9.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Myšlenkové operace:
Syntéza = spojování, př. pochopení děje knihy
Analýza = rozbor, rozklad, př. větný rozbor
Komparace = srovnání, př. hledání rozdílů na obrázku
Generalizace = zobecnění, př. na mapě, vede ke stereotypizaci – rasové, gender
Abstrakce = odtahovat pohled od nepodstatných znaků
Indukce = postupně usoudíme obecný závěr z jednotlivých zkoumání, př. diagnóza (Aristoteles)
Dedukce = obecný závěr uplatním na jednotlivé příklady, méně přesnější
Analogie = uplatním stejný vzorec na stejný příklad, využívá se podobnost, př. podívám se na jídlo a předem vím, že mi nebude chutnat
Řeč = prostředek myšlení, pomocí řeči formulujeme své myšlenky navenek, prostředek dorozumívání = jazyk
Druhy:
vnitřní řeč = řeč pro sebe, formulace myšlenek
vnější řeč = vyjadřování myšlenek navenek (mluvená, psaná, verbální, neverbální – gestikulace)
poruchy řeči: zabývá se jí logopedie, dyslálie (patlavost) – porucha výslovnosti hlásek (rotacismus – R, sigmatismus – S, lambdacismus – L, rotacismus-bohemicus – Ř), koktavost (balbutismus) – zadrhávaní v řeči, porucha plynulé řeči, brebtavost – rychlá mluva a špatná artikulace, afázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí
9.4. Charakterizujte paměťové procesy, fyziologický základ, fáze a druhy
Paměť (kognice) je schopnost našeho organismu přijímat, uchovávat a vyvolávat nějaký podnět a to i po jeho odeznění, je to proces, který odráží minulé prožívání a chování v našem vědomí, je neuvědomělý!., ale uvědomované jsou jeho obsahy
Vzniká spojením synapsí v mozku (výběžků neuronů)
Fáze:
1. zapamatování – vstup informace, vytvoření engramu = paměťová stopa, formy ukládání: vizuální forma (zraková – obraz), akustická forma (zvuková – melodie), tematická forma (slovní – obsah)
neúmyslné (bezděčné)
úmyslné (záměrné)
2. uchování v paměti – ukládání informace (retence), pamatování si, proces zapomínání (vyhasínání paměťové stopy) – během zapomínání se mění kvalita, kvantita i struktura informací, podle Ebbingahause a jeho křivky po 19 min zapomene 41,8 % naučeného, po 1 dni 66,3 % procent naučeného, po 1 měsíci 78% naučeného, interference = překrývání novými obsahy, selekce = rozdělení toho, co si mám pamatovat a co ne
3. vybavení – znovuvybavení (reprodukce) informace, rekognice – znovuzapamatování, aktualizace z paměti zpět do reality
spontánní
záměrné
Druhy paměti:
co si pamatujeme? Pohybová, emocionální, názorná, slovně – logická, mechanická (mnemotechnické pomůcky)
podle celkové činnosti – úmyslná X neúmyslná
podle doby uchování materiálů – krátkodobá X dlouhodobá, ikonická (ultrakrátká)
Poruchy paměti: amnézie – krátkodobý výpadek, senilní demence, Alzeheimerova choroba
Paměť je ovlivněna hemisférami (levá – verbální a logické schopnosti, při učení jazyků a matematiky, pravá – prostorové vnímání, intuice, tvořivé myšlení)