Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hum otázka č. 21

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

21. Logopedie – definice oboru, pojmy řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost – roviny, složky NKS, fonematický sluch, průběh vývoje řeči u dětí do 3 let, vznik řeči, logopedická péče v ČR.

  • obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a integrací osob s poruchami řeči a komunikace.

  • Logopedie pochází z řeckého logos = slovo
    paidea = výchova

Řeč – schopnost používat verbální a neverbální jazykové prostředky

Komunikace – schopnost dorozumívat se s lidmi pomocí verbální i neverbální komunikace. Jde o výměnu informací.
verbální komunikace – komunikace pomocí řeči

neverbální komunikace – pomocí mimiky (výraz obličeje), getiky (gesta), haptiky (doteky)

Vývoj řeči

  • Prvním hlasovým projevem dítěte po narození je křik, který ale v prvních hodinách nevyjadřuje náladu, ale jde pouze o reflex. Později ale křikem dítě vyjadřuje svoji náladu.

  • Koncem šestého týdne si dítě, které je v teple, suchu a nemá hlad, začíná broukat. Postupně začíná žvatlat. Žvatláním dítě napodobuje slova, která slyší a je rádo, pokud na jeho snahu okolí reaguje.

  • První slova se objevují koncem prvního roku. Bývají jednoslabičná nebo dvouslabičná a zpočátku jsou tvořena opakováním stejných slabik (mama, tata, baba).

  • Mezi prvním a druhým rokem se zvyšuje slovní zásoba.

  • Mezi druhým a třetím rokem dítě tvoří jednoduché věty. Rozvíjí se myšlení, motorika apod.

Narušená komunikační schopnost - NKS

  • stav, kdy některá rovina, nebo i několik rovin komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce

NKS se týká:

  • verbální stránky jazyka i neverbální stránky jazyka

  • grafické stránky jazyka i mluvené stránky jazyka

  • receptivní složky jazyka i expresivní složky jazyka

Klasifikace NKS

NEMLUVNOST

Vývojová dysfázie
Je specificky narušený vývoj řeči
Je to sníženou schopnost naučit se verbálně komunikovat.
Vzniká jako následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu.

Projevuje se: opožděným vývojem řeči, patlavost v řeči, záměna slabik a hlásek, potíže v kresbě, krátkodobá paměť, problémy s naučením se básně, levácví, špatný úchop tužky Problémy nejsou jen v mluvené, ale i psané podobě.

Afázie
Afázie je narušení již vyvinuté schopnosti porozumění a používání řeči. Vzniká po organickém poškození, zpravidla levé mozkové hemisféry a nejčastější příčinou jsou cévní mozkové příhody, úrazy hlavy, nádory mozku apod. Tato porucha se týká většinou dospělých, ale setkáváme se s ní i u dětí.

Mutismus
je onemocnění, které nastává po nějakém úrazu, např. autohavárii, při které dojde k psychickému traumatu. Člověk přestane šokem mluvit, i když mluvidla jsou zachována. Léčba probíhá za pomoci logopeda a často také psychologa.

Témata, do kterých materiál patří