Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6AB-Služby železniční dopravy+CR a památky UNESCO v Beneluxu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (331.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1828-32* - koňská dráha v ČR ( České Budějovice - Linz ), zakl. Gerstner- výletní charakter

1841* - první železnice v českých zemích – Severní dráha Ferdinandova (z Vídně do Olomouce)

1845* - 1. vlak s parním pohonem v ČR ( Olomouc - Praha )

1855 - Thomas Cook přepravil 1 výletníky železnicí do Paříže na světovou výstavu

1903 *- 1. elektrická železnice v ČR ( Bechyně - Tábor )

1918* - vznik Československých státních drah

1953 - první motorová lokomotiva v nákladní přepravě

1955 - ve Francii elektrickou lokomotivou dosažena rychlost 331 km/h

1964 - rychlodráha v Japonsku ( Tokio - Osaka ), rychlost 200 km/h

1982 - ukončení provozu parní techniky (v současnosti – diesel a elektřina)

1990* - 1. vlak třídy EuroCity Antonín Dvořák ( Praha - Vídeň )

1991* - zavedení provozu InterCity a EuroCity

1993* - vznik Českých drah (ČD) po rozpadu ČSFR

1993* - zahájena rekonstrukce trati Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav, aby vlaky

dosáhly rychlosti 160 km/hod. ® 1995 - 1. pokus na trati Děčín – Praha

1994* - zahájení dopravy kamionů po železnici ("RoLa") ČD: Lovosice – Drážďany

1995 - otevření tunelu pod kanálem La-Manche, vlak třídy Eurostar dosáhl rychlosti 186 km/h, Paříž - Londýn za 3 hodiny ( dříve 8 - 10 h )

2003* - vznik společnosti České dráhy, a.s.

Materiálně-technická základna ŽD:

I. síť dopravních cest - železniční tratě

- základní a vedlejší

- rozchod kolejí = kolmá vzdálenost mezi vnitřními hranami hlavic kolejnic:

normální ( 1435 mm ) 68 % svět. žel. sítě, široký ( 1600 mm ), střední ( 1067 mm ), metrový

- sklonové poměry železnice - konvenční a nekonvenční ( lanová dráha )

- jednokolejné, dvoukolejné a vícekolejné tratě ( 60 % dvou a více kolejných tratí ve VB, 50 % Nizozemí, 20 % ČR )

II. dynamické závěsné prostředky - žel. osobní vozy

Vozový park pro přepravu osob tvoří vozy 1. třídy označené písmenem „A“, vozy 2. třídy písmenem „B“, kombinované vozy 1. i 2. třídy „AB“, lůžkové vozy „WL“, lehátkové vozy „BaC“, jídelní vozy „WR“, bufetové vozy „R“.

V ČR provozuje želez. dopravu v naprosté většině podnik České dráhy, a. s. Některé regionální tratě provozují jiné subjekty. Restaurační, lůžkové a lehátkové vozy provozují Jízdní a lůžkové vozy a.s.

III. trakční dopr. prostředky - lokomotivy

pohon vozu: elektrický - 12 % na světě ( nejvíce ve Švýcarsku - 99 % pak Švédsko a Nizozemí, v ČR 30 % elektrifikovaných tratí ), motorový, parní ( nostalgické jízdy ).

IV. prostředky sdělovací a zabezpečovací techniky – umožňují plynulý a bezpečnostní provoz (počítače, světelné signalizace, závory, vyhybky)

V. nádraží (železniční stanice, depa)

Dělení železniční dopravy:

Transformací státní organizace České dráhy vznikly tři nástupnické organizace:

Témata, do kterých materiál patří