ALCHYMISTA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
PAULO COELHO
ALCHYMISTA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Alchymista
měl jet do Španělska a vyhledat polozbořený kostel, v němž uprostřed roste fíkovník a kde pastýři často přespávají. Tam měl nalézt
poklad… Po těchto slovech Santiago pochopil, že nalezl poklad. Vrátil se do Španělska s posledním kusem zlata, které mu
Alchymista nechal u mnicha, našel poklad a vrátil se k Fátimě.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Kniha je rozdělena na dvě části, přičemž před první částí je vložen prolog (?) a za druhou epilog (?). Kompozice románu je
chronologická, prostoupená řadou vzpomínek Santiaga na rodný kraj. Příběh je vyprávěn v er-formě, spisovným, jednoduchým,
avšak velmi vytříbeným jazykem. Větná konstrukce je jednoduchá, pravidelná, podobná běžné řeči. Nalézt však je možno řadu
přirovnání (Fátima je důležitější než poklad; zbraně jsou stejně rozmarné jako poušť), personifikací (tradice učí; Duše světa cítí) a
hyperbol/nadsázek (poušť nás naučila všemu, co víme; zažil tolik věcí, které by normální pastýř nezažil).
Doba, ve které se příběh odehrává, není jasně vymezena. Dá se jen usuzovat, že to muselo být nejdříve po roce 1887. V tom roce
se začalo používat esperanto, které se naučil Angličan putující s pastýřem v karavaně
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Autor čtenáře přesvědčuje o smysluplnosti cesty za osobním štěstím. Je přesvědčen, že každý člověk má svůj Osobní příběh, ale jen
málokdo ho dokáže prožít. Lidé volí raději pohodlí a jistotu místo rizika. Na cestě za oním dvojím pokladem, plné zkoušek a
důležitých setkání, je třeba dbát všech znamení a s neustálou trpělivostí a odvahou přetvořit samu svou osobnost. Paulu Coelhovi
se podařilo napsat dějově poutavý i sugestivně symbolický příběh, který lidem připomíná, že jejich život má individuální smysl i
univerzální platnost a že jej mohou vzít sami do svých rukou. Příběh je zároveň výzvou k naplnění vlastního osudu i poznání
posvátnosti světa, v němž žijeme.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Santiago, mladý, přirozeně inteligentní, avšak v lecčem mírně naivní andaluský pastýř se rozhodne naplnit svůj Osobní příběh. Svou
pracovitostí, citlivostí a odvážností nakonec svůj poklad (duševní i materiální) nalezne. Vedle něho se v příběhu pohybuje několik
dalších zásadních postav. Starce, vlastně krále, čtenář vnímá jako moudrostí oplývajícího muže, symbolicky v něm můžeme
spatřovat něco božského. Pravdomluvná a přímá cikánka nakonec svůj desátek z pokladu také dostane. Angličan je velmi zapálený
do své práce, chce se stát opravdovým alchymistou. Santiagův průvodce – charismatický Alchymista – představuje autoritu pouště
a také pomocníka při cestě – k pyramidám, Osobním příběhem…
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura 2. poloviny 20. století / Latinskoamerická literatura 2. poloviny 20.
století