člověk přetváří činnost na statky.
Výrobu může provádět jednotlivec ( např. podnikatel) nebo celé výrobní firmy
K tomu ale potřebují 3 základní předpoklady- výrobní faktory
než začneme vyrábět, musíme vědět, co potřebuje zákazník a kolik je za to schopen a ochoten dát peněz
na trhu se vytváří pouze směnná hodnota = cena zboží
užitná hodnota zboží vzniká v procesu výroby
podnikatel vyrábí pro, aby dosáhl zisk.
Výrobní faktory= se využívají při výrobě ekonomických statků- jde o výrobní vstupy
Členění výrobního procesu :
a)hlavní výroba - výroba aut probíhají také pomocné procesy
b)vedlejší výroba- náhradní díly procesy ve výrobě
c)doplňková výroba - zpracování odpadu z hlav. výroby (údržba strojů ) a obslužné procesy (skladování, doprava a balení)
Podle stupně mechanizace:
-
ruční výroba - práci vykonává člověk
-
mechanizovaná - vykonává stroj řízený člověkem
-
automatizovaná - vykonává ji stroj bez zásahu člověka
-
přírodními procesy - kvašení, schnutí, zrání - nedají se urychlit
Podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:
a)kusová výroba - jeden nebo málo kusů- jaderný reaktor, šaty na zakázku.
b)sériová výroba - větší množství výrobků jednoho druhu- auta, ledničky,
c)hromadná výroba - velké množství jednoho druhu výrobku
Výrobní program
zahrnuje všechny výrobky, které podnik produkuje
v některých podnicích jde o jediný druh (např. výroba el. energie), v jiných o desítky i stovky druhů (např. výrobu kuchyňského nářadí)
výrobní program se průběžně mění podle požadavků trhu, ekonomických výsledků a nových technických poznatků.
Příprava výroby
Podnikatel musí vyřešit jak žádané zboží v potřebném množství, kvalitě, čase, za přiměřenou cenu a s přiměřeným ziskem vyrobit.
-
technická - celý výzkum a vývoj výrobků až po detailní zpracování technologického postupu pro výrobu ( konstrukce výrobku, použité materiály,náročnost na pracovní čas strojů a lidí, výkresy, modely, prototypy, )
-
organizační - kdy se rozhoduje, které útvary budou výrobu zabezpečovat
-
ekonomická - kdy se stanovují náklady a ceny, tj. sestavují se kalkulace
-
marketingová - která má za cíl uvést nový produkt na trh, důležitý je výběr značky, vhodného obalu a správné nastavení všech prvků marketingového mixu.
Plán výroby formou bilance : potřebují vyrobit určitý počet výrobků, ale potřebují na to výrobní zdroje.
Potřeba výroby = výrobní zdroje
Co může firma dělat při nedostatečné kapacitě strojů:
-
Operativní leasing - na nějakou dobu půjčení např. stroje
-
Dohodnout si s jinou firmou kooperaci - vypomůže nám s výrobou
-
Investiční výstavba - dlouhodobé a finančně náročné
Při nadbytku strojů: