Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6-Fyziologie-rostlin-výživa-pohyby-růst-a-vývoj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (361.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fyziologie rostlin – výživa, pohyby, růst a vývoj

Heterotrofní výživa

  • Normálně autotrofní – primární producenti – kyslík, biomasa

  • U rostlin jde o odvozený znak !

  • Smíšený typ výživy = mixotrofie

  • Saprofyté

    • Z odumřelých zbytků rostlin a živočichů

    • Pouze u nižších rostlin!

  • Parazité

    • Čerpají látky ze živých organismů/hostitelů

    • Hemiparazité

      • mají schopnost fotosyntézy!!!

      • haustoriemi odebírají vodu a minerální látky z xylému (transpirační proud)

      • jmelí, kokrhel, černýš, světlík, ochmet

    • holoparazité

      • nezelené rostliny (nemohou fotosyntetizovat!)

      • z cévních svazků odebírají minerály i asimiláty – zasahují i do floému

      • podbílek šupinatý, kokotice, raflézie, záraza

  • Mixotrofové

    • Smíšený typ výživy

    • Masožravky (rosnatky, láčkovky) - na půdách s málo dusíku!!!

  • Symbióza

    • Soužití dvou systematicky různých organismů v úzkém fyziologickém vztahu, z něhož mají oba prospěch

    • Lišejníky (autotrofní sinice/řasa + heterotrofní houba)

    • Hlízkovité (nitrogenní) bakterie a kořeny bobovitých rostlin – vázání vzdušného N

    • Mykorhiza – kořeny vyšších rostlin a houby, možná umožnila přechod na souš, 90% vyšších rostlin

      • Ektomykorhiza (na povrchu kořenů)

      • Endomykorhiza (vlákna hub pronikají dovnitř, ale pokud proniknou až do středního válce je to parazitismus)

Minerální výživa

  • Procesy příjmu, vedení a využití minerálních látek

  • Řasy – celým povrchem těla

  • Vyšší rostliny – kořenové vlášení i dalšími orgány (mimokořenová výživa)

    • Půda – elektrický náboj – váže na povrchu prvky v podobě iontů – transport do kořenů skrz vodu/půdní roztok

    • Příjem některých živin za spotřeby ATP (proti koncentračnímu spádu)

  • Biomasa = hmotnost živého rostlinného materiálu

  • Sušina = vzniká vysušením čerstvých rostlin

  • Popel = nespalitelná část co zbude po spálení (mineralizaci)

Biogenní prvky = esenciální pro život

  • Makrobiogenní

    • Je jich více, stavební funkce

    • C, O, H, N, P, S, K, Mg, Ca

  • Mikrobiogenní

    • Katalytická funkce

    • Fe, Cu, Zn, Mn, Mo, B, Cl

  • Zjišťování významu:

    • Metoda chemické analýzy

    • Metoda vodních kultur (hydroponie) pěstování v živných roztocích

  • Význam:

    • Uhlík – základní stavební prvek, u rostlin zdrojem pro něj je CO2

    • Kyslík – význam v dýchání, přijímán z vzdušného O2 či rozkladem vody

    • Vodík – přijímán ve vodě, stavební prvek v organických sloučeninách, vliv na metabolismus

    • Dusík – složka bílkovin a chlorofylu, vázání díky hlízkovým bakteriím, nedostatek omezuje růst hlavně listů, snížená syntéza chlorofylu – blednutí, časnější dozrávání semen

      • Do půdy: z plynů v atmosféře (z bouřek a exhalátů)

      • Činností mikro. vazačů vzdušného dusíku (hlízkovité bakterie - nitrogenní, sinice)

      • Mineralizací: amonizační bakterie, nitrifikační bakterie

      • Dusíkatá hnojiva:

    • Fosfor – přijímán z půdy, účastník látkového a energetického metabolismu, součástí nukleových kyselin, ATP, vitaminů, nedostatek – blednutí, zpomalení růstu, nekrózy

Témata, do kterých materiál patří