Hum otázka č. 21
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Do této oblasti patří také elektivní mutismus. V tomto případě, jde o nekomunikování s nějakou konkrétní osobou – matkou, otcem, učitelkou ve školce apod. může je jít např. o případ, kdy je dítě nuceno po rozvodu navštěvovat rodiče, se kterým nežije.
PORUCHY MLUVIDEL
Palatolalie
Je porucha výslovnosti při rozštěpu patra. Rozštěp patra je vrozená vývojová vada způsobená vývojem obličejových výběžků během růstu embrya a zárodku. Při rozštěpu nesrostou obě kostěné části patra. Dítě má v ústech viditelný otvor, který mu dělá problémy při dýchání, mluvení apod. dnes je to léčitelné.
Huhňavost Je taková porucha řeči, která vzniká při rozštěpu patra – otevřená huhňavost a uzavřená huhňavost, která vzniká při rýmě, zvětšení nosohltanových mandlí apod.
PORUCHY PLYNULOSTI ŘEČI
Koktavost
Můžeme rozdělit na:
lehkou formu – při které dítě opakuje první hlásky a slabiky ve slově (např. „k-k-k-kolo, ma-
ma-máma“ a pod.).
středně těžkou formu – kdy dítě protahuje slabiky (např.„Kóóólik je hodin?“,„áááno“ a pod.).
těžká forma – kdy dítě téměř není schopno mluvit. Pokud dítě vyvine přílišné úsilí o
vyslovení nějakého slova, může mít záškuby hlavy i těla, tiky apod. tato forma se může vyvinout v tzv. logofofii, kdy dítě rezignuje a mluvit se nesnaží.
Uzavře se do sebe.
PORUCHY ARTIKULACE
Dyslalie neboli patlavost
Jde o poruchu tvoření hlásek a to u dětí i dospělých.
Příčiny:
mentální retardace
lehká mozková dysfunkce
poruchy sluchu
poruchy fonematického sluchu – dítě nedokáže sluchově rozlišovat
jednotlivé hlásky
(C-Č, S-Š, Z-Ž)
psychické příčiny – neustálé napomínání dítě za špatnou výslovnost nedostatek projevovaných citů
Léčba: logoped
Dysartrie
Je porucha artikulace, která vznikla vlivem DMO, Parkinsonovou nemocí, vysokých horečkách apod.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY
Jde o neschopnost mluvit vlivem jiného handicapu. Tato porucha je typická pro osoby s mentální retardací, u kterých se vyskytuje také huhňavost, patlavost a breptavost.
Symptomatickými poruchami trpí také děti se specifickými poruchami učení, které špatně vyslovují pojmy a často se přeřeknou. U nich je porucha vyvolána především stresem.
Fonematický - to je slovo odvozené od slova foném - což znamená hláska. Doslovně přeloženo, bychom tedy mohli napsat "hláskový sluch". Pro přiblížení bychom tuto schopnost mohli přirovnat k hudebnímu sluchu. Neznamená to tedy, že by klienti s nezralým, nebo narušeným fonematickým sluchem měli špatný sluch obecně. Mají pouze horší schopnost odlišovat od sebe podobně znějící hlásky, mají problém rozpoznat jednotlivé hlásky či slabiky ve slově.
Řeč vzniká - proudem vzduchu, který vychází z plic, prochází mezi hlasivkami (hlasovou štěrbinou), které zpravidla vytvářejí základní zvuk, který je modulován (ovlivněn a doplněn) jazykem a patrem, dásněmi a rty v ústní dutině, která působí také jako rezonátor.