Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9.5. Pozornost jako psychický stav, podstata, druhy a využití

  • Pozornost (koncentrace) určuje stupeň soustředění, zaměřenost (výběr podnětů) a soustředěnost (stupeň aktivity, intenzita pozornosti), úmyslná (vzbuzena úsilím, vědomě, náročnější, vyčerpává X neúmyslná (podněty silné, nevšední, neočekáváné – psychologické reklamy)

  • Kvality:

  1. stálost – dospělí 20 minut, děti 5 minut

  2. rozdělování – 2 a více podnětů (odkaz na atavismus (něco starého) – genderové role

  3. rozsah – pole, které mohu zaujmout

  4. přenášení – z čj na aj

  5. roztržitost – ADHD – porucha pozornosti (pozitivní vlivy: motivace, návyk, střídání činností)

9.6. Emoce, jejich charakteristika a druhy

  • cit (prožitek) = subjektivní stav osoby, která ho zakouší (cítím, jak mi je)

  • emoce = širší pojem, kromě citu se projevuje i chování, fyziologické změny (zrychlené dýchání, tep, tlak, zúžení zornic, více pocení „husí kůže“), výraz, emoce hodnotí libost/nelibost podle individuálních hledisek nebo společenských kritérií (morální normy)

  • krátkodobé (vyvolaný vztek nebo radost) X dlouhodobé (emoční vztahy v rodině)

  • Charakteristika:

  1. Antropologická universálnost – každý člověk je jiná osobnost

  2. Genderová univerzálnost – viz atavismus

  3. Polarita – schopnost dávat vlastnosti na kraje, přechod z krajnosti do krajnosti (opačné dvojce: láska/nenávist, radost/smutek), ambivalence – cítím 2 pocity najednou

  4. Subjektivnost - každý člověk prožívá emoce jinak

  5. Spontánnost - emoce vznikají sami, nezávisle na vůli

  6. Předmětné spojení – emoce mohu cítit k věcem

  7. Aktuálnost – projevy emocí přicházejí ihned po vyvolání podnětem

  8. Vliv na jiné procesy – na myšlení, pozornost

  9. Přenos na jiné osoby – citová nákaza, empatie

  10. Citová chudoba – citové okleštění, syndrom CAN – syndrom týraného dítěte, nerozumí emocím

  11. Schopnost sebekontroly – přílišné potlačování vlivem přísné výchovy, vznik silné inhibice (zábrany), vytěsnění do nevědomí, zablokování (př. Kluci přece nebrečí)

  12. Neschopnost ovládat emoce – katarze (zvrat), př. manželka zjistí manželovu nevěru a otevře to, i když se bojí

  • Druhy:

  1. nižší (uspokojení biologických potřeb – hlad, spánková deprivace)

  2. vyšší (morální, estetické, intelektuální – dospíváme k nim postupně)

  • afekt = krátkodobá, ale bouřlivá reakce, kdy člověk jedná iracionálně, rychlý nástup, průběh, katalyzátor – nutkání něco udělat, může člověka aktivizovat (udělá, něco, co by nikdy neudělal) nebo paralyzovat (člověk ztuhne, nemůže nic udělat)

  • nálada = delší trvání, ovlivněna vnitřním i vnějším prostředím, přenosná

  • vášně = velmi dlouhodobý emoční stav, dominantní, pevný, př. závislost na drogách X zušlechťování ve vědě, umění

  • emoční inteligence (EQ) = starší než IQ, vyvíjí se dříve než intelekt, ontologicky, vyvolává pocity, má 5 hlavních schopností: 1. uvědomění si pocitů, 2. proces sebeovládání – pozitivní myšlení, 3. motivace sebe sama - své slabé a silné stránky, 4. motivace druhých, 5. empatie - schopnost vcítit se do druhého

  • s emocemi souvisí také fobie (arachnofobie – pavouci, hemofobie – krev, klaustrofobie – malé prostory, sociální fobie, apatie – žádná emoční reakce, nezájem o cokoli, úzkosti, deprese

Témata, do kterých materiál patří