9.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9.5. Pozornost jako psychický stav, podstata, druhy a využití
Pozornost (koncentrace) určuje stupeň soustředění, zaměřenost (výběr podnětů) a soustředěnost (stupeň aktivity, intenzita pozornosti), úmyslná (vzbuzena úsilím, vědomě, náročnější, vyčerpává X neúmyslná (podněty silné, nevšední, neočekáváné – psychologické reklamy)
Kvality:
stálost – dospělí 20 minut, děti 5 minut
rozdělování – 2 a více podnětů (odkaz na atavismus (něco starého) – genderové role
rozsah – pole, které mohu zaujmout
přenášení – z čj na aj
roztržitost – ADHD – porucha pozornosti (pozitivní vlivy: motivace, návyk, střídání činností)
9.6. Emoce, jejich charakteristika a druhy
cit (prožitek) = subjektivní stav osoby, která ho zakouší (cítím, jak mi je)
emoce = širší pojem, kromě citu se projevuje i chování, fyziologické změny (zrychlené dýchání, tep, tlak, zúžení zornic, více pocení „husí kůže“), výraz, emoce hodnotí libost/nelibost podle individuálních hledisek nebo společenských kritérií (morální normy)
krátkodobé (vyvolaný vztek nebo radost) X dlouhodobé (emoční vztahy v rodině)
Charakteristika:
Antropologická universálnost – každý člověk je jiná osobnost
Genderová univerzálnost – viz atavismus
Polarita – schopnost dávat vlastnosti na kraje, přechod z krajnosti do krajnosti (opačné dvojce: láska/nenávist, radost/smutek), ambivalence – cítím 2 pocity najednou
Subjektivnost - každý člověk prožívá emoce jinak
Spontánnost - emoce vznikají sami, nezávisle na vůli
Předmětné spojení – emoce mohu cítit k věcem
Aktuálnost – projevy emocí přicházejí ihned po vyvolání podnětem
Vliv na jiné procesy – na myšlení, pozornost
Přenos na jiné osoby – citová nákaza, empatie
Citová chudoba – citové okleštění, syndrom CAN – syndrom týraného dítěte, nerozumí emocím
Schopnost sebekontroly – přílišné potlačování vlivem přísné výchovy, vznik silné inhibice (zábrany), vytěsnění do nevědomí, zablokování (př. Kluci přece nebrečí)
Neschopnost ovládat emoce – katarze (zvrat), př. manželka zjistí manželovu nevěru a otevře to, i když se bojí
Druhy:
nižší (uspokojení biologických potřeb – hlad, spánková deprivace)
vyšší (morální, estetické, intelektuální – dospíváme k nim postupně)
afekt = krátkodobá, ale bouřlivá reakce, kdy člověk jedná iracionálně, rychlý nástup, průběh, katalyzátor – nutkání něco udělat, může člověka aktivizovat (udělá, něco, co by nikdy neudělal) nebo paralyzovat (člověk ztuhne, nemůže nic udělat)
nálada = delší trvání, ovlivněna vnitřním i vnějším prostředím, přenosná
vášně = velmi dlouhodobý emoční stav, dominantní, pevný, př. závislost na drogách X zušlechťování ve vědě, umění
emoční inteligence (EQ) = starší než IQ, vyvíjí se dříve než intelekt, ontologicky, vyvolává pocity, má 5 hlavních schopností: 1. uvědomění si pocitů, 2. proces sebeovládání – pozitivní myšlení, 3. motivace sebe sama - své slabé a silné stránky, 4. motivace druhých, 5. empatie - schopnost vcítit se do druhého
s emocemi souvisí také fobie (arachnofobie – pavouci, hemofobie – krev, klaustrofobie – malé prostory, sociální fobie, apatie – žádná emoční reakce, nezájem o cokoli, úzkosti, deprese