Hum otázka č. 21
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
21. Logopedie – definice oboru, pojmy řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost – roviny, složky NKS, fonematický sluch, průběh vývoje řeči u dětí do 3 let, vznik řeči, logopedická péče v ČR.
obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a integrací osob s poruchami řeči a komunikace.
Logopedie pochází z řeckého logos = slovo
paidea = výchova
Řeč – schopnost používat verbální a neverbální jazykové prostředky
Komunikace – schopnost dorozumívat se s lidmi pomocí verbální i neverbální komunikace. Jde o výměnu informací.
verbální komunikace – komunikace pomocí řeči
neverbální komunikace – pomocí mimiky (výraz obličeje), getiky (gesta), haptiky (doteky)
Vývoj řeči
Prvním hlasovým projevem dítěte po narození je křik, který ale v prvních hodinách nevyjadřuje náladu, ale jde pouze o reflex. Později ale křikem dítě vyjadřuje svoji náladu.
Koncem šestého týdne si dítě, které je v teple, suchu a nemá hlad, začíná broukat. Postupně začíná žvatlat. Žvatláním dítě napodobuje slova, která slyší a je rádo, pokud na jeho snahu okolí reaguje.
První slova se objevují koncem prvního roku. Bývají jednoslabičná nebo dvouslabičná a zpočátku jsou tvořena opakováním stejných slabik (mama, tata, baba).
Mezi prvním a druhým rokem se zvyšuje slovní zásoba.
Mezi druhým a třetím rokem dítě tvoří jednoduché věty. Rozvíjí se myšlení, motorika apod.
Narušená komunikační schopnost - NKS
stav, kdy některá rovina, nebo i několik rovin komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce
NKS se týká:
verbální stránky jazyka i neverbální stránky jazyka
grafické stránky jazyka i mluvené stránky jazyka
receptivní složky jazyka i expresivní složky jazyka
Klasifikace NKS
NEMLUVNOST
Vývojová dysfázie
Je specificky narušený vývoj řeči
Je to sníženou schopnost naučit se verbálně komunikovat.
Vzniká jako následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu.
Projevuje se: opožděným vývojem řeči, patlavost v řeči, záměna slabik a hlásek, potíže v kresbě, krátkodobá paměť, problémy s naučením se básně, levácví, špatný úchop tužky Problémy nejsou jen v mluvené, ale i psané podobě.
Afázie
Afázie je narušení již vyvinuté schopnosti porozumění a používání řeči. Vzniká po organickém poškození, zpravidla levé mozkové hemisféry a nejčastější příčinou jsou cévní mozkové příhody, úrazy hlavy, nádory mozku apod. Tato porucha se týká většinou dospělých, ale setkáváme se s ní i u dětí.
Mutismus
je onemocnění, které nastává po nějakém úrazu, např. autohavárii, při které dojde k psychickému traumatu. Člověk přestane šokem mluvit, i když mluvidla jsou zachována. Léčba probíhá za pomoci logopeda a často také psychologa.