9-Fotografie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
CMOS
dražší
možnost adresace:
každého pixelu
po řádcích
globálně
DRUHY DIGITÁLNÍCH FOTOAPARÁTŮ
Kompakty
nahrazovány smartphony
jednoduché, lehké, bez manuálního ovládání
Ultrazoom
pokročilé funkce, bez výměnných objektivů
Systémové
= kompakty s výměnnými objektivy
Zrcadlovky
Full frame zrcadlovky (profesionální aparáty)
VÝHODY DIGITÁLNÍCH FOTOAPARÁTŮ
Mobilita
Dostupnost
Okamžitá kontrola
Možnost úprav fotografií
Jednoduchost archivace
Přenos (on-line)
NEVÝHODY DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE
Nižší životnost záznamu
Dlouhá prodleva (mezi expozicí a záznamem)
Snímky bez záměru
ZAOSTŘENÍ
Ostrost
= schopnost lidského oka odlišit dva body v prostoru nebo na snímku
Druhy
ruční
jednorázové
průběžné
CLONA, RYCHLOST ZÁVĚRKY
Vstup světla na snímací prvek
Rychlost závěrky = délka expozice
30 s – 1/4000 s
Poměr ohniskové vzdálenosti objektivu (F)
př.: f/8 při 1/60 s = f/4 při 1/120
Určující pro hloubku ostrosti
HLOUBKA OSTROSTIVzdálenost od nejbližšího po nejvzdálenější bod ostrosti
CITLIVOST MÉDIA
ISO
Hodnoty 12 – 6400
Souvislost s expozičním časem
Př. 1/60 s, ISO 100 = 1/30 s, ISO 200
Větší citlivost = větší zrnitost (šum)
OBJEKTIV
Čočka (soustava čoček)
Změna ohniskové vzdálenosti = zoom
Vytváření opticky změněného obrazu
Dělení
normální (úhel záběru 50°)
širokoúhlý („rybí oko – úhel záběru až 180°)
teleobjektiv
KOMPOZICE OBRAZU
Souhrn pravidel pro uspořádání prvků
Principy
role
rytmus
kontrast
symetrie
proporce
ZÁSADY KOMPOZICE
Ústřední motiv
NE rušivé prvky
Popředí + pozadí (celkový soulad)
Zřetelnost dominantního prvku
Středová x „Zlatý řez“
Pohyb dovnitř snímku
KOMPOZIČNÍ METODY
Lineární kompozice
zobrazení vizuální cesty
Tonální kompozice
světla a stíny (jas a kontrast)
Barevná kompozice
užití barev s různou intenzitou