Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Myšlenkové operace:

  • Syntéza = spojování, př. pochopení děje knihy

  • Analýza = rozbor, rozklad, př. větný rozbor

  • Komparace = srovnání, př. hledání rozdílů na obrázku

  • Generalizace = zobecnění, př. na mapě, vede ke stereotypizaci – rasové, gender

  • Abstrakce = odtahovat pohled od nepodstatných znaků

  • Indukce = postupně usoudíme obecný závěr z jednotlivých zkoumání, př. diagnóza (Aristoteles)

  • Dedukce = obecný závěr uplatním na jednotlivé příklady, méně přesnější

  • Analogie = uplatním stejný vzorec na stejný příklad, využívá se podobnost, př. podívám se na jídlo a předem vím, že mi nebude chutnat

  • Řeč = prostředek myšlení, pomocí řeči formulujeme své myšlenky navenek, prostředek dorozumívání = jazyk

  • Druhy:

  1. vnitřní řeč = řeč pro sebe, formulace myšlenek

  2. vnější řeč = vyjadřování myšlenek navenek (mluvená, psaná, verbální, neverbální – gestikulace)

  • poruchy řeči: zabývá se jí logopedie, dyslálie (patlavost) – porucha výslovnosti hlásek (rotacismus – R, sigmatismus – S, lambdacismus – L, rotacismus-bohemicus – Ř), koktavost (balbutismus) – zadrhávaní v řeči, porucha plynulé řeči, brebtavost – rychlá mluva a špatná artikulace, afázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí

9.4. Charakterizujte paměťové procesy, fyziologický základ, fáze a druhy

  • Paměť (kognice) je schopnost našeho organismu přijímat, uchovávat a vyvolávat nějaký podnět a to i po jeho odeznění, je to proces, který odráží minulé prožívání a chování v našem vědomí, je neuvědomělý!., ale uvědomované jsou jeho obsahy

  • Vzniká spojením synapsí v mozku (výběžků neuronů)

  • Fáze:

  • 1. zapamatování – vstup informace, vytvoření engramu = paměťová stopa, formy ukládání: vizuální forma (zraková – obraz), akustická forma (zvuková – melodie), tematická forma (slovní – obsah)

  1. neúmyslné (bezděčné)

  2. úmyslné (záměrné)

  • 2. uchování v paměti – ukládání informace (retence), pamatování si, proces zapomínání (vyhasínání paměťové stopy) – během zapomínání se mění kvalita, kvantita i struktura informací, podle Ebbingahause a jeho křivky po 19 min zapomene 41,8 % naučeného, po 1 dni 66,3 % procent naučeného, po 1 měsíci 78% naučeného, interference = překrývání novými obsahy, selekce = rozdělení toho, co si mám pamatovat a co ne

  • 3. vybavení – znovuvybavení (reprodukce) informace, rekognice – znovuzapamatování, aktualizace z paměti zpět do reality

  1. spontánní

  2. záměrné

  • Druhy paměti:

  1. co si pamatujeme? Pohybová, emocionální, názorná, slovně – logická, mechanická (mnemotechnické pomůcky)

  2. podle celkové činnosti – úmyslná X neúmyslná

  3. podle doby uchování materiálů – krátkodobá X dlouhodobá, ikonická (ultrakrátká)

  • Poruchy paměti: amnézie – krátkodobý výpadek, senilní demence, Alzeheimerova choroba

  • Paměť je ovlivněna hemisférami (levá – verbální a logické schopnosti, při učení jazyků a matematiky, pravá – prostorové vnímání, intuice, tvořivé myšlení)

Témata, do kterých materiál patří